Według różnych źródeł na zakupy poświęcamy od trzech do nawet ośmiu lat swojego życia. Co motywuje nas do spędzania tylu godzin w centrach handlowych? Jak projektanci sklepów starają się ten czas wydłużyć, a przy tym także umilić?

Nieubłaganie uciekający czas ma wpływ praktycznie na każdy aspekt naszego życia. Nie każdy zdaje sobie sprawę, jak znaczącą rolę odgrywa on także podczas zakupów.

Kupuj i... spadaj!

Zacznijmy jednak od tych miejsc, które nie zachęcają do długich wizyt. Dlaczego tak się dzieje? Ponieważ nie czujemy się tam komfortowo. Istnieją jednak sytuacje, kiedy ze względu na charakter i politykę marki, właściciele sklepów celowo chcą zapewnić sobie szybki przepływ klientów.

Tworzą wówczas proste, mocno oświetlone wnętrza, czytelną ekspozycję, wygodne przejścia i intuicyjną ścieżkę. Nie znajdziemy tu miękkich, zachęcających do odpoczynku siedzisk, przecinających ścieżkę klienta wysp wizerunkowych, czy wymyślnych reklam przykuwających na dłużej naszą uwagę. Swoje sztuczki ma także branża gastronomiczna. W barach szybkiej obsługi, którym nie zależy na długiej wizycie klienta, a jedynie na dużym ruchu, nie znajdziemy zacisznego miejsca do odpoczynku, w którym mamy ochotę spędzić popołudnie.

Czas zakupów, zakupów to czas

Częściej jednak handlowcom zależy na długotrwałej, ciepłej relacji z klientem, którą odpowiednio zaprojektowane wnętrze pomaga budować. Aby takie stworzyć, projektanci dokładnie badają zwyczaje i preferencje odbiorców danej marki. Tworząc wnętrze zawsze musimy mieć na uwadze potencjalnych klientów, do których kierujemy nasze pomysły i założenia projektowe. Rozwiązania musimy odpowiednio moderować.
Czas zakupów ma niesłychanie duże znaczenie w kontekście tworzenia wnętrza i jest bardzo indywidualną kwestią, ponieważ jedni wolą je robić szybko, a drudzy delektują się wyborem produktów i otoczeniem. Dlatego pod tym kątem musimy bardzo uważnie przeanalizować grupę docelową. Następnie, dostosować do niej zabiegi projektowe, które zachęcą klienta do spędzenia większej ilości czasu w danym sklepie - podkreśla Anna Sulima- Gillow z Forbis Group.

Ciepłe, delikatne, ale jasne światło, przyjemne, naturalne materiały, zieleń i spokojnie kolory… Wszystko po to, aby klient poczuł się jak w domu. Aranżacje, które budzą w nas ciepłe odczucia sprawiają, że chętniej przebywamy w danej przestrzeni. Czy jest to jednak zasada odnosząca się do każdego sklepu? Niekoniecznie. To także zależy od charakteru marki i grupy docelowej.

Entuzjaści designu z dużym poczuciem estetyki więcej czasu spędzą we wnętrzach nowoczesnych, ciekawych dopracowanych graficznie i stylistycznie. Drugą kwestią jest komfort - wygodne, miękkie siedziska i przestronne przymierzalnie, zapewniające odpowiedni stopień intymności z pewnością zatrzymają nas w sklepie na dłużej.

Dodatkowym atutem będą także wygodne miejsca dla osób towarzyszących. Znudzony, zmęczony partner może skutecznie zniechęcić do zakupów o sprawić, że klient szybciej opuści sklep.

Klient na ścieżce

Co jeszcze sprawia, że w danym sklepie spędzamy więcej czasu? Odpowiednio zaprojektowana ścieżka klienta i rozlokowanie towaru. Dobrze ustawiona wyspa wizerunkowa, czy ekspozycja komplementarnych produktów podpowiadają czego jeszcze potrzebujemy, nawet jeśli do tej pory sobie tego nie uświadamialiśmy. Dzięki temu klient decyduje się na dodatkowe zakupy, a co za tym idzie, wydłuża swoją wizytę w sklepie. Na naszą podświadomość oddziałuje także zapach i muzyka, które w przestrzeniach handlowych nigdy nie są przypadkowe.

Czytaj też:

Już dwa miliony Ukraińców będzie pracować w Polsce. Zabiorą etaty Polakom?

Kluczem do sukcesu, czyli osiągnięcia zamierzonego celu w kontekście kreowania wnętrza  odpowiednio oddziałującego na klienta, jest wiedza i doświadczenie w projektowaniu wnętrz wzbogacona o tę, z zakresu VM. To właśnie on uczy jak wykreować odpowiednie środowisko zakupowe dla konkretnej grupy docelowej. Oczywiście w ścisłej korelacji z założoną strategią biznesową, nie zapominając,  że sklep to narzędzie biznesowe, a rozwiązania projektowe są realizacją tej strategii - podkreśla Anna Sulima- Gillow z Forbis Group.

Forbis Group jest firmą projektowo – wykonawczą, która powstała z pasji do dobrego designu. Jako jedna z pierwszych na polskim rynku wprowadziła model współpracy, polegający na holistycznym podejściu do procesu adaptacji przestrzeni komercyjnych.

Obejrzyj Wideo:
60 Sekund Biznesu: System emerytalny zagraża rozwojowi gospodarczemu Polski