Pracownicy w Polsce coraz częściej zgłaszają nadużycia w przedsiębiorstwach. Aż 69 proc. z nich jest zgłaszanych przez tzw. sygnalistów.

Z przeprowadzonej analizy ponad trzystu przypadków nadużyć w przedsiębiorstwach, aż 69 proc. z nich zostało wykrytych w efekcie zgłoszenia przekazanego przez sygnalistę. Pozostałe były wykryte efektem realizowanych w firmach działań kontrolnych 22 proc., przypadku lub informacji przekazanych przez media lub organy ścigania 9 proc.


– Obserwujemy w polskim biznesie rosnący poziom zrozumienia tego, że kultura organizacyjna nie opiera się jedynie na regulacjach, politykach, procesach i działaniach kontrolnych. Tak naprawdę fundamentem kultury wspierającej realizację strategii, misji i wizji przedsiębiorstwa są uczciwość, otwartość i zaufanie – mówi Marcin Klimczak, partner w PwC, lider zespołu usług śledczych i zarządzania ryzykiem nadużyć w PwC.

Polscy sygnaliści to najczęściej osoby, które zajmują stanowiska nie-kierownicze 62 proc. i pracują w firmie poniżej 5 lat (66 proc.). Zdecydowana większość zgłoszeń jest przekazywana anonimowo (73 proc.).

– Niestety historycznie sygnaliści w Polsce kojarzą się wciąż negatywnie, dlatego często ich rola w identyfikowaniu nadużyć jest niedoceniania. Zmiana następuje, między innymi za sprawą standardów obowiązujących w międzynarodowych korporacjach i „zarażania” nimi rynku, a także w wyniku zmiany pokoleniowej kadry pracowniczej. Aby system sygnalistów był skuteczny, firmy powinny zadbać o jego ścisłe dopasowanie do specyfiki organizacji i ludzi w nich pracujących. Nie zapominając o zasadzie, że nie ma tolerancji dla nieuczciwości i chodzenia na skróty – mówi Angelika Ciastek-Zyska, menedżer w zespole usług śledczych i zarządzania ryzykiem nadużyć w PwC.

Sygnalista to osoba, która zgłasza lub ujawnia nieprawidłowości bądź wątpliwości etyczne dotyczące zachowań, działań czy zjawisk zachodzących w miejscu pracy. Sygnalista może zwrócić się ze swoim zgłoszeniem do dedykowanych osób czy zespołów w swojej organizacji (np. do rzecznika etyki, audytora, członka rady nadzorczej, przedstawiciela kadry kierowniczej) lub wykorzystując stworzone do tego kanały komunikacji, takie jak infolinia etyczna, adres email. Swoje wątpliwości, w razie potrzeby, sygnalista może też przekazać do przedstawicieli organów zewnętrznych – publicznych organów powołanych do nadzoru, kontroli, ścigania nadużyć i przestępstw.

OBEJRZYJ WIDEO: 60 SEKUND BIZNESU