Czy na Olechowie powstanie Europejskie Centrum Logistyczne warte miliard złotych? Wszystko zależy od biznesplanu i decyzji rządu.

ECL miałoby powstać na Olechowie, na 55 hektarach należących dziś do PKP SA, a w sprawie tej inwestycji są już pierwsze dokumenty.

W piśmie, które Alicja Kaczorowska, łódzka posłanka PiS, szefowa Parlamentarnego zespołu ds. utworzenia ECL przesłała do premier Beaty Szydło od czytamy: „(...) Na korzyść tej lokalizacji przemawia infrastruktura: autostradowa, kolejowa, lotnicza i potencjał przyszłych kadr kształconych na uczelniach w Łodzi a także wyraźne preferencje tej lokalizacji przez dalekowschodnich partnerów.

Utworzony w tym miejscu przy udziale Spółek Skarbu Państwa (PKP SA i Poczta Polska SA) kompleks przeładunkowo - magazynowo - dystrybucyjny pozwoliłby na istotny rozwój transportu intermodalnego, powierzchni służących do magazynowania, sortowania, kompletowania, pakowania i innych czynności z wykorzystaniem nowoczesnych technologii i ich szybkiej dystrybucji na terenie Europy Środkowo-Wschodniej a docelowo całej Europy”.

MON nie chce terminalu kolejowego w Łodzi?

Na Olechowie miałyby powstać magazyny i centra przeładunkowe, które, jak czytamy w piśmie, mogłyby przyjąć w ciągu doby miliony przesyłek i obsłużyć tysiące kontenerów z towarami.

- Potwierdzam, wysłaliśmy taki dezyderat, teraz czekam na bezpośrednie spotkanie z panią premier, a te plany mocno interesują także wicepremiera Jarosława Gowina - mówi Alicja Kaczorowska. - To inwestycja, która zapewniłaby wiele miejsc pracy, wyższe wpływy z podatków, a co najważniejsze te pieniądze zostałyby w Polsce i w Łodzi, bo spółka będzie należeć do Skarbu Państwa. Mamy też mocne wsparcie Uniwersytetu i Politechniki Łódzkiej, które zyskałyby wielu studentów kierunków logistycznych, bo mieliby po studiach możliwość zyskania dobrze płatnej i perspektywicznej pracy.

W kontekście ECL już mówi się o potencjalnych 2-3 tys. miejscach pracy, a sama inwestycja miałaby być warta nawet 1 mld zł. Na spotkaniu zespołu parlamentarnego padła informacja, że takie pieniądze mógłby wyłożyć Polski Fundusz Rozwoju. Jednak prezes PFR póki co odpowiada dość dyplomatycznie.

Dlaczego zamyka się łódzka brama Jedwabnego Szlaku

- PFR jest zainteresowany realizacją projektu budowy terminala przeładunkowego w regionie łódzkim - mówi nam prezes Paweł Borys. - Jednak finalne decyzje co do lokalizacji i finansowania zależeć będą od decyzji rządu oraz precyzyjnego biznes planu przedsięwzięcia.

Podobna inwestycja, acz na mniejszą skalę miała powstać przy ul. Pryncypalnej, na terenie dawnej jednostki wojskowej. Teren pod hub kolejowy chciała kupić polsko-chińska spółka Euroasia Rail Terminals, w której partycypuje Hatrans Logistic, obsługujący chiński pociąg kontenerowy z Cheng Du do Łodzi. Warta 300 mln zł inwestycja jest zapisana w kontrakcie terytorialnym dla Łódzkiego, ale Agencja Mienia Wojskowego odwołała przetarg (więcej w ramce).

Pociągi z łódzkimi towarami już w Chinach

- Włożyliśmy w Pryncypalną dużo serca, mamy wydane na ten teren warunki zabudowy - mówi Jarosław Żak, wiceprezes Hatrans. - Ale z drugiej strony pomysł ECL jest bardzo interesujący i wzmacniający branżę i Łódź. Jeżeli te plany się skonkretyzują, będziemy pytać o warunki współpracy, bo jedna inwestycja drugiej nie wyklucza. Tyle tylko, że my jesteśmy gotowi rozpocząć inwestycję w pół roku od zakupienia terenu, a nie wiemy jak szybko decyzje podejmą spółki państwowe.

Co dalej z Pryncypalną?

Od odwołania przetargu na Pryncypalną minęło już blisko 4 miesiące, nowego wciąż nie rozpisano.

Zbudowanie tzw. suchego portu na Pryncypalnej, gdzie niegdyś mieściła się jednostka wojskowa, zainteresowana jest polsko - chińska spółka Euroasia Rail Terminals, która chce tam budować terminal przeładunkowy. Przetarg terenu wartego na wywołaniu 41 mln zł jednak odwołano, a Agencja Mienia Wojskowego ponownie analizuje sposoby zagospodarowania. Nadzorujący AMW minister obrony Antoni Macierewicz stwierdził niedawno, że „suchy port” powinien powstać w oparciu o spółkę z większościowym udziałem Skarbu Państwa. Tyle, że polsko - chińska spółka deklarowała inwestycję na własnym terenie. Macierewicz stwierdził też, że nowy przetarg AMW ogłosi niebawem. Tyle, że z PiS dobiegają informacje, że Pryncypalna niekoniecznie miałby posłużyć pod budowę terminalu, jest za to idealna pod budownictwo dla rządowego programu Mieszkanie Plus, bo teren otaczają domy jednorodzinne. Zaś polsko - chińska spółka zainteresowana budową terminalu, mogłaby wynająć lub zbudować magazyny przy planowanym ECL na Olechowie, choć raczej nie jako udziałowiec kontrolującej ECL spółki.