Toyota Corolla vs Hyundai i30. Nadwozie i wnętrze
Toyota Corolla była zawsze uważana za samochód nudny i bez wyrazu, który nie wyróżniał się na tle innych, ale obecna wersja łamie te stereotypy. To może brzmieć dziwnie - Corolla, która przyciąga wzrok - ale to trafne określenie obecnie sprzedawanej dwunastej generacji. Jeśli zdecydujemy się na przykład na czerwoną lub grafitową odmianę hatchback w wersji GR Sport zamiast białej, podstawowej wersji kombi, możemy być pewni, że taka Corolla zrobi wrażenie na ulicy. Auto w tej wersji wygląda znakomicie, ma agresywny, sportowy charakter i odzwierciedla japoński styl z licznymi załamaniami, ostrymi kantami i dynamicznymi detalami. Spójrzmy na przednią część - szerokie reflektory łączą się z minimalistycznym grillem i małym logo na środku, a zderzak ma ogromną atrapę wlotu powietrza, otoczoną srebrną ramką z „wąsami” na dole. Corolla najnowszej generacji wygląda świetnie, szczególnie w wersji hatchback. A co znajdziemy w środku?
Wnętrze Toyoty Corolli jest solidne, ale nie zachwyca. Jest ergonomiczne, ale niektóre rozwiązania mogłyby być lepsze. Deska rozdzielcza jest wyraźnie oddzielona od konsoli środkowej, co nadaje lekkości i oryginalności, ale ekran z szeroką, błyszczącą ramką, wystający ponad kształt kokpitu, jest nieestetyczny i niepraktyczny. System info-rozrywki też nie jest najlepszy, ponieważ nie ma zaawansowanych funkcji multimedialnych, które mają konkurencyjne modele. Częściowo wirtualne zegary są przeciętne i niezbyt czytelne, ale na szczęście, funkcjonalność i ergonomia Toyoty Corolli są na wysokim poziomie, a obsługa wszystkich funkcji jest łatwa i bezproblemowa. Fotele w wersji GR Sport są świetne i zapewniają dobre podparcie boczne w okolicy lędźwiowej i ud. Wnętrze jest dostatecznie przestronne, ale wąski otwór drzwiowy z tyłu może być problematyczny dla wysokich pasażerów. Podłoga jest nierówna, co może obniżyć komfort pasażera na środku. Bagażnik w wersji hatchback jest wystarczający - podłoga jest płaska nawet po złożeniu oparć (warto wybrać wersję z podwójną podłogą), a haczyki zwiększają funkcjonalność. Trochę szkoda, że zabrakło kilku gadżetów poprawiających użyteczność kufra, ale to nie Skoda, aby szukać tego typu dodatków. Pojemność w wersji standardowej to 361 litrów, a po złożeniu oparć kanapy – 1052 litry. Raczej bez rewelacji.
Hyundai i30 to samochód, który łączy w sobie atrakcyjną, typową dla koreańskich aut stylistykę i praktyczność. Jego sylwetka jest dynamiczna i nowoczesna, a w odmianie N Line jeszcze bardziej podkreślona przez sportowe akcenty. Przód samochodu charakteryzuje się dużym, charakterystycznym grillem i smukłymi reflektorami, które idealnie pasują do linii nadwozia. Inną ważną cechą stylistyczną jest płynna linia dachu, która łagodnie schodzi ku tyłowi pojazdu. Tył także wygląda stylowo, z ostrymi kantami tylnej szyby, spojlerem dachowym i szerokimi lampami tylnymi. W białym kolorze i w podstawowej wersji model i30 może być niezbyt widoczny, ale czerwony lakier i wersja N Line sprawiają, że ma wyrazisty, sportowy wygląd.
Wnętrze Hyundaia i30 imponuje przestronnością i nowoczesnym designem, co zapewnia komfort podróżowania zarówno dla kierowcy, jak i pasażerów. Deska rozdzielcza jest elegancka i prosta, a fotele są wygodne i mają szeroki zakres regulacji, w tym podparcie lędźwiowe, a w najwyższych wersjach podgrzewanie z regulacją. Samochód ma wiele praktycznych rozwiązań, takich jak schowek na okulary, schowek pod fotelem pasażera czy uchwyty na kubki pod roletką, co poprawia jego funkcjonalność i estetykę. System multimedialny z ekranem dotykowym jest łatwy w obsłudze i daje dostęp do różnych funkcji, takich jak radio, nawigacja GPS, Bluetooth czy Apple CarPlay/Android Auto. Materiały użyte we wnętrzu są wysokiej jakości, co zapewnia solidność i trwałość. Dobrze spasowane elementy wnętrza dodatkowo zwiększają poczucie komfortu podczas jazdy. Jeśli chodzi o bagażnik, wersja 5-drzwiowa oferuje standardowo 395 litrów, zaś po złożeniu oparć jest to aż 1301 litrów. W porównaniu do konkurenta z Japonii, różnica jest spora.
