Trudno dziś sobie wyobrazić korzystanie z finansów osobistych bez posiadania choć jednej karty bankowej. A najlepiej dwóch: jednej, która pozwala wygodnie operować pieniędzmi, którymi dysponujemy na bieżąco (karta debetowa), oraz drugiej, która pozwala nam sfinansować wydatki lub skorzystać z gotówki ponad posiadane zasoby (karta kredytowa).

Obecnie nasze wynagrodzenia są zazwyczaj przelewane na konto bankowe. By z niego korzystać wygodnie, bez chodzenia po gotówkę do placówki banku, trzeba mieć przynajmniej kartę debetową. Ma ona wiele funkcji. Pozwala nie tylko na wypłatę gotówki w bankomacie, lecz także można nią płacić przy zakupach, w tym zazwyczaj także inter­ne­towych, czy nawet pobierać gotówkę w sklepie w ramach coraz modniejszej usługi cashback.

Karta debetowa, wbrew nazwie, nie musi się przy tym wiązać z debetem.

Przy jej wykorzystaniu możemy dokonywać operacji do wysokości środków, jakie mamy na rachunku bankowym, do którego taka karta jest przypisana. Oczywiście jeśli dodatkowo mamy limit kredytu odnawialnego lub limit debetowy, to wolne środki są sumą naszych własnych pieniędzy oraz kwoty oddanej nam do dyspozycji przez bank w ramach takiego kredytu lub limitu debetowego.

Kredyt bez kosztów

Gdy chcemy jednak zapewnić sobie możliwość regulowania wydatków ponad aktualny stan dostępnych środków, i to nawet bez dodatkowych kosztów, powinniśmy posiadać kartę kredytową. Pozwala ona bowiem regulować zobowiązania na zasadach takich jak karta debetowa, ale w ramach przyznanego limitu karty kredytowej. Są to zobowiązania z przedłużonym terminem płatności. Ten termin wyznacza cykl rozliczeniowy karty kredytowej, który wynosi ponad 50 dni. Wszystkie wydatki, które w okresie cyklu rozliczeniowego uregulujemy kartą kredytową bezgotówkowo (a więc bez pobierania pieniędzy) i spłacimy najpóźniej w dniu ustalonym jako termin rozliczenia karty, nie obciążą nas dodatkowymi kosztami.

Zresztą tak zaciągniętego zobowiązania nie będziemy musieli uregulować w całości w terminie spłaty karty kredytowej – bank zadowoli się uiszczeniem 3–5 proc. należności, ale wtedy dalej będzie ona obsługiwana jak klasyczny kredyt, będą więc od niej naliczane odsetki. Oczywiście trzeba jeszcze mieć na względzie opłatę za korzystanie z karty kredytowej. Jednak jeśli operujemy nią często, to po osiągnięciu określonej w umowie sumy wydatków będziemy zwolnieni z tej opłaty.

Kartą debetową możemy opłacać transakcje internetowe. Na odwrocie zawiera ona bowiem liczbę CVV, która jest potrzebna do autoryzowania transakcji na platformach inter­ne­towych. Dla poprawy bezpieczeństwa możemy w przypadku takich transakcji dodatkowo wykorzystać jedną z funkcjonalności konta internetowego: możliwość ustalania i dowolnego zmieniania limitów dla różnych rodzajów transakcji: bezgotówkowych, wypłat gotówki, a także właśnie zakupów przez internet. W przypadku ostatnich można więc ustalić ten limit na zero. Dopiero przed transakcją zwiększamy go do wysokości kwoty, którą planujemy wydać. Po sfinalizowaniu zakupu znów możemy ustawić limit na zero. Innym rozwiązaniem jest korzystanie przy zakupach internetowych wyłącznie z dodatkowej karty przedpłaconej.

Jednak chcąc mieć dodatkowe gwarancje bezpieczeństwa przy transakcjach internetowych, najlepiej jest skorzystać z usługi 3D-Secure. Ta funkcjonalność polega na tym, że transakcja nie zostanie przeprowadzona bez jej dodatkowej autoryzacji – kodu, który otrzymamy SMS-em z naszego banku albo wpiszemy z karty kodów.

 

Wygodne zakupy

Kart – debetowych czy kredytowych – używamy jednak przede wszystkim w sklepach czy punktach usługowych. Banki nie ustają w poszukiwaniu kolejnych sposobów ułatwienia nam życia przy zachowaniu wysokich standardów bezpieczeństwa. Ponieważ coraz częściej karty wykorzystujemy do opłacania nawet drobnych transakcji, powszechne stały się karty (debetowe i kredytowe) z funkcją płatności zbliżeniowych. Rachunki do 50 zł możemy regulować za ich pomocą, zbliżając jedynie kartę do czytnika, a te na wyższe kwoty zatwierdzamy PIN-em.

Karty kredytowe z kolei są bardzo przydatne w podróżach zagranicznych. Niestety, jak wynika chociażby z badania Visa Europe, za granicą niemal dwa razy rzadziej korzystamy z kart niż w kraju. A poza wszystkimi innymi funkcjonalnościami warto mieć na uwadze bezpieczeństwo, jakie dają karty, w przeciwieństwie do zabierania dużych kwot w gotówce.

 

Pamiętaj!

