Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Prof. Zalewski: Potrzebujemy konferencji o kształtowaniu przestrzeni miejskiej [LIST]

mek
Prof. Maciej Zalewski
Prof. Maciej Zalewski Krzysztof Szymczak
Prof. Maciej Zalewski, dyrektor Europejskiego Regionalnego Centrum Ekohydrologii, odpowiada na list Izby Architektów do przewodniczącego rady miejskiej.

Poniżej publikujemy treść listu, który do naszej redakcji przysłał prof. Maciej Zalewski. List jest odpowiedzią na pismo Rady Łódzkiej Okręgowej Izby Architektów ZTUP w sprawie budowy łącznika z drogą S14. Prof. Maciej Zalewski to jeden z najbardziej znanych łódzkich naukowców. Jego dziedziną jest ekohydrologia. To właśnie badacz z Łodzi opracował jej podwaliny. Prof. Zalewski jest dyrektorem działającego pod auspicjami UNESCO Europejskiego Regionalnego Centrum Ekohydrologii.

Treść listu (wytłuszczenia w tekście od redakcji):

W nawiązaniu do listu Rady Łódzkiej Okręgowej Izby Architektów ZTUP do Przewodniczącego Rady Miejskiej Tomasza Kasprzaka w sprawie realizacji łącznika z drogą S14, czuje się zobowiązany do zabrania głosu jako że jestem autorem koncepcji "Błękitno zielonej sieci", która dotyczy kształtowania przestrzeni miasta pod kątem poprawy jakości życia i zdrowia mieszkańców Łodzi, a także estetyki i warunków dla czynnej rekreacji poprzez połączenie parków, obszarów zielonych i renaturyzację dolin rzek takich jak Sokołówka czy Jasień. Koncepcja ta powstała w ramach realizacji projektu europejskiego SWITCH. Nawiązuje ona do dokumentów strategicznych Komisji Europejskiej, a także UNESCO, w których podkreśla się konieczność rozwijania w miastach "green infrastructure", co oznacza nie tylko tereny zielone, ale także technologie i rozwiązania systemowe o niskim zużyciu energii i niskiej emisji zanieczyszczeń przyczyniające się do poprawy zdrowia i jakości życia mieszkańców. Warto podkreślić, że w czerwcowym numerze (2012) Magazynu Parlamentu Europejskiego (nr 350/2012) (www.theparliament.com) znajduje się artykuł podsumowujący wyniki projektu SWITCH, realizowane pod moim kierunkiem przez UŁ i ERCE UNESCO przy współpracy większości łódzkich uczelni, w którym Łódź została zaprezentowana jako miasto posiadające wizję rozwoju zielonej gospodarki pod kątem adaptacji do procesów globalnych.

Na szczególne podkreślenie zasługują wyniki badań realizowanych w ramach tego projektu przez Profesora Piotra Kunę z Uniwersytetu Medycznego, które wykazują nawet trzykrotnie mniejsze występowanie alergii i astmy u dzieci mieszkających na terenach o znacznym udziale zieleni, w porównaniu z dziećmi z obszarów o zwartej zabudowie.

Wszyscy zgadzamy się, że Łódź poprzez swoje centralne położenie oraz sieć autostrad okalających miasto, ma ogromny potencjał. Niezwykle istotnym warunkiem rozwoju jest połączenie autostrad i dróg dojazdowych z i do Łodzi. W tym miejscu zgadzam się ze Stowarzyszeniem Architektów. Punktem spornym są natomiast warianty dróg dojazdowych popieranych przez Stowarzyszenie Architektów. Koncepcja połączenia obwodnicy sześciopasmowymi łącznikami powstała w latach 70. i była odpowiedzią na obowiązujący wówczas paradygmat, że wprowadzenie autostrad do miast, przyczyni się do wzrostu ekonomicznego. Argument ten traci swe znaczenie w obliczu ewolucji idei kształtowania przestrzeni miejskiej. Obecnie zarówno KOMISJA EUROPEJSKA JAK I UNESCO rekomenduje zapobieganie "rozpełzania" się miasta dla ograniczenia nadmiernych kosztów tworzenia i utrzymania infrastruktury. Podejście to znajduje odzwierciedlenie w obecnej koncepcji Architekta Miasta. Równolegle podkreślana jest istotna rola utrzymania, a nawet powiększania w miarę możliwości terenów zielonych, w tym szczególnie tych o dużych walorach przyrodniczych takich jak dolina Sokołówki czy Las Okręglik.
Stąd należy rozpatrzyć wnikliwie możliwości poszerzania istniejących dróg w miarę narastających potrzeb przykładem jest wariant społeczny dla S14, czyli poszerzenie ul. Świętej Teresy.

