Właściciele sklepów, którzy udostępnili klientom usługę cashback - czyli wypłatę gotówki z karty bankowej - mają większe zyski. I bezpośrednio, ze wzrostu obrotów, i pośrednio - dzięki zadowoleniu klientów, częściej wracających do ich sklepu.

Firma Mastercard zaprezentowała wyniki badania przeprowadzonego wśród właścicieli i kierowników sklepów, na temat oceny funkcjonowania usługi „Płać kartą i wypłacaj” (cashback) w ich placówkach. Badanie stanowi kontynuację analogicznej ankiety z 2015 r., dzięki czemu pozwala oceniać trendy w rozwoju usługi cashback w Polsce. Zdaniem ankietowanych detalistów,

coraz częściej wypłata gotówki ze sklepowej kasy jest głównym motywem wizyty w sklepie konsumenta, który tylko przy okazji robi małe zakupy.

Twierdzi tak już 48 proc. ankietowanych (28 proc. dwa lata wcześniej). Z badania wynika również, że dla sprzedawców główną motywacją do wdrożenia cashback jest chęć pozyskania nowych klientów (59 proc.). W 2015 r. wskazywało na nią zaledwie 12 proc. badanych, co oznacza znaczny wzrost świadomości korzyści biznesowych z oferowania tej usługi w ciągu ostatnich dwóch lat. Dziś niemal co trzeci badany (31 proc.) zdążył już zauważyć realny wpływ wprowadzenia usługi na zwiększenie liczby klientów w swojej placówce. Widać zatem, że usługa cashback ma więc bezpośredni wpływ na zwiększenie obrotów w sklepie i pozyskanie nowych klientów.

Klient zadowolony to klient wierny

Drugim najczęstszym powodem wdrożenia usługi deklarowanym przez ankietowanych w badaniu Mastercard detalistów jest chęć zwiększenia zadowolenia dotychczasowych klientów (48 proc.). Wśród korzyści z usługi „Płać kartą i wypłacaj”, właściciele i kierownicy sklepów doceniają także możliwość uatrakcyjnienia oferty, budowania lojalności konsumentów, zwiększenia sprzedaży oraz zyskania przewagi konkurencyjnej. Wspomniane zalety przekładają się na ogólną satysfakcję detalistów z wdrożenia usługi cashback – 70 proc. z nich poleciłoby ją innym sprzedawcom.

- Z każdym rokiem usługa ‘Płać kartą i wypłacaj’ zyskuje na popularności, a potencjał jej rozwoju pozostaje bardzo wysoki. Konsumenci przekonują się do niej, ponieważ pozwala podjąć gotówkę nawet wtedy, gdy w pobliżu nie ma bankomatu czy oddziału banku. Jest też wygodna i można z niej skorzystać przy okazji codziennych zakupów. Po cashback sięgają już nie tylko osoby młode, naturalnie bardziej otwarte na nowe rozwiązania, ale również bardziej konserwatywni konsumenci” – mówi Kamila Kaliszyk, dyrektor ds. rozwoju rynku w polskim oddziale Mastercard Europe.

Cashback dla klienta to chleb powszedni

Ankietowani właściciele i kierownicy sklepów podkreślają, że zauważają coraz większą świadomość i zainteresowanie wypłatami gotówki wśród konsumentów. Coraz częściej, gdy chcą oni skorzystać z usługi cashback, sami pytają o taką możliwość (62 proc.), co dowodzi, że już o niej słyszeli, wiedzą, jak działa, i zdążyli przekonać się o jej zaletach.

Czytaj też:
Komornicy będą jeszcze mniej skuteczni, a kancelarii ubędzie?

Konsumenci doceniają w usłudze „Płać kartą i wypłacaj” możliwość wypłaty konkretnej, potrzebnej im sumy. Zdaniem detalistów właśnie to jest najpopularniejszym motywem korzystania z usługi przez ich klientów (37 proc.). Warto pamiętać, że ze sklepowej kasy można wypłacić nawet niewielką, jak również „nierówną kwotę”, co daje konsumentowi dużą swobodę w korzystaniu ze swoich finansów. Dodatkowo, w ubiegłym roku Mastercard podwyższył limit pojedynczej wypłaty w ramach usługi „Płać kartą i wypłacaj” z 300 do 500 złotych.

Oprócz wspomnianej elastyczności, konsumenci wypłacają gotówkę w sklepie przez zwykłą ciekawość (26 proc. odpowiedzi), co może oznaczać, że jeszcze nie korzystali z tego rozwiązania, ale chcą je wypróbować. Innym częstym powodem jest brak bankomatu w najbliższej okolicy (25 proc. odpowiedzi).

Średnio wypłacamy 112 złotych

Najnowsze dane Narodowego Banku Polskiego potwierdzają wzrost popularności usługi cashback. Na koniec 2016 r. można było z niej skorzystać w 109 tys. punktów handlowo-usługowych, podczas gdy rok wcześniej było to 93 tys. (wzrost o 17 proc. w skali roku). Oznacza to, że już w ponad co czwartym z 419 tys. punktów handlowo-usługowych akceptujących płatności bezgotówkowe, można skorzystać z cashback.

Rosnące zainteresowanie usługą jest widoczne w coraz większej częstotliwości wypłat. 37 proc. detalistów ankietowanych w badaniu Mastercard deklaruje, że wzrosła ona w ciągu ostatnich 12 miesięcy, podczas gdy tylko 3 proc. uważa, że spadła. W efekcie, już w niemal połowie placówek (49 proc.) z „Płać kartą i wypłacaj” korzysta więcej niż 10 osób tygodniowo. Potwierdzają to dane NBP za rok 2016. Liczba wszystkich wypłat wyniosła wtedy 11,3 mln, czyli o 44 proc. więcej niż w 2015 r. Z kolei wartość wszystkich wypłat wyniosła 1,2 mld PLN, czyli o 54 proc. więcej niż rok wcześniej.

Według danych NBP, średnia wartość pojedynczej wypłaty utrzymuje się na podobnym, relatywnie niskim poziomie, który na koniec 2016 r. wyniósł 112 PLN. Potwierdza to wniosek z badania Mastercard, że konsumenci coraz częściej decydują się podejmować niewielkie sumy. Według ankietowanych liczba klientów wypłacających kwoty poniżej 25 PLN wzrosła w ciągu ostatnich dwóch lat (15 proc. odpowiedzi, w porównaniu z 11 proc. w 2015 r.).

Dobrze poinformowani detaliści zachęcają klientów

Wiedza na temat usługi cashback jest większa również w przypadku detalistów, którzy czerpią ją przede wszystkim od agentów rozliczeniowych (72 proc. wskazań). To potwierdza wiodącą rolę tych ostatnich, nie tylko w oferowaniu wdrożenia usługi w sklepach, ale również w informowaniu sprzedawców o jej zaletach i możliwościach, a także o sposobie obsługiwania wypłat.

Na przestrzeni ostatnich dwóch lat wzrosła rola i efektywność pracowników sklepów w informowaniu i zachęcaniu klientów do skorzystania z usługi. Sprzedawcy robią to częściej (46 proc., w porównaniu do 42 proc. w 2015 r.), a konsumenci coraz częściej decydują się skorzystać z cashback po poleceniu przez kasjera (17 proc. odpowiedzi, w porównaniu do 8 proc. w 2015 r.).

Cashback pojawił się na polskim rynku w 2006 r., umożliwiając wypłatę gotówki ze sklepowej kasy przy płaceniu za zakupy kartą. Od tamtego czasu popularność usługi systematycznie rośnie. Wpływają na to m.in. kolejne kampanie promocyjno-edukacyjne prowadzone przez Mastercard, promujące usługę „Płać kartą i wypłacaj”. Jest ona dostępna m.in. w takich sieciach detalicznych jak Carrefour, Dino, E.Leclerc, Freshmarket, Krakowski Kredens, Media Expert, Mediamarkt, Ruch, Saturn czy Żabka, oraz w wielu niezależnych placówkach handlowych, a także hotelach czy restauracjach.

Badanie zostało zrealizowane przez Mastercard we współpracy z Mobile Cross Media w marcu 2017 roku.

Obejrzyj wideo:

Firmy rodzinne wciąż mają dużą przyszłość w Polsce