Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rogowska kolejka wąskotorowa służy głównie turystom. Jednak jest szansa, że niebawem będzie woziła mieszkańców także do szkoły i pracy

Karolina Brózda
Karolina Brózda
Kursująca na trasie Rogów-Jeżów ciuchcia zabiera pasażerów w każdą niedzielę o godz. 10.40, 12.20, 14 i 15.40. Dodatkowo jutro rogowski pociąg będzie uczestniczył w obchodach Dni Rawy Mazowieckiej i jeździł na swojej dawnej trasie między Rawą i Białą Rawską.
Kursująca na trasie Rogów-Jeżów ciuchcia zabiera pasażerów w każdą niedzielę o godz. 10.40, 12.20, 14 i 15.40. Dodatkowo jutro rogowski pociąg będzie uczestniczył w obchodach Dni Rawy Mazowieckiej i jeździł na swojej dawnej trasie między Rawą i Białą Rawską. FPKW
Jeśli ktoś jeszcze nigdy nie wybrał się na przejażdżkę jedyną w województwie łódzkim działającą kolejką wąskotorową, w ten weekend będzie miał okazję.

Kursująca na trasie Rogów-Jeżów ciuchcia zabiera pasażerów w każdą niedzielę o godz. 10.40, 12.20, 14 i 15.40. Dodatkowo jutro rogowski pociąg będzie uczestniczył w obchodach Dni Rawy Mazowieckiej i jeździł na swojej dawnej trasie między Rawą i Białą Rawską.

Zimowe przejazdy
Linia kolejowa z Rogowa do Białej Rawskiej powstała ponad 100 lat temu. Przez ten czas na stałe wpisała się w krajobraz kulturowy regionu, stanowiąc dziś jego rozpoznawalny i nieodłączny element. Zabytkowa kolejka służy głównie turystom, którzy chcą poznać piękno okolicy z okna nietypowego środka transportu. Co ciekawe, rogowską ciuchcią można przejechać się także zimą - od kilku lat opiekujący się nią wolontariusze w czasie ferii organizują takie atrakcje. Przejażdżki odbywają się w ogrzewanych wagonach, a gdy tory zasypie śnieg, do pociągu jest podłączany specjalny pług, co stanowi dodatkową frajdę dla podróżnych.

Niemieckie początki
Rogowską linię kolejową zbudowali niemieccy żołnierze. Wąskotorówka służyła do zaopatrywania niemieckiego frontu w żywność, broń i amunicję. Za jej pomocą dowożono żołnierzy i ewakuowano rannych. Linia biegła od stacji kolei normalnotorowej w Rogowie do Białej Rawskiej przez Głuchów i Rawę Mazowiecką. Po zakończeniu I wojny światowej Kolej Wąskotorowa Rogów – Rawa – Biała została przejęta przez PKP. W 1954 roku przekuto ją na rozstaw torów 750 mm. W 1996 roku została wpisana do rejestru zabytków. W 2001 roku PKP podjęły decyzję o jej likwidacji.

Wolontariusze górą
Od zniszczenia uratowała ją Fundacja Polskich Kolei Wąskotorowych (FPKW), która przywróciła ją do stanu sprawności technicznej. Na stacji Rogów Towarowy Wąskotorowy zgromadzono drugą co do wielkości w Polsce kolekcję zabytkowego taboru wąskotorowego. Cała kolej jest utrzymywana dzięki pracy wolontariuszy, do których może dołączyć każdy pasjonat kolejnictwa. Zajmują się oni sprowadzaniem, restauracją i utrzy maniem zabytkowych wagonów i pociągów z całej Polski. Większość egzemplarzy to unikaty, można znaleźć wśród nich cysternę do przewozu melasy z 1905 roku, saksoński pług odśnieżny z końca XIX stulecia i wagon bagażowo-pocztowy z 1930 roku. Wszystkie wyremontowane lokomotywy i wagony mają w pełni historyczny wygląd. Dotyczy to także wzorów i kolorów malowania oraz sposobu oznaczenia pojazdów. W myśl tej zasady na wszystkich wagonach i lokomotywach umieszcza się nazwy ich dawnych właścicieli, np. Cukrowni Dobre czy Cukrowni Kruszwica.

Ciuchcią do szkoły i pracy?
Choć obecnie rogowska kolejka ma głównie znaczenie historyczne i turystyczne, trwają prace nad tym, żeby uczynić ją użytkową, czyli wykorzystywać wagoniki w codziennym transporcie zbiorowym i połączeniu komunikacyjnym m.in. Rawy Mazowieckiej z Łodzią i innymi miastami. Pomoc w tym zakresie obiecał łódzki Urząd Marszałkowski, który szuka kogoś, kto opracuje projekt dalszego funkcjonowania rogowskiej wąskotorówki. Pomysł ma w skali Polski wyjątkowy charakter. Dotychczas takie przedsięwzięcia były realizowane na terenie Austrii i Niemiec, na takich kolejach jak Murtalbahn czy Harzer Schmalspurbahnen, gdzie linie wąskotorowe stanowią stały element sieci transportu publicznego.

- Projekt w dalszych etapach pozwoliłby osiągnąć nam takie standardy - mówi Adam Wawrzyniak, prezes zarządu Fundacji Polskich Kolei Wąskotorowych.

Czy tak się stanie, czas pokaże.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Archeologiczna Wiosna Biskupin (Żnin)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiał oryginalny: Rogowska kolejka wąskotorowa służy głównie turystom. Jednak jest szansa, że niebawem będzie woziła mieszkańców także do szkoły i pracy - Express Ilustrowany

Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki