Airbus Helicopters, jeden z lotniczych gigantów, spełnia swoją zapowiedź sprzed czterech miesięcy: 19 lutego otwiera w Łodzi Biuro Projektów i Badań. "Otworzymy biuro projektowe, które zatrudni około 100 osób" - pisze Airbus w nadesłanym do redakcji Dziennika Łódzkiego komunikacie. "Jest to część naszego planu długofalowych inwestycji w Polsce. Biuro przyczyni się do wsparcia naszych działań badawczo-rozwojowych na całym świecie, w różnych dziedzinach badań. Wysoko oceniane polskie umiejętności inżynierskie będą dla nas cennym atutem."

Biuro będzie się mieściło w budynku Forum 76 Business Centre przy al. Piłsudskiego 76. Niewiele wiadomo o zespole  biura i projektach, którymi  będzie się on zajmował. Na otwarciu biura w Łodzi pojawi się prezes Airbus Helicopters Guillame Faury, który poda więcej szczegółów o jego zadaniach

- Sądzę, że pracownicy lub absolwenci politechniki będą stanowili znaczącą część zespołu - przypuszcza prof. Krzysztof Jóźwik, dyrektor Instytutu Maszyn Przepływowych na Politechnice Łódzkiej. - Wiem też, że mamy współpracować z biurem, ale nie znam jeszcze żadnych szczegółów.

Obecnie w zakładach Airbusa we Francji i Niemczech przebywa na stażach sześciu studentów Politechniki Łódzkiej. Do Łodzi mają wrócić z końcem lutego. Można przypuszczać, że w jakiś sposób zostaną włączeni do współpracy z biurem, tym bardziej że Politechnika Łódzka to kluczowy partner Airbus Helicopters w Polsce.

Kooperacja PŁ z francuskim koncernem trwa od 9 lat. Początkowo były to drobne zlecenia, później podpisano umowę o współpracy na 5 lat, w ubiegłym roku przedłużoną na kolejny okres. Do tej pory na rzecz projektów, zlecanych przez Airbusa, pracowało 35 pracowników naukowych PŁ.

Politechnika współpracowała z koncernem w zakresie zaawansowanych rozwiązań problemów aerodynamicznych, napędowych i strukturalnych przy modernizacji śmigłowców różnych typów. Wizytówką tej współpracy był najszybszy śmigłowiec świata X3. Szefem projektu był Tomasz Krysiński, absolwent PŁ, a rozwiązania aerodynamiczne i techniczne, umożliwiające X3 bicie rekordowych prędkości, powstały na łódzkiej uczelni.

Być może biuro projektów i badań  nie będzie ostatnim etapem zaangażowania Airbus Helicopters w Łodzi. W ubiegłym roku prezydent Łodzi Hanna Zdanowska poinformowała, że koncern rozważa ulokowanie w Łodzi produkcji. Airbus Helicopters nie odniósł się do tej pory do tej informacji. Być może chodzi o ulokowanie w Wojskowych Zakładach Lotniczych nr 1 w Łodzi produkcji śmigłowców dla Wojska Polskiego, jeśli Airbus wygra przetarg.

***
Airbus Helicopters (do ubiegłego roku Eurocopter) jest  jednym z trzech uczestników
przetargu na 70 śmigłowców wielozadaniowych dla Wojska Polskiego, w którym uczestniczą także amerykańska firma Sikorsky i włosko-brytyjska Agusta Westland. Oferty były przyjmowane do końca 2014 r., niebawem przetarg powinien zostać rozstrzygnięty.

Koncern podpisał porozumienie z  Wojskowymi Zakładami Lotniczymi nr 1 w Łodzi, w myśl którego w razie wygrania przetargu uruchomi w Łodzi produkcję śmigłowców EC725 Caracal.

 Airbus Helicopters jest jednym ze światowych potentatów w produkcji śmigłowców.
W 2014 r. dostarczył 471 śmigłowców cywilnych i wojskowych oraz zdobył zamówienia na ponad 400 kolejnych  wiropłatów.