Toyota Corolla vs Hyundai i30. Dane techniczne, osiągi i spalanie
O ile Hyundai i30 wygrywa z Toyotą Corollą układem i przestronnością wnętrza, tak japońska propozycja ma asa w rękawie w postaci napędu hybrydowego. Co prawda nie daje on sportowych emocji, ale kusi płynnością i ekonomią. Do napędu w wybranej przez nas wersji służy układ 1.8 Hybrid o mocy 140 KM z automatyczną skrzynią bezstopniową e-CVT. Moc silnika spalinowego to skromne 98 KM (142 Nm), ale jest on wspierany przez silnik elektryczny o mocy 95 KM (185 Nm). Napęd trafia oczywiście na przednie koła, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 9,1 sekundy. Prędkość maksymalna to 180 km/h a średnie spalanie to 4,6 l/100 km.
Koreański konkurent ma w sobie więcej werwy, ale kosztem spalania. Pod maską Hyundaia i30 pracuje bowiem silnik 1.5 T-GDI o mocy 160 KM i momencie obrotowym 253 Nm. Napęd również kierowany jest na przednie koła, ale za pośrednictwem 7-biegowej dwusprzęgłowej przekładni DCT. Jest również możliwość wybrania przekładni 6iMT, czyli skrzyni manualnej, która współpracuje z systemem miękkiej hybrydy. Jak to się przekłada na osiągi? Sprint od 0 do 100 km/h zajmuje 8,6 sekundy, zaś prędkość maksymalna to 210 km/h. Brak przekładni CVT zdecydowanie polepsza doznania ze sportowej jazdy. Spalanie nie jest zdecydowanie wyższe – zdaniem producenta jest to średnio 5,5 l/100 km.
Toyota Corolla vs Hyundai i30. Ceny i wyposażenie
Toyota Corolla ze względu na napęd hybrydowy jest wyraźnie droższa od koreańskiej propozycji. Model z wyposażeniem GR Sport i z napędem 1.8 Hybrid o mocy 140 KM kosztuje 148 400 złotych (z cennika na rok 2024). Za te pieniądze dostajemy w standardzie m.in.:
- 17-calowe felgi aluminiowe GR Sport;
- tapicerkę materiałową z elementami ze skóry syntetycznej;
- światła główne LED;
- przyciemniane szyby tylne;
- przednie i tylne czujniki parkowania;
- ładowarka indukcyjna dla smartfona;
- podgrzewane wycieraczki przedniej szyby;
- dodatki do nadwozia z serii GR Sport etc.
Hyundai i30 w wersji N Line z silnikiem 1.5 T-GDI o mocy 160 KM i z automatyczną skrzynią 7-biegową DCT to koszt 130 500 złotych. W tej wersji dostajemy w standardzie m.in.:
- przyciemniane szyby tylne;
- światła do jazdy dziennej i pozycyjne LED;
- dodatki z pakietu N Line;
- 18-calowe felgi N Line;
- fotel kierowcy z elektryczną regulacją odc. lędźwiowego;
- fotel kierowcy z regulacją długości siedziska;
- tapicerkę materiałowo-skórzaną N Line;
- dwustrefową klimatyzację z nawiewami z tyłu etc.
Toyota Corolla vs Hyundai i30. Podsumowanie
Oba modele oferują sporo przestrzeni, praktyczne wnętrze i dużo komfortu dla całej rodziny, choć są skierowane do nieco innych grup odbiorców. Toyota Corolla w wersji GR Sport prezentuje się nieco lepiej, jest bardziej agresywna i sportowo nacechowana…, ale tylko wizualnie. Napęd hybrydowy o mocy 140 KM i przekładnia bezstopniowa skutecznie hamują chęć dynamicznej