Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Podziemna stacja Łódź Polesie najbardziej zaawansowana. Trwa wzmacnianie gruntu w rejonie Legionów, Gdańskiej i Mielczarskiego. Zdjęcia

Jacek Zemła
Jacek Zemła
Budowa przystanku Łódź Polesie jest najbardziej zaawansowana ze wszystkich trzech podziemnych stacji.
Budowa przystanku Łódź Polesie jest najbardziej zaawansowana ze wszystkich trzech podziemnych stacji. UMŁ
Najbardziej zaawansowana jest budowa stacji na Polesiu, gdzie prowadzone są obecnie prace przygotowawcze do położenia płyty dennej. Na Kozinach kontynuowany jest wykop pod płytę denną i zbrojenie stropu na poziomie -2. Przy Dworcu Fabrycznym usunięto większość kolizji z infrastrukturą podziemną.

Mniejsza maszyna TBM Faustyna rozpoczęła drążenie trzeciego jednotorowego tunelu z komory startowej przy ul. Żniwnej do przystanku Koziny. Faustyna wystartowała z komory technologicznej przy ul. Żniwnej w kierunku przystanku Łódź Koziny. Jej zadaniem jest wydrążenie jednotorowego tunelu o długości 748 metrów - trzeciego z czterech jednotorowych tuneli o średnicy 8,5 metra - który połączy dwutorowy tunel główny biegnący w kierunku Łodzi Fabrycznej ze stacją Łódź Żabieniec.

Faustyna wybudowała do tej pory dwa tunele jednotorowe: od komory przy ul. Długosza do ul. Stolarskiej długości 680 m oraz z komory odgałęźnej przy ul. Stolarskiej przez przystanek Łódź Koziny do ul. Skarpowej, długości 852 m. Maszyna wybuduje jeszcze czwartą nitkę o długości 696 m z przystanku Łódź Koziny do komory przy al. Unii Lubelskiej.

Wzmocnienie gruntu warunkiem dalszego drążenia

Tymczasem duża tarcza TBM Katarzyna od pół roku znajduje się w bloku postojowo-technicznym przy ul. Mielczarskiego. Wznowienie drążenia dużego tunelu będzie możliwe po wzmocnieniu gruntu nad trasą tunelu od przystanku Polesie aż do samej Łodzi Fabrycznej. Prace te są obecnie wykonywane z myślą o bezpieczeństwie mieszkańców kamienic leżących na trasie tunelu. Do wzmocnienia gruntu konieczna jest budowa szachtów, czyli odwiertów, w które wtłaczany jest beton. Dwa z nich zostały już wybudowane. Obecnie powstaje trzeci szacht. Budowa kolejnych nastąpi po uzgodnieniach z miastem i właścicielami nieruchomości.
Wzmocnienie podłoża pozwoli na wznowienie drążenia tunelu w kierunku przystanku Śródmieście w II kwartale br.

Jak przebiega budowa podziemnych przystanków?

Wykonawca nieprzerwanie prowadzi prace przy trzech podziemnych przystankach: Łódź Śródmieście, Łódź Polesie i Łódź Koziny. W czasie zamknięcia skrzyżowania al. Kościuszki i ul. Zielonej postępuje budowa przystanku Śródmieście. Usuwane są kolizje z infrastrukturą podziemną, niebawem zacznie się budowa ścian szczelinowych oraz płyty stropowej pod ulicami.

Najbardziej zaawansowana jest budowa stacji na Polesiu, gdzie prowadzone są obecnie prace przygotowawcze do budowy płyty dennej. Na Kozinach kontynuowany jest wykop pod płytę denną i zbrojenie stropu na poziomie -2. Przy Dworcu Fabrycznym usunięto większość kolizji z infrastrukturą podziemną. Obecnie trwa budowa ścian szczelinowych dla przyszłej komory TBM, do której pod koniec bieżącego roku powinna dotrzeć Katarzyna i tu zakończyć budowę tunelu. Pierwsze pociągi mają nim przejechać w grudniu 2025 roku.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Podziemna stacja Łódź Polesie najbardziej zaawansowana. Trwa wzmacnianie gruntu w rejonie Legionów, Gdańskiej i Mielczarskiego. Zdjęcia - Express Ilustrowany

Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki