Przed problemem zdobycia finansowania zewnętrznego stoi większość start-upów. Jednym z rozwiązań jest faktoring

Z raportu Startup Poland wynika, że w Polsce w 2016 roku działało ok. 2,7 tys. startupów, aż 3/4 z nich ma w planach aplikowanie o kapitał zewnętrzny. Prawie 1/4 respondentów, którzy pozyskują kapitał ze źródeł zewnętrznych wskazuje, że skorzystało z dotacji z Unii Europejskiej, 22% ankietowanych zdecydowało się na fundusz Venture Capital, a 17% na pomoc aniołów biznesu.

Start-upom brakuje kontaktów biznesowych i kapitału

Przed problemem ze zdobyciem finansowania stają zarówno start-upy technologiczne, jak i początkujący producenci oraz dystrybutorzy nowych, niszowych artykułów. Zarówno na początku działalności, jak i podczas procesu rozwoju, potrzebują środków finansowych.

Warto zwrócić uwagę, że połowa przedsiębiorców objętych raportem Startup Poland deklaruje, że finansowała działania firmy wyłącznie ze środków własnych. Aż 63% start-upów zapytanych o bieżące potrzeby wskazuje kapitał, a 42% respondentów odczuwa potrzebę zdobycia kontaktów biznesowych.

Faktoring to finansowanie również dla małych, dopiero startujących firm, którym zależy na usprawnieniu płynności finansowej. Rozpatrując wniosek i przyznając limit faktoringowy, oceniamy całokształt prowadzonych aktywności oraz weryfikujemy kontrahentów, z którymi współpracuje przedsiębiorstwo. Jeżeli początkująca firma współpracuje z rzetelnymi odbiorcami, może uzyskać faktoring bez względu na doświadczenie na rynku. Doceniamy przedsiębiorców z potencjałem, którzy mają odważne pomysły a my chętnie je finansujemy – komentuje Wioletta Zabłocka, Kierownik ds. Finansowania Biznesu w Bibby Financial Services.

Metoda na problemy z płynnością finansową

Jednym z wyzwań dla firm, które dopiero rozpoczynają działalność, a które ograniczają ich możliwości rozwoju, są długie terminy płatności. Faktoring jest źródłem finansowania na podstawie faktur wystawionych za sprzedaż towaru lub realizację usługi.
Faktoring znacznie różni się od kredytu, ponieważ opiera swoją działalność na udostępnieniu przedsiębiorcom środków pozyskanych z wystawionych faktur. Dzięki temu przedsiębiorcy w początkowym etapie prowadzenia działalności nie muszą troszczyć się o płynność finansową, mogą zająć się pozyskiwaniem nowych klientów oraz rozwojem firmy. Wśród klientów Bibby Financial Services bardzo liczną grupę stanowią firmy transportowe. W ostatnim czasie obserwujemy w tej branży tendencję do zakładania nowych firm przez doświadczonych transportowców, którzy mają już sieć kontaktów i mogą liczyć na współpracę ze sprawdzonymi kontrahentami – dodaje Wioletta Zabłocka.

Ekspansja z faktorem

Wśród respondentów raportu Startup Poland aż 47% to eksporterzy, którzy więcej niż połowę swojego przychodu zdobywają współpracując z zagranicznymi kontrahentami. Ekspansja na rynki zagraniczne wiąże się z większym ryzykiem, właśnie dlatego przedsiębiorcy poszukują sprawdzonych partnerów finansowych. Faktoring eksportowy jest narzędziem dedykowanym firmom, które planują podjąć współpracę z takimi partnerami. Przy tej usłudze finansowanie połączone jest z weryfikacją odbiorców zagranicznych oraz doradztwem prawno-podatkowym. Wielu naszych klientów zgłosiło się po faktoring, jako start-upy lub mikrofirmy – ten rodzaj finansowania umożliwił im sprawny rozwój firmy. Dzięki wsparciu faktora przedsiębiorca może czuć się bezpieczniej podejmując współpracę z nowymi klientami – komentuje Wioletta Zabłocka, Kierownik ds. Finansowania Biznesu w Bibby Financial Services.