Wszyscy z nas wiedzą, że owoce i warzywa są zdrowe i nie może się bez nich obejść prawidłowo zbilansowana dieta. Mało kto jednak wie, że należy je spożywać 5 razy dziennie a suma ich gramatur nie powina być niższa niż 400 g. Jak włączyć odpowiednią ilość niezbędnych owoców i warzyw do każdego posiłku?


Zaplanuj menu

Robiąc zakupy zazwyczaj planujemy obiad, a śniadania i kolacje przygotowujemy z tego, co zostało w lodówce. To duży błąd, bo do zbilansowanej diety nie wystarczy zjedzenie jabłka czy porcji surówki. Zaplanujmy więc dokładnie każdy posiłek, uwzględniając niezbędną porcję witamin. Najlepiej, by dzienna porcja składała się w 3 porcji warzyw i 2 owoców, jedną z nich możemy zastąpić szklanką 100 procentowego soku.


Zacznij od rana

Kanapki można przyozdobić plasterkiem pomidora lub ogórka, ale to trochę za mało. Dlatego warto wypić do śniadania szklankę soku.

"Owoce i soki, które z nich powstają, to bogate źródło witamin, minerałów i błonnika (soki mętne). Jedno średniej wielkości jabłko, lub porcja soku jabłkowego (200 ml) zapewnia 220 mg potasu oraz od 50 do 100 mg polifenoli, z kolei szklanka soku pomarańczowego zabezpieczy ok. 50 – 60% dziennego zapotrzebowania na witaminę C." - wyjaśnia prof. dr hab. Krystyna Gutkowska.

Przekąski

Owoce i warzywa to doskonałe przekąski, które możemy podjadać między głównymi posiłkami. Warto jest więc mieć je zawsze pod ręką. Jeżeli nie lubimy jeść ich w całości, możemy pokroić w słupki czy cząstki, które doskonale nadają się do podgryzania w pracy, podczas oglądania filmu czy przy czytaniu książki.

Dodatek do posiłku

Warzywa powiny stanowić większość każdego spożywanego przez nas posiłku. Jeżeli nie są jego głównym składnikiem, to zadbajmy ochociaż o to, by były, w dowolnej formie, obecne przy każdym daniu.

Dbajmy o dobre nawyki dzieci

Jeżeli owoce i warzywa będą towarzyszyły naszym dzieciom od najmłodszych lat, łatwo wyrobimy w nich prawidłowe nawyki żywieniowe. Pamiętajmy, by przygotowując najmłodszym drugie śniadanie do szkoły, dołożyć kartonik soku, jabłko, gruszkę, czy pokrojone marchewki.

Jeżeli włożymy trochę wysiłku w systematyczne wdrożenie odpowiedniej ilości warzyw i owoców do naszej codzienej diety, wkrótce stanie się to nawykiem i nie będziemy już sobie wyobrażać pełnowartościowego posiłku bez odpowiedniej porcji niezbędnych witamin.

Zobacz także: