Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Promujemy Łódzkie i są efekty

Redakcja
Kierunkiem strategicznym marki: „Łódzkie promuje” jest myślenie projektowe - mówi marszałek woj. łódzkiego Witold Stępień

Kto w naszym województwie szczyci się tytułem „Promuje Łódzkie” i jakie są zasady przyznawania wyróżnienia?

Głównym kryterium, jakim kierujemy się przy wydawaniu certyfikatu jest wkład danej marki w podniesienie wartości województwa łódzkiego, wpływ na poprawę jego wizerunku zarówno na terenie Polski, jak i za granicą, a także zwiększanie tożsamości regionalnej wśród mieszkańców. Co roku wydajemy kilkanaście certyfikatów uprawniających do posługiwania się logo „promuje łódzkie”. Wśród wyróżnionych są przedsiębiorcy, organizacje z całego województwa. Chciałbym, żeby wyróżnionych było jak najwięcej.

W jaki sposób Łódzkie promowane jest i będzie za granicą?

Województwo Łódzkie od lat buduje swoją rozpoznawalność za granicą poprzez udział w licznych wydarzeniach organizowanych m.in. przez nasze regiony partnerskie czy polskie placówki dyplomatyczne. Są to imprezy o charakterze gospodarczym, sportowym, turystycznym czy kulturalnym. Ostatnio na przykład miałem przyjemność uczestniczyć w koncercie Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Łódzkiej w Austrii, w legendarnej Złotej Sali Wiedeńskiego Towarzystwa Muzycznego.

Sami również organizujemy międzynarodowe konferencje, fora i spotkania, podczas których goście z zagranicy poznają potencjał i dziedzictwo Łódzkiego. Urząd Marszałkowski aktywnie wspiera inicjatywy lokalnych samorządów i podmiotów z województwa, skierowane do odbiorców zagranicznych. Szczególny nacisk kładziemy na promocję gospodarczą regionu, głównie poprzez udział i organizację w branżowych targach i misjach handlowych i inwestycyjnych. Są one realizowane m.in. dzięki środkom pozyskanym przez nas ze źródeł zewnętrznych, i planujemy nadal startować w konkursach o dofinansowanie naszych projektów. Duży wkład w gospodarczą promocję mają również nasze biura regionalne w Brukseli i chińskim Chengdu.

Jakie jest znaczenie promocyjne kongresów, forów, festiwali organizowanych przez Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego?

Znaczenie imprez jest różne w zależności od celu, w jakim organizowane jest wydarzenie. Mamy propozycje dla przedsiębiorców takie, jak Europejskie Forum Gospodarcze czy Forum Biogospodarki, na których wyznaczamy kierunki rozwoju przedsiębiorczości w Łódzkiem, przedstawiamy oferty, jakimi dysponujemy, promujemy łódzkie w Polsce i Europie zapraszając gości z najważniejszych instytucji europejskich. Mamy też imprezy skierowane do samorządowców, jak choćby Forum Promocji i są festiwale wspierane przez nasz samorząd, których zadaniem jest integracja mieszkańców, promowanie łódzkiego wśród nich, jako miejsca do życia. Zawsze ważny jest Mixer Regionalny - z którym śmiało wychodzimy w region i jesteśmy dobrze odbierani.

Podobnie Forum Funduszy Europejskich, które w atrakcyjny sposób promuje konkursy na brukselskie euro. Organizacja tych wydarzeń ma duże znaczenie w kontekście budowy i umacniania w świadomości odbiorcy marki regionalnej „Łódzkie Promuje”. To także okazja do nawiązywania kontaktów oraz wymiany doświadczeń z zakresu marketingu terytorialnego, samorządności oraz wiedzy adekwatnej do tematyki danego wydarzenia. Organizacja tego typu imprez stwarza możliwości prezentacji potencjału regionu łódzkiego w takich dziedzinach, jak: marketing miejsca, gospodarka, turystyka, kultura, sport, dziedzictwo historyczne.

Z efektów której imprezy Pan Marszałek jest najbardziej zadowolony?

Cieszy mnie każde wydarzenie, które daje wymierny efekt. A takimi na pewno są Fora organizowane dla przedsiębiorców i ich współpracy z samorządami czy uczelniami wyższymi. Ostatni Kongres Biogospodarki okazał się największym w tej części Europy wydarzeniem dotyczącym bioekonomii. Odwiedzili nas znamienici goście, m.in.: przewodniczący Europejskiego Komitetu Regionów Markku Markkula, szef Dyrekcji Generalnej ds. Badań Naukowych i Innowacji Komisji Europejskiej John Bell czy międzynarodowy ekspert ds. Biogospodarki Christian Patermann. Uczestnikiem kongresu był także były przewodniczący Parlamentu Europejskiego Jerzy Buzek.