Patrząc z perspektywy procesów zachodzących w Europie i na świecie, nie ulega wątpliwości, że najważniejszym czynnikiem rozwoju jest obecnie kapitał ludzki. Stanowisko radnego Bartosza Domaszewicza i wielu pozarządowych organizacji wskazują, że dla młodych mieszkańców Łodzi najważniejsze są praca oraz warunki umożliwiające zdrowe życie w ładnym, czystym mieście z dostępem do terenów zielonych, umożliwiających uprawianie sportu i rekreacji.

Należy jednak pamiętać, że istnieją również odmienne stanowiska i dla ich zilustrowania, chciałbym przytoczyć wypowiedź jednego z autorów Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego Łodzi, który zaproponował, aby kultowy dla łodzi maleńki Park Helenów przeciąć drogą, zamieniając go w ten sposób na dwa skwerki. W odpowiedzi na moje argumenty, że nie powinno się degradować cennych kulturowo i przyrodniczo elementów przestrzeni miejskiej, powiedział: "Argumenty Pana Profesora nie są dla mnie przekonujące ponieważ ja urodziłem się na Piotrkowskiej, pracuję na Piotrkowskiej i umrę na Piotrkowskiej, zieleń i woda w mieście nie jest mi do szczęścia potrzebna".

Biorąc pod uwagę równoprawność rożnych stanowisk uważam, że w erze informacji tak ważne decyzje dotyczące tego jak ma wyglądać i rozwijać się nasze miasto, powinny być podejmowane nie przez wąsko wyspecjalizowane grono architektów, ale przez specjalistów z różnych dziedzin, w tym reprezentujących nauki o środowisku, medycynie, ekonomii i transporcie. Proponuję, aby Pan Przewodniczący Rady Miasta zorganizował konferencję/naradę, na której przedstawione zostaną różne koncepcje poparte danymi empirycznymi dotyczące kształtowania przestrzeni miejskiej, zarówno te przyjmujące za priorytet rozwój transportu i komunikacji, jak i te, które na pierwszym miejscu stawiają zdrowie i jakość życia mieszkańców. Myślę, że wykorzystanie wiedzy wybitnych uczonych jakich mamy w Łodzi, takich jak Profesor Liszewski specjalizujący się w geografii miast i znający historię oraz specyfikę socjoekonomiczną naszego miasta, a także zaproszenie ekspertów UNESCO i Komisji Europejskiej, którzy podzielą się pozytywnymi i negatywnymi doświadczeniami z innych miast europejskich, będzie wielką inspiracją dla nas wszystkich.

Chciałbym bardzo, aby Stowarzyszenie Architektów oraz Zarząd Dróg i Transportu było jednym z gremiów współorganizujących taką konferencję/naradę. Pragnąłbym również, aby w wypowiedziach było mniej emocji i argumentów ogólnych, natomiast więcej aktualnych analiz, ocen opłacalności, prognoz przewidywanego ruchu ze strony ZDiT oraz Stowarzyszenia Architektów. Koncepcje powstałe w latach 70-tych na ogół nie przystają do czasów współczesnych.

To od nas naukowców, architektów, ekonomistów, radnych, polityków zależy w jakim kierunku będzie podążała przyszłość naszego miasta, i wszystkim nam zależy, aby stało się ono przyjaznym i zdrowym miejscem zamieszkania na miarę ambicji i oczekiwań jego mieszkańców. Dlatego tak niezwykle istotne jest opracowanie koncepcji zrównoważonego rozwoju dla miasta Łodzi, dla której podstawą jest integracja najnowszej wiedzy z różnych dyscyplin.

Maciej Zalewski
Dyrektor Europejskiego Regionalnego Centrum Ekohydrologii p/a UNESCO.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki