Wiele pokarmów, które uznajemy za za sprzyjające w chłodne miesiące, może wyziębiać nasz organizm, prowadząc zarówno do obniżenia odporności jak i problemów z utrzymaniem stabilnej wagi ciała.

Termika pokarmów to termin znany z tradycyjnej medycyny chińskiej, bazującej na diecie zgodnej z klimatem i porami roku. Według jej założeń, istnieje pięć kategorii produktów wpływających na temperaturę naszego ciała. Część z nich ochładza organizm, część ma właściwości rozgrzewające. Najważniejsze, aby spożywane przez nas produkty dostarczały organizmowi tego, czego na dany moment pozbawia nas środowisko zewnętrzne. Na co dzień zatem nasza dieta powinna opierać się na produktach neutralnych a w zależności od pory roku należałoby wzbogacić jadłospis o składniki ocieplające bądź chłodzące organizm.

Dla przykładu, jednym z najczęściej popełnianych błędów w naszej strefie klimatycznej, jest spożywanie cytrusów w okresie zimowym. W związku z dużą zawartością witaminy C, owoce obniżają naszą temperaturę. Wydaje się to logiczne, gdyż nie są to naturalne produkty w naszej strefie klimatycznej i tam gdzie rosną w naturze, ich chłodzące właściwości są bardzo przydatne. To samo tyczy się cukru. W chłodne dni mamy wielką ochotę na "coś słodkiego". Organizm domaga się energii, niestety cukier nie jest najlepszym rozwiązaniem. Tak naprawdę zasady jedzenia zgodnie z termiką pokarmów, wcale nie są skomplikowane - odpowiedzi znajdziemy wprost w naturze. Ogólnodostępne latem świeże warzywa i owoce, w stanie surowym raczej ochładzają organizm. Po dłuższej obróbce termicznej np. w postaci zupy, te same składniki w większości stają się neutralne. Tak naprawdę, wystarczy ugotować pożywną "neutralną" zupę i doprawić ją rozgrzewającymi przyprawami. To, co dostępne jest sezonowo w naszej strefie klimatycznej, jest doskonałym pokarmem a sam organizm podpowiada nam czego potrzebuje na dany moment. Ważne w jakiej formie spożywamy posiłki np. odżywianie na bazie samych surówek, koktajli czy tak popularnych smoothies, niekoniecznie sprawdzi się w okresie jesiennym. Co więc jeść? Poniżej przedstawiamy przykładowe produkty, które warto uwzględnić w codziennym jadłospisie.

Ping czyli produkty neutralne:
słodkie ziemniaki, karczoch, fasolka szparagowa, groch, groszek zielony, kalarepa, brukselka, kapusta biała, kapusta czerwona, kapusta włoska, marchewka, pietruszka, bób, soczewica, daktyle suszone, figi, śliwki suszone, grzyby leśne, pestki dyni, orzechy laskowe, migdały, orzechy pistacjowe, sezam, orkisz, kasza jaglana, kasza kukurydziana, słonecznik, orzechy ziemne, masło, cielęcina, wołowina, mięso z indyka i gęsi, karp, miód, jajka, twaróg, drożdże, melasa, mleko krowie, kawa zbożowa.

Wen - produkty ogrzewające (wzbogacające jadłospis jesienno-zimowym):
dorsz, flądra, szproty, tuńczyk węgorz, ryby wędzone, okoń, mięso z dziczyzny i drobiu, szczypior, cebula, por, koperek, natka pietruszki, kolendra, kiełki, imbir marynowany, czosnek, gorczyca, kardamon, kmin rzymski, chrzan, majeranek, ostra papryka, świeży imbir, czarnuszka, bazylia, cząber, estragon, lubczyk, liść laurowy, kurkuma, tymianek, rozmaryn, orzechy piniowe, orzechy włoskie, rodzynki, słodkie brzoskwinie, morele, czereśnie, czerwone winogrona, owoc derenia, owoc róży, masło klarowane, ocet: balsamiczny, winny, ryżowy, kasza gryczana, ser kozi, mleko kozie, miód pitny, słodkie wino, gorąca woda.

Re - produkty gorące, silnie rozgrzewające organizm (powinny być stosowane sporadycznie, w celu rozgrzania wyziębionego organizmu lub - jak w przypadku przypraw - dodawane do potraw w niewielkich ilościach):
baranina, jagnięcina, pieprz, gałka muszkatołowa, chili, kozieradka, cynamon, anyż, goździki, koper włoski, spirytus, wódka, herbata Yogi, whisky, grzane wino.

Liang - produkty wychładzające organizm (polecane raczej w okresie letnim, nawilżają organizm ale ich nadmierne spożycie obciąża układ trawienny, większość wymienionych warzyw wychładza ale tylko w surowej wersji):
żyto, jęczmień, sałata, rukola, bakłażan, szparagi, grejpfrut, burak, brokuły, grzyby, kalafior, seler, pieczarki, papryka, słodkie jabłka, kukurydza, rzepa, cykoria, szpinak, kabaczek, pomidory, cukinia, jarmuż, rzodkiewka, seler naciowy, ciecierzyca, soja, oliwki, mięta pieprzowa, herbata miętowa, ryż brązowy, ryż biały, maliny, jeżyny, estragon, orzechy nerkowca, tofu, olej słonecznikowy, olej lniany, olej sojowy, olej z pestek winogron, oliwa z oliwek, siemię lniane, kolendra, soki warzywne i owocowe, chleb na drożdżach, cukier, słodka śmietanka, szampan, białe wina, piwo pszeniczne, herbaty owocowe, herbaty z głogu, hibiskusa i dzikiej róży.

Han - produkty wyziębiające (najkorzystniejsze do spożywania w gorącym klimacie, w okresie upałów i w przypadku przegrzania organizmu):
rabarbar, ananas, banany, melon, arbuz, grejpfrut, gruszka, morwa, ogórki, szparagi, awokado, sałata lodowa, jogurt, kefir, zsiadłe mleko, maślanka, piwo pszeniczne, herbata czarna, herbata zielona, kawa czarna, mleko sojowe, woda z lodem, woda mineralna, woda źródlana, sól, biały cukier.

Według tradycyjnej medycyny chińskiej, odpowiedni dobór składników odżywczych ma także silny wpływ na utrzymanie właściwej wagi ciała. Spożywanie zbyt dużej ilości chłodnych i wyziębiających produktów prowadzi do osłabienia funkcji trawienia. Organizm musi zużyć bardzo dużo energii na strawienie pokarmu, co w konsekwencji skutkuje problemami trawiennymi i odkładaniem zbędnych resztek przemiany materii.

Źródło: odkrywamyzakryte.com, Internet