* Jeśli utracisz kartę, jak najszybciej zastrzeż ją w swoim banku lub pod bezpłatnym całodobowym numerem (+48) 828 828 828.

* Nigdy nie pożyczaj nikomu swojej karty.

* Nie ujawniaj nikomu swojego numeru PIN, nie zapisuj go na karcie ani nie noś w portfelu.

* Ustaw wygodne dla siebie limity płatności na poszczególne rodzaje transakcji.

źródło: www.bankomania.pkobp.pl

 

KONKURS BANKOMANII

Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami oraz więcej informacji o bezpiecznej bankowości znajdziesz na portalu edukacyjnym: www.bankomania.pkobp.pl.

Masz pytania? Napisz na adres: ekspert@pkobp.pl.

 

FOT.KRZYSZTOF SZYMCZAK

asd

Karta to rzecz osobista, nie należy się nią dzielić

Rozmowa z Ewą Płatek, kierownikiem zespołu bankowości osobistej III Oddziału PKO BP w Łodzi

Oferta kart płatniczych jest szeroka. Jak wybrać właściwą?

Standardowo karty płatnicze dzielimy na debetowe i kredytowe. Do konta osobistego wydawana jest karta debetowa, dzięki niej mamy łatwy i szybki dostęp do swoich pieniędzy, możemy płacić w sklepach i wypłacać z bankomatów. Kredytowa daje nam dostęp do dodatkowych środków pożyczonych przez bank. Nie musi być powiązana z naszym rachunkiem. W Polsce mamy dużą sieć bankomatów, w których można realizować wypłaty gotówki.

Kiedy warto wybrać kartę kredytową?

Taka karta jest przydatna przy płatnościach w internecie, a także wyjazdach, zwłaszcza zagranicznych. Gdy wybieramy się poza granice kraju, warto mieć w portfelu dwie karty, z różnych organizacji płatniczych, np. Visa i MasterCard. W niektórych krajach popularniejsze są bowiem karty Visa, a w innych lepiej sprawdza się MasterCard.

Skoro już mamy kartę, to jak powinniśmy zadbać o jej bezpieczeństwo?

Przede wszystkim nie należy udostępniać numeru PIN osobom postronnym, a także nie trzymać go w portfelu, w którym mamy też kartę. PIN jest wysyłany klientom do domu, w innej przesyłce niż karta. Można go również ustawić samodzielnie, jeśli dysponujemy dostępem do internetowego serwisu transakcyjnego. Warto nawet ustalony przez bank PIN zmienić na taką kombinację, która jest dla nas łatwa do zapamiętania i nie będzie wymagała jej zapisania. Warto także zapisać w naszych telefonach komórkowych numer infolinii banku i skontaktować się z nią, gdy na przykład zgubimy kartę albo zostanie nam ona skradziona. W takiej sytuacji trzeba kartę zastrzec. Drugie wyjście to blokada karty do czasu, aż wyjaśni się, co się z nią stało. Infolinia jest czynna przez całą dobę, od jej pracownika można się także dowiedzieć, czy karta została obciążona transakcjami. Kolejny krok to ustalenie dziennych limitów płatności, a także wypłat z bankomatów.

Czemu jest to tak ważne?

Pozwoli nam to wygodnie korzystać z karty, a zarazem za­dbać o bezpieczeństwo karty. Limity ograniczają ryzyko strat do minimum.

A jeśli klient będzie potrzebował od razu większą sumę?

Proponuję kontakt z infolinią banku w celu zwiększenia limitu transakcji. Można to także zrobić samemu za pośrednic­twem serwisu internetowego. Limit jest zwiększany bezpośrednio po kontakcie klienta z bankiem.

Czy limit to jedna z tych rzeczy, o które najczęściej dopytują klienci banku?

Klienci często interesują się tym, czy mogą płacić kartą debetową w internecie. Nie ma z tym najmniejszego problemu. Interesuje ich także, czy mogą zmienić numer PIN i tłumaczymy, że jest taka możliwość. Starsze osoby natomiast proszą o pomoc w wypłacie pieniędzy z bankomatu. Często przez lata nie korzystali z kart, tylko wypłacali pieniądze w kasie banku i boją się, że nie poradzą sobie z obsługą maszyny. Pracownicy banku chętnie pomagają w dokonaniu transakcji w bankomacie.

Czy naszą kartą debetową lub kredytową możemy się dzielić z bliskimi osobami, pożyczyć ją mężowi lub żonie?

Karta to rzecz osobista, wydawana na konkretne imię i nazwisko, przypisana do danej osoby. Jeśli udostępnimy ją innej osobie, to możemy mieć kłopoty w przypadku zgłaszania reklamacji. Jeśli chcemy, aby bliska osoba miała dostęp do naszych środków, możemy dla niej wyrobić w oddziale oddzielną kartę połączoną z naszym rachunkiem.

Zdarza się, że bank blokuje kartę. W jakich sytuacjach możemy się z tym spotkać?

Transakcje realizowane kartami są monitorowane. Tak dzieje się w przypadku klientów, którzy do tej pory posługiwali się kartą tylko w Polsce, a nagle widać transakcje z innego, odległego państwa. W takich sytuacjach kontaktujemy się z klientem w celu potwierdzenia transakcji i jego danych osobowych. Można skorzystać z opcji poinformowania banku o planowanym wyjeździe do innego kraju i wykonywanych tam transakcjach.