W ciągu ostatniego półrocza znacząco pogorszyła się jakość kontaktu banków z klientami przez e-mail oraz przez formularz www. Średni czas oczekiwania na odpowiedź drogą mailową lub przez stronę internetową wydłużył się niemal dwukrotnie.

Na ten wynik największy wpływ miały istotnie niższe niż w poprzedniej fali badania wyniki trzech banków: Alior Banku, BGŻ BNP Paribas oraz Citi Handlowego, wynika z najnowszego Badania jakości obsługi klienta na infoliniach banków i w kontakcie przez e-mail zrealizowanego przez ARC Rynek i Opinia.

W porównaniu z wynikami badania z poprzedniej fali – z listopada 2016 roku – czołówka banków z najlepszą infolinią nie zmieniła się.

Nadal pierwsze miejsce należy do PKO Banku Polskiego, drugie do Banku Pekao, a trzecie do Credit Agricole. Zmiana nastąpiła na kolejnych pozycjach, m.in. Eurobank z piątego miejsca awansował na czwarte, a Alior Bank z czwartego spadł na siódme.

Coraz gorzej przez Internet...

O ile w przypadku kontaktu telefonicznego nie nastąpiły istotne zmiany – średnia oceny banków kształtuje się na poziomie 82 punktów (w poprzedniej edycji badania było to 82,6 pkt.) – o tyle w przypadku kontaktu przez e-mail oraz formularz na stronie internetowej nastąpiło wyraźne pogorszenie. Średnia punktów uzyskanych przez banki w bieżącej edycji badania wyniosła 68,2 punkty, co oznacza że była niższa od poprzedniej o 14,3 pkt.

W porównaniu z wynikami sprzed pół roku nieco wydłużył się średni czas oczekiwania na połączenie telefoniczne z konsultantem – z 30 sekund do 36 sekund, przy czym w trzech bankach na połączenie czeka się krócej niż 15 sekund (PKO Bank Polski, Bank Pekao oraz BZWBK), a w niektórych dłużej niż minutę (mBank i Alior Bank).

...ale i przez telefon nie lepiej

Niemal dwukrotnie wydłużył się średni czas oczekiwania na odpowiedź wysłaną poprzez e-mail lub formularz www. Obecnie wynosi on 13,6 godzin (w poprzedniej edycji średnia wynosiła 7,2 godziny). W dwóch bankach na odpowiedź czeka się godzinę lub krócej (Bank Pekao oraz PKO Bank Polski), w dwóch – ponad 3 doby (BGŻ BNP Paribas oraz Citi Handlowy).

- Najnowsze wyniki naszego badania wyraźnie pokazują większe problemy w kontakcie mailowym i przez stronę www. Dziewięć na dwanaście badanych banków uzyskało w tej edycji badania niższy wynik niż jeszcze pół roku temu. Zastanawia bardzo słaby, niemal trzykrotnie niższy w porównaniu do poprzedniej fali wynik Alior Banku. Bankiem, który w największym stopniu poprawił swoje wyniki w kontakcie mailowym i przez stronę www jest Eurobank odnotowując 10-punktowy wzrost – komentuje Grzegorz Sygnowski, Senior Project Manager z ARC Rynek i Opinia.

Badanie infolinii bankowych jest realizowane przez ARC Rynek i Opinia od 2010 roku (w dwóch falach rocznie). W ramach XV fali badania (kwiecień 2017) przeprowadzono łącznie 1920 audytów techniką Mystery Caller oraz Mystery Mailing przy pomocy audytorów ARC Rynek i Opinia w miesiącach: od lutego do kwietnia 2017r. Badaniem objęto 12 banków.

Obejrzyj:

60 sekund biznesu: Polacy są liderami nowoczsnych płatności, bo...