Future Mobility to spotkanie służące dyskusji o najnowszych trendach dotyczących mobilności, tej na ziemi i w powietrzu, bezpiecznej dla ludzi i przyjaznej dla środowiska. Politechnika Łódzka zaprosiła czołowe firmy branży lotniczej oraz transportu lądowego, producentów i projektantów systemów nawigacyjnych, pojazdów autonomicznych i elektrycznych, systemów bezpieczeństwa w pojazdach, technologii Connected Car, 5G i ICT.
To właśnie w oparciu o współpracę z nimi Politechnika Łódzka otworzy za rok studia drugiego stopnia Future Mobilty na Wydziale Mechanicznym i w Centrum Kształcenia Międzynarodowego (IFE).
- To będzie jeden z pierwszych takich kierunków w Polsce - mówi dr hab. inż. Damian Batory, dr hab. inż. Damian Batory, prof. PŁ i przewodniczący rady kierunku studiów. - Chcemy przyjąć około 15 studentów. Studia będą miały charakter interdyscyplinarny, realizowane będą na trzech wydziałach: Mechanicznym, Elektrotechniki, Elektroniki, Informatyki i Automatyki oraz Fizyki Technicznej, Informatyki i Matematyki Stosowanej. Studia będą miały charakter akademicki, ale będą realizowane we współpracy z partnerami przemysłowymi. Większość zajęć będzie miała charakter pracy nad projektami.
Future Mobility - krok w przyszłość
Pomysł na nowy kierunek zrodził się w Radzie Uczelni Politechniki Łódzkiej.
- Zmiana rodzi się wskutek dwóch przyczyn: silnej potrzeby, albo genialnego pomysłu. My stawiamy na tę drugą opcję i chcemy kształcić kadry, które podejmą wysiłek kształtowania mobilności przyszłości, a więc wszystkiego co wiąże się z przemieszczaniem ludzi i dóbr, ale będzie wyprzedzać swój czas - mówił prof. Krzysztof Jóźwiak, rektor Politechniki Łódzkiej.
W forum udział wzięli udział przedstawiciele kilkunastu firm, potencjalnych partnerów nowego kierunku, m.in. Tom-Tom (systemy nawigacyjne), ZF (pojazdy autonomiczne, systemy bezpieczeństwa w pojazdach), Airbus Helicopters (budowa i eksploatacja pojazdów, w tym elektrycznych i autonomicznych), MakoLab (technologie Connected Car), Harman (technologie 5G i ICT), Forvia (budowa i eksploatacja pojazdów).
Tomasz Krysiński, dyrektor ds. innowacji w Airbus Helicopters, prezentował przyszłościowe projekty koncernu takie jak powietrzna taksówka (jej najnowszy wariant ma się wzbić w powietrze w przyszłym roku) czy najszybszy śmigłowiec świata Racer (jeszcze w tym roku zaplanowano pierwszy lot). Podkreślał, że wielki udział w tworzeniu najnowszych produktów koncernu mają biuro konstrukcyjne Airbus Helicoters w Łodzi, centrum testowe AH w Strykowie i Politechnika Łódzka.
Daniel Marciniak z firmy Faurecia Forvia przedstawiał z kolei działania swojej firmy w zakresie konstruowania foteli w pojazdach lądowych. Dzisiaj to coraz bardziej wyrafinowane konstrukcje naszpikowane elektroniką i wykonane z nowoczesnych materiałów, które mają już niewiele wspólnego z tradycyjnymi siedzeniami samochodowymi.
Z kolei Marek Walczak, kierownik programu w Harman Automotive Poland (to globalna marka należąca dziś do Samsunga), opowiadał m.in. o rozwiązaniach ReadyCare - systemie, który zajmuje się pojazdami z punkt widzenia wszystkiego, czego doświadcza kierowca i pasażerowie samochodu. Firma, której polski oddział mieści się Łodzi, pracuje m.in. nad takimi rozwiązaniami jak monitoring zachowań kierowcy czy system wykrywania obecności dziecka w samochodzie.
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?