Trzeba pamiętać, że biogospodarka to nowe projekty na poziomie lokalnym wyznaczające kierunki w gospodarce, nauce, ale i tworzące miejsca pracy. Zarządy województw są odpowiedzialne za rozdysponowanie prawie 10 mld euro funduszy strukturalnych, dedykowanych: ekologii, zielonej energii, ekologicznemu rolnictwu, badaniom w sferze biotechnologii, czyli biogospodarce. Podczas sesji plenarnej i sesji tematycznych mających charakter dyskusji na tematy związane z biogospodarką przedstawiliśmy zainteresowanym konkretną ofertę. Kto chciał, skorzystał.

Podobnie na Europejskim Forum Gospodarki, którego mieliśmy już dziesiątą edycję. Z roku na rok impreza ma większe znaczenie. Głównym tematem tegorocznej edycji była „Przedsiębiorcza Europa, jej szanse, wyzwania, zagrożenia”. Wśród uczestników byli: znakomici eksperci: dr Henryka Bochniarz, prezydent konfederacji Lewiatan, były premier Jan Krzysztof Bielecki, znawca tematyki chińskiej Radosław Pyffel. Panele dyskusyjne, debaty cieszyły się ogromną popularnością.

Skoro jesteśmy przy temacie przedsiębiorców, to proszę pamiętać również o spotkaniach delegacji międzynarodowych. Gościliśmy m.in. wysokich przedstawicieli z prowincji chińskich, premier Bawarii z delegacją przedsiębiorców.

Do tradycji należy też Forum Promocji, będące spotkaniem regionalnych „promotorów”. Jakie są namacalne efekty tych dorocznych spotkań?
Forum Promocji nabrało szczególnego znaczenia, kiedy zaczęliśmy realizować nową strategię „Promuje Łódzkie” opierającą się na promowaniu naszych wydarzeń lokalnych i samorządów oraz promowanie przez nich łódzkiego. Jest ono narzędziem efektywnego i profesjonalnego zarządzania marką regionalną. Pokazuje ono markę „Łódzkie Promuje” jako połączenie spójnych i dynamicznie prowadzonych działań, których celem jest zaspokojenie bieżących potrzeb odbiorców. Forum jest swoistą platformą dialogu i dyskusji pomiędzy specjalistami z obszaru marketingu terytorialnego, a także miejscem umożliwiającym wymianę doświadczeń, dotyczących trendów rynkowych oraz oczekiwań społecznych i biznesowych konsumentów marki „Łódzkie Promuje”.

Namacalnymi efektami są m.in. tworzenie sieci powiązań między samorządami z regionu łódzkiego, wzajemne poznanie i promowanie osiągnięć gmin, miast i powiatów województwa łódzkiego, ich dziedzictwa kulturowego, historycznego i przyrodniczego, walorów i atrakcji turystycznych oraz dorobku społecznego i ekonomicznego. Forum stwarza także okazję do wymiany pomysłów, doświadczeń w zakresie budowania marek oraz tworzenia sieci połączeń i generowania nowych idei, inicjatyw, programów i działań.

Czy można już mówić o marce „Łódzkie” w kontekście kraju?

Uważam, że tak. Proszę zobaczyć, jak działa Łódzka Kolej Aglomeracyjna dojeżdżającą do Warszawy. Jest znakomicie odbierana przez mieszkańców Łódzkiego, którzy tam pracują, ale i warszawiaków. Pociąg jeździ wypełniony pasażerami, bo wiedzą, że są to komfortowe składy, niedrogie i szybkie. Przy okazji promocji ŁKA promujemy wydarzenia w Łódzkiem na dworcach stolicy i wśród warszawskich podróżnych i oni już wiedzą - Łódzkie - to atrakcyjne miejsce. Łódzkie jest wypromowane w kraju, jako planowany hub dla połączeń z Chinami.

Kiedy pojawiła się informacja, że rząd może się z niego wycofywać, natychmiast media kojarzyły te fakty właśnie naszym regionem. Doskonale wypromowanym, ale i promującym nasz region miejscem jest Uniejów bardzo dobrze postrzegane uzdrowisko w całej centralnej Polsce. Takich przykładów można podawać więcej, a to znaczy, że Łódzkie jest coraz lepiej widoczne w kraju i dobrze kojarzone.

W jaki sposób możemy się wyróżnić, np. od podobnego strukturalnie, województwa mazowieckiego?
Właśnie o to chodzi w naszej strategii promocyjnej Promuje Łódzkie. Przedstawiamy się według niej jako region innowacyjny, kreujący wydarzenia, awangardowy. Kierunkiem strategicznym marki: „Łódzkie promuje” jest myślenie projektowe („design thinking”), które określa się jako sposób rozwiązywania problemów w różnych dziedzinach i sferach życia przez używanie narzędzi projektowych i metodologii pracy projektanta. Stworzona marka jest sceną, na której prezentowane są najciekawsze przykłady myślenia projektowego poprzez zaangażowanie mieszkańców. To nam zapewnia niepowtarzalność.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki