Każdego roku przybywa osób, które decydują się na prowadzenie firmy. Jednak co z tego, że dana firma oferuje dobre produkty czy usługi – jeśli wie o tym tylko garstka ludzi? Tutaj wkracza temat promocji i pojawiają się pytania, na które postaramy się – choć częściowo – odpowiedzieć.

Łódzkie – innowacją i przedsiębiorczością płynące

Według corocznego raportu Ministerstwa Rozwoju: „Przedsiębiorczość w Polsce” w 2016 roku województwo łódzkie było jednym z regionów, w których było najwięcej MŚP przypadających na jednego mieszkańca. Ale za ilością idzie też jakość.

Łódzkie firmy mają się coraz lepiej, co potwierdza też coroczny raport Pekao, badający rozwój mikro i małych przedsiębiorstw. Według niego, firmy w województwie łódzkim są jednymi z najbardziej innowacyjnych w skali kraju. Co więcej, z roku na rok zwiększa się liczba lokalnych firm, eksportujących swoje towary i usługi – w 2013 było to 7,6% firm, a ponad 2 lata później już 13,1%. Pokazuje to tempo i potencjał, jaki drzemie w tym regionie.

Jednak są i bariery. Według raportu MR – trzecią główną barierą rozwoju przedsiębiorstw (po wysokości podatków i kosztach pracy) jest konkurencja innych firm. Tę barierę w dużej mierze można pokonać właśnie dzięki odpowiedniej promocji. Od czego zacząć i jak promować swoją firmę – samodzielnie czy z asystą?

Małe firmy mogą wiele

Małe firmy nawet mimo ograniczonego budżetu – mogą prowadzić naprawdę wydajną promocję. Co więcej, często robią to efektywniej niż duże przedsiębiorstwa. Dlaczego? Przede wszystkim mają tę przewagę – że mogą sprawnie i samodzielnie podejmować istotne decyzje. Zwykle mniej jest tutaj blokujących procedur, łatwiej jest też komunikować się między pracownikami i działami. Niewielkie przedsiębiorstw mogą też szybko reagować na zmiany rynku i dopasowywać działania do aktualnych trendów i okoliczności. Po prostu mniejsze są bardziej zwrotne. Jednak nawet jeśli mamy do dyspozycji małe, sterowne auto – musimy wiedzieć, jak nim się poruszać.

Za kierownicą czy na fotelu pasażera?

Promocję firmy można porównać do prowadzenia samochodu. Ci, którzy zdecydowali się na własne auto – zazwyczaj sami chcą siedzieć za kierownicą. Tylko wtedy mogą kontrolować tempo i kierunek rozwoju. Ponadto samodzielne kierowanie jest znacznie tańsze niż wynajęcie sztabu doświadczonych szoferów lub taksówkarzy. Kierowanie jednak zajmuje dużo czasu i wymaga dużego wyczucia i skupienia.

Jednak są także przedsiębiorcy, którzy mają na tyle duży budżet, że wolą działania promocyjne powierzyć agencjom reklamowym. Tutaj jednak trzeba uważać na to, kto będzie prowadził i upewnić się, czy na pewno dobrze rozumie cel i warunki naszej podróży.

Mapa, przede wszystkim mapa. Planując działania promocyjne, należy ustalić kilka podstawowych elementów. Przede wszystkim zdefiniować grupę docelową (warto stworzyć kilka person), nazwać cele, a także sprawdzić, jaka jest konkurencja. To niezbędne minimum. Warto przeprowadzić także analizę SWOT.

Promocja firmy – samodzielnie czy z agencją?

Czy do promocji warto zatrudniać agencję reklamową? Odpowiedź brzmi: to zależy. Zależy głównie od tego, jak dużą mamy firmę, budżet i jakie cele chcemy osiągnąć. W przypadku małych i średnich przedsiębiorstw często współpraca z agencją okazuje się nie tylko niedopasowana, ale też zwyczajnie nieopłacalna. Zamiast płacić za całą machinę rozbuchanych projektów, wiele działań możemy wykonać taniej – i to mając kontrolę nad procesem twórczym.

Promocja małej firmy z agencją

Zalet tego rozwiązania jest wiele. Jedną z nich jest możliwość odciążenia siebie i swoich pracowników. To też szansa na wiele świeżych i ciekawych pomysłów. Taka współpraca szczególnie dobrze sprawdza się przy długofalowych i wielokanałowych kampaniach. Wówczas, agencja może zaproponować konkurencyjne narzędzia, kontakty i sprawdzone rozwiązania.
Agencje mogą służyć różnym wsparciem: od przygotowania pełnej identyfikacji wizualnej, przez PR aż do przeprowadzenia spójnych kampanii online i offline. Często też zleca się im też przygotowanie pakietu materiałów: wizytówek, ulotek, a także banerów lub materiałów POS. Jednak za takie pośrednictwo zwykle trzeba sporo zapłacić.

Nie każdy jednak dobrze ocenia współpracę z agencjami. Część właścicieli małych firm ma niezbyt dobre doświadczenia. Główne zarzuty dotyczą słabego przepływu informacji oraz wrażenia, że nie są oni traktowani jako priorytetowi klienci. Nie oszukujmy się – dla agencji, przedsiębiorca jest jednymi z wielu. Oczywiście nie można uogólniać, ale niestety często można usłyszeć takie opinie.

Samodzielna promocja firmy

Właściciele niewielkich firm zwykle mają jasno określoną wizję biznesu i sami chcą o wszystkim decydować. Nic w tym dziwnego, bo przecież to właśnie oni najlepiej znają swoją działkę. Coraz częściej decydują się oni na własną edukację i działanie. Zaletą tego podejścia jest aktywne wyznaczanie kierunków rozwoju. Bycie sterem i okrętem jest też po prostu bardzo satysfakcjonujące, a zebrane w ten sposób doświadczenia – bezcenne.

Dzięki dużej dostępności szkoleń i narzędzi marketingowych – wiele działań można przeprowadzić samodzielnie. Tutaj przyda się znajomy grafik i drukarz, a także moc polecenia. Samodzielna promocja wiąże się z koniecznością kontaktowania się z różnym firmami i stałego koordynowania ich pracy. W takim układzie ryzykujemy tym, że materiały nie będą spójne i zgodne z trendami. To, że nam się podoba dana ulotka lub plakat – nie oznacza, że będą one równie dobrze odbierane przez potencjalnych klientów. Aby efektywnie prowadzić działania promocyjne potrzebna jest ogromna intuicja, cierpliwość i bardzo wiele czasu.

Ale jest i trzecie wyjście – czyli nowoczesny outsourcing

Można powiedzieć, że ta metoda łączy zalety powyższych rozwiązań. Jest tańsza niż współpraca z agencją, a przy tym daje dużo samodzielności. Co to takiego? To współpraca z freelancerem lub wykorzystanie nowoczesnych platform internetowych. Freelancera można znaleźć, korzystając ze specjalnych grup na FB lub na dedykowanych stronach ogłoszeniowych (np. Oferia). Przed podjęciem decyzji warto jednak dokładnie zapoznać się z portfolio realizacji i porównać je z innymi. To może zająć trochę czasu, jednak bez porządnego researchu, ryzykujemy, że otrzymamy materiały nie do końca zgodne z naszymi oczekiwaniami.
Nieco wygodniejszym rodzajem outsourcingu są zintegrowane platformy typu AIO (all in one). Czym się wyróżniają? Głównie tym, że pozwalają w jednym miejscu uzyskać nie tylko profesjonalny projekt, ale też inspiracje, porady i wydruk. Zarówno wizytówki, jak i ulotki, plakaty, banery czy rollupy – gotowe materiały można mieć już w kilka dni.

Na takich stronach klient może skorzystać z gotowych, darmowych szablonów lub nawiązać współpracę z wybranym projektantem. Wystarczy przejrzeć portfolio, porównać prace – i wybrać grafika, którego styl najbardziej nam odpowiada (takie funkcjonalności niedawno wprowadziło m.in. Colour.me zainteresowanych odsyłamy tutaj).

To jedno z nowszych rozwiązań, którego założeniem jest ułatwienie współpracy klientów i grafików. Efekt? Materiały „szyte na miarę” – bez zbędnych pośredników i kosztów. Chętnych przybywa, prawdopodobnie tego typu narzędzia będą poważną konkurencją dla małych agencji reklamowych.

Jaki rodzaj promocji wybrać?

Każde z powyższych rozwiązań ma swoje dobre i złe strony. Jeśli nie mamy pomysłu i czasu na promocję, a budżet nam na to pozwala – warto rozważyć współpracę z agencją. Jeśli mamy pomysł, czas i silną chęć kreowania – zacznijmy działać samodzielnie (przynajmniej do czasu aż struktury się nie rozbudują). Jeśli jednak na równi z wygodą, cenimy szybkość i jakość wykonania materiałów – rozważmy współpracę z freelancerami lub wyspecjalizowanymi platformami.