Ten kto zdobył prawo jazdy na traktor, może także prowadzić po drogach publicznych samobieżny kombajn rolniczy i kilka innych maszyn Kategoria prawa jazdy „T” uprawnia do kierowania na drogach publicznych ciągnikiem rolniczym lub pojazdem wolnobieżnym, ciągnikiem z przyczepą lub przyczepami, a także pojazdem wolnobieżnym z przyczepą (przyczepami). Z takim „prawkiem” w kieszeni można także dosiąść motoroweru, skutera i quada (lekkiego), czyli tych pojazdów, doprowadzenia których uprawnia przede wszystkim kategoria AM prawa jazdy.

 

Traktorzysta nie musi więc „wyrabiać” dodatkowych uprawnień. Traktorem, ale bez przyczepy może kierować także posiadacz prawa jazdy kategorii „B” (autoosobowe). W przepisach nie ma jednak słowa o tym, jaka kategoria uprawnia do prowadzenia po drogach publicznych samobieżnego kombajnu. Okazujesię, że ta sama,czyli „T”.

 

TRZEBA ZROZUMIEĆ

- Rzeczywiście tak jest.

Trzeba bowiem ówprzepis dokładnie przeczytać i zrozumieć -wyjaśnia Jerzy Kociszewski, wiceprezes ogólnopolskiego stowarzyszenia Kierowca.pl. -Kombajn jest pojazdem wolnobieżnym o maksymalnej prędkości 25 kilometrów na godzinę. Podobnie zresztą jak kolejka turystyczna.

Zatem także do kierowania tym ostatnim pojazdem uprawnia kategoria „T",pod warunkiem wszakże, że kierowca ukończył 21 lat. Kociszewski dodaje, że uprawnienia do kierowania ciągnikiem rolniczym można zdobyć już po ukończeniu 16. roku życia. Osoba, która nie ukończyła 18 lat, może uzyskać uprawnienia za pisemną zgodą rodzica lub opiekuna.

 

NAJPIERW KURS

Każdy, kto stara się o uzyskanie tych uprawnień, musi zapisać się na kurs prawa jazdy w dowolnym ośrodku szkolenia kierowców (zwykle bliskim miejsca zamieszkania kursanta) i po 30 godzinach zajęć teoretycznych oraz 20 godzin praktycznych zdać egzamin w jednym z wojewódzkich ośrodków ruchu drogowego (WORD).Koszty kursów są bardzo zróżnicowane - stawki ustalają same ośrodki szkolenia kierowców. A zatem ceny wahają się zwykle od 700 do 1500 zł.

 

NA EGZAMINIE

Egzamin państwowy na kategorię „T” składa się z zadań teoretycznych i praktycznych. Teoretyczne polegają na wybraniu prawidłowych odpowiedzi na pytania ukazujące się na ekranie komputera. Egzamin praktyczny składa się z czterech zadań na placu manewrowymi z jazdy w ruchu miejskim.

 

Na placu manewrowym kandydat na kierowcę musi pochwalić się umiejętnością przygotowania ciągnika do jazdy, musi sprawdzić stan techniczny podstawowych elementów pojazdu odpowiedzialnych za bezpieczeństwo, np. sprawdzić poziom oleju silnikowego czy działanie sygnału dźwiękowego. Musi też pokazać, że potrafi włączyć odpowiednie światła. Później egzaminowany prezentuje umiejętność właściwego dojazdu traktorem do przyczepy i sprzęgania obu pojazdów, w tym przewodów hamulcowych i elektrycznych. Sprawdzana jest również sprawność kierowcy w zabezpieczeniu ładunku znajdującego się na przyczepie.

 

Najtrudniejszym elementem egzaminu na placu manew rowym jest jazda traktorem do przodu i tyłu po odcinku prostymi po łuku, tak aby nie najechać żadnym kołem na linię ciągłą i nie potrącić ustawionych na niej pachołków.

 

Zadania na placu kończą wybrane losowo parkowanie skośne i tyłem lub parkowanie prostopadłe i ruszanie na wzniesieniu (tzw. górce). Instruktorzy przekonują, że najwięcej kursantów oblewa egzamin w realnym ruchu miejskim. To ostatnie zadanie, które zajmuje co najmniej 25 minut. Cennik egzaminów jest jednakowy dla całego kraju.Kandydat na traktorzystę płaci za cały egzamin 200 zł (teoria 30zł, praktyka 170).

 

ZAFUNDUJ SOBIE KURS

Wskazane jest także odbycie kursu dla operatorów kombajnów. Podobnie powinny to zrobić inne osoby obsługujące maszyny rolnicze. To zdecydowanie zwiększa bezpieczeństwo kierowcy, innych uczestników ruchu drogowego i osób pracujących na polu.

 

Marek Weckwerth

marek.weckwerth@pomorska.pl