Fabryka Newag z Nowego Sącza zaprezentowała pierwszy pociąg Impuls2, który trafi do Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Zobacz jak wygląda pierwszy oficjalny wjazd nowego pociągu.

W fabryce Newag w Nowym Sączu zaprezentowany został po raz pierwszy pociąg Impuls2. Będzie jeździł w barwach Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. ŁKA zamówiła 14 trójczłonowych pociągów Impuls2 za 266 mln zł. W tej kwocie jest również wliczona usługa 12-letniego serwisowania. Baza pociągów będzie znajdowała się przy stacji Łódź Olechów. Nowe pociągi będą kursowały do Radomska, Piotrkowa Trybunalskiego, Tomaszowa Mazowieckiego i po elektryfikacji linii do Opoczna. Wzmocnia również inne linie ŁKA.

Oficjalna prezentacja nowego pociągu firmy Newag odbyła się przy fanfarach, błyskających światłach i muzyce.

- To ważny dzień dla województwa łódzkiego i ŁKA. To kolejny krok do rozwoju samorządowego przewoźnika - powiedział marszałek woj. łódzkiego Witold Stępień dodając, że jest pod wrażeniem nowego taboru u producenta, który buduje wagony metra w Sofii, lokomotywy dla PKP Intercity i Cargo, a także pociągi dla wielu przewoźników samorządowych.

- To drugi impuls - mówi Janusz Malinowski, prezes ŁKA. - Pierwszym impulsem było utworzenie ŁKA. Teraz mamy drugi impuls - Impuls2.

Nowe pociągi odbiegają od Impulsów1, które Newag produkuje od 10 lat. firma postanowiła unowocześnić tabor, aby był bardziej funkcjonalny i miał lepsze parametry eksploatacyjne. Udało się zmniejszyć masę pociągu. Poprawiono komfort w kabinie maszynistów. Jest nowa konstrukcja nadwozia, dzięki czemu pociągi są dłuższe i mają więcej miejsc siedzących. Impuls2 ma 160 miejsc, w tym 6 uchylnych. Pociągi są dostosowane do prędkości 160 km/h. Jest klimatyzacja i ogrzewanie, które regulują czujniki. Jest internet bezprzewodowy i ulepszony system informacji pasażerskiej. Zmieniono układ jezdny. Są nowoczesne wózki na tzw. poduszkach powietrznych, co zapewnia komfort jazdy. Układ hamulcowy jest najnowocześniejszym rozwiązaniem na świecie, dzięki czemu skróciła się droga hamowania. Testy bezpieczeństwa wskazały, że pociągi są odporne na ściskanie i rozciąganie.
W najbliższym czasie pociąg, który został zaprezentowany w Nowym Sączu, przejdzie testy w Żmigrodzie. Jeśli będą pomyślne, tp pociąg we wrześniu zostanie dostarczony do Łodzi.

ŁKA zamierza w 2020 roku przewieźć 8 mln pasażerów. Jest to możliwe, bo w ubiegłym roiku spółka przewiozła o 53 proc. pasażerów więcej, niż rok wcześniej. W tym roku ŁKA planuje wzrost liczby pasażerów o 20 proc.