Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Przetarg na budowę tunelu szybkiej kolei do CPK. Prace dla Kolei Dużych Prędkości pod Łodzią ruszą w 2023 roku

PAP
PAP
Alicja Zboińska
Alicja Zboińska
Centralny Port Komunikacyjny. Koncepcja Foster + Partners
Centralny Port Komunikacyjny. Koncepcja Foster + Partners materiały inwestora
Centralny Port Komunikacyjny ogłosił pierwszy z przetargów budowlanych na budowę w Łodzi czterokilometrowego tunelu Kolei Dużych Prędkości, który będzie częścią linii Warszawa – CPK – Łódź – Sieradz – Wrocław. Prace mają ruszyć w 2023 r. na zachód od stacji Łódź Fabryczna.

Tunel będzie miał 4 kilometry długości i będzie częścią linii Warszawa – Centralny Port Komunikacyjny – Łódź – Sieradz – Wrocław. Jego budowa została podzielona na trzy części: pierwsza to prace przygotowawcze przy wzmocnieniu fundamentów Łódzkiego Domu Kultury. Bezpośrednio pod nim będzie rozpoczynał się tunel. W sąsiedztwie ŁDK powstanie też komora wydobywcza dla automatycznej tarczy drążącej TBM. Drugim etapem będzie budowa komory startowej na Retkini, a trzecim – drążenie właściwego tunelu kolejowego CPK.

Ponad 4-kilometrowy tunel w Łodzi to nasz najbardziej zaawansowany projekt mówi Mikołaj Wild, prezes spółki CPK. - Prace postępują systematycznie i zgodnie z harmonogramem. Zastosowane przez nas technologie ograniczą do minimum uciążliwości dla mieszkańców związane z tą budową.

Co obejmuje przetarg?

Firma, która wygra przetarg, będzie odpowiedzialna za budowę kanalizacji kablowej, czyli podziemnej infrastruktury technicznej na potrzeby zasilana podstacji trakcyjnej dla linii kolejowej oraz przebudowę przyłączy: ciepłowniczych, wodociągowych i teletechnicznych, a także budowę sieci elektroenergetycznej. Wiadomo, że w czasie robót budowlanych budynek ŁDK zostanie wyłączony z użytkowania, a pracownicy przeprowadzą się do Łódzkiej Agencji Rozwoju Regionalnego przy ul. Narutowicza 34.

Szukamy rozwiązań, które budują partnerskie relacje - zapewnia Sławomir Kanik, dyrektor Biura Realizacji Podprogramu Kolejowego w spółce CPK. - Spółka CPK sfinansuje dla ŁDK m.in. przeprowadzkę i wynajem pomieszczeń, zmagazynuje i zabezpieczy elementy wyposażenia. Na zakończenie zostaną wykonane roboty odtworzeniowe, wewnątrz i na zewnątrz budynku.

To nie wszystko. Dla komory Retkinia jest już wydana decyzja lokalizacyjna. Dla tunelu KDP i komory Łódź Fabryczna trwa proces jej uzyskiwania. Spółka CPK złożyła też wnioski o pozwolenie na budowę dla podbicia fundamentów ŁDK i komory Retkinia.

Po co ten tunel?

Tunel będzie przeznaczony dla pociągów dalekobieżnych, w tym przede wszystkim dla Kolei Dużych Prędkości. Na terenie Łodzi szybkie pociągi będą zatrzymywać się na dworcu Łódź Fabryczna. Wyjście tunelu na powierzchnię przewidziane jest na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej, w okolicach osiedla Retkinia i istniejącej linii kolejowej nr 14. Trasa, od kształtu zwana "igrekiem", poprowadzi na zachód - w stronę Sieradza, za którym będzie rozwidlenie w stronę Poznania i Wrocławia.

W ramach programu kolejowego spółka CPK do 2035 roku wybuduje 12 linii prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i Portu Solidarność.

Źródło:

od 7 lat
Wideo

Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki