Multimodalna Platforma Transportowa Zduńska Wola-Karsznice, czyli port przeładunkowy z torów na koła i odwrotnie, ma być oknem na świat dla Łódzkiego. To plan samorządów z powiatów zduńskowolskiego i łaskiego.

Przybliżyć do realizacji portu multimodalnego mają analizy i dokumentacje, na jakie powiat zduńskowolski, miasto Zduńska Wola, gm. Zduńska Wola oraz powiat łaski i gm. Sędziejowice dostały ponad 1,3 mln zł unijnej dotacji.

Przetarg na realizację projektu o skomplikowanej, ale wszystko mówiącej nazwie "Wyznaczenie miejskiego obszaru funkcjonalnego o charakterze transportowo-przemysłowym na terenie Powiatu Zduńskowolskiego i Powiatu Łaskiego wokół węzła drogi ekspresowej S8 Zduńska Wola Karsznice oraz magistrali kolejowe Śląsk-Porty" ma być ogłoszony w sierpniu.

Powstanie dokument, który ma umożliwić budowę portu przeładunkowego w Karsznicach oraz odpowiedzieć na pytanie, w jaki sposób atrakcyjnie połączyć trasy drogowe i kolejowe. Projekt zakłada też wykonanie dokumentacji na budowę łącznika między drogą ekspresową S8, a krajową 12/14 oraz uzbrojenie terenów inwestycyjnych wokół.

Starosta zduńskowolski Wojciech Rychlik podkreśla, że opracowania i dokumentacja sfinansowana dzięki temu projektowi otworzy drogę zarówno do tego, by starać się o pieniądze na realizację planów, jak i do tego, by postulować o wpisanie portu przeładunkowego w Karsznicach w rządowe plany. W tym działaniu wspierają samorządowców parlamentarzyści, m.in. senator Andrzej Owczarek.

- Rozmawiałem w ministerstwie ja, interweniował też poseł Cezary Grabarczyk. Dlaczego? Wielkim plusem jest lokalizacja. Karsznice są w TEN-T. Poza tym to dwie krzyżujące się linie kolejowe: Magistrala Węglowa Śląsk - Porty oraz linia kolejowa 14, które wraz z czterema łącznicami tworzą kluczowy węzeł na kolejowej mapie Polski. Zlokalizowane są tu też ważne połączenia drogowe - wylicza senator Owczarek.

Parlamentarzyści interweniują w ministerstwie, a zduńskowolski magistrat dopina natomiast szczegóły porozumienia z PKP Nieruchomości, który jest właścicielem kolejowych terenów w Karsznicach. - Chodzi o otwarcie tego terenu na potrzeby projektu i stworzenia dokumentacji. Jesteśmy na bardzo zaawansowanym etapie rozmów z koleją. Wynika z nich, że w PKP także widzą potrzebę, by powstał tu port przeładunkowy i inwestycje. Chcemy także poprosić PKP Cargo o współuczestnictwo w tworzeniu specyfikacji przetargowej projektu "Wyznaczenie miejskiego obszaru funkcjonalnego", bo naszym zdaniem jest to najlepszy dla nas partner - mówi Paweł Jegier, doradca prezydenta Zduńskiej Woli ds. inwestycji. - Na pewno nie odpuścimy nikomu, kto chciałby wejść w temat i na pewno każde uchylone drzwi będziemy otwierać.

Na wrzesień zaplanowano konferencje na ten temat. Odbędzie się w MDK w Karsznicach. Prelegentami mają być m.in. specjaliści z ministerstwa transportu oraz wykładowcy akademiccy zajmujący się logistyką.