Program przywracania połączeń autobusowych został wprowadzony w 2019 roku jako jeden z elementów realizacji tzw. piątki PiS, czyli obietnic wyborczych. O wyniki funkcjonowania programu zapytała grupa posłów Polski 2050, w tym Hanna Gil-Piątek oraz Tomasz Zimoch z naszego województwa, którzy napisali interpelację do ministra infrastruktury. W piśmie proszą m.in. o przedstawienie listy samorządów, które skorzystały z dofinansowania i jaka kwota im przypadła.
Miliony złotych na połączenia
Z odpowiedzi Rafała Webera, sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury wynika, że w 2019 roku program kosztował nieco ponad 10 mln zł w skali kraju, natomiast rok później wydano już ponad 139 mln zł. Pojawiło się także zestawienie dotyczące województwa łódzkiego. Okazuje się, że w 2019 roku wsparcie otrzymało 16 gmin i powiatów naszego regionu - w sumie nieco ponad 812 tys. zł, a 17. rubrykę zajmuje województwo łódzkie z kwotą dofinansowania w wysokości ponad 1,7 mln zł.
W 2020 roku na liście znalazło się już 30 gmin i powiatów z dofinansowaniem ponad 6,5 mln zł, a 31. województwo łódzkie dostało blisko 9,5 mln zł.
Powiat rawski zyskał 9 połączeń
Powiat rawski w 2019 roku otrzymał blisko 151 tys. zł, natomiast rok później już ponad 645 tys. zł.
- Dzięki tym pieniądzom udało się przywrócić dziewięć połączeń - mówi Katarzyna Zagajewska, dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Rawie Mazowieckiej. - Autobusy wróciły m.in. na trasę Rawa-Matyldów przez Rossochę czy Kolonia Wałowice - Biała Rawska przez Lesiew.
Autobusy kursują też na trasie Biała Rawska - Lubania przez Sadkowice, a jak zaznacza dyrektorka, akurat na te trasy wskazywali mieszkańcy. Z połączeń najczęściej korzystają osoby starsze i uczniowie.
Rzgów wozi do Łodzi i Czyżeminka
Gmina Rzgów w 2020 roku w ramach programu otrzymała ponad 230 tys. zł. Pozwoliło to uruchomić m.in. 13 połączeń dziennie na trasie Rzgów - Łódź (w sumie 26 kursów w 2 strony) oraz kolejnych 13 między Czyżeminkiem a Rzgowem.
- Na tych trasach kursują głównie busy, które wożą przeważnie uczniów - mówi Adam Stawiany p.o. kierownika referatu gospodarki komunalnej rzgowskiego magistratu. - Kiedyś korzystaliśmy z usług PKS, połączeń było jeszcze więcej, z tym dofinansowaniem starczyło na tyle kursów. Pandemia też nie ułatwiła nam zadania, będziemy obserwować sytuację i - jeśli będzie taka możliwość - uruchamiać nowe linie lub zwiększać częstotliwość obecnych.
Adam Stawiany zwraca uwagę na to, że Rzgów łączy z Łodzi komunikacja miejska, a dofinansowanie jest też przeznaczane na połączenia między Rzgowem i mniejszymi miejscowościami.
Czy to było konieczne?
Zdaniem prof. Tadeusza Markowskiego, ekonomisty i urbanisty z Uniwersytetu Łódzkiego, przywracanie połączeń autobusowych to działanie bardziej propagandowe niż efektywne.
- Należy najpierw oszacować rzeczywiste potrzeby mieszkańców, a wówczas może się okazać, że lepiej byłoby przeznaczyć pieniądze na dofinansowanie przejazdu taksówką raz na jakiś czas niż utrzymywanie mało rentownych kursów - mówi naukowiec. - W grę mogą też wchodzić usługi sąsiedzkie. Można wybrać tańszy, bardziej efektywny sposób. Forma zorganizowanych przejazdów przy tak rozproszonym ruchu może się nie sprawdzić.
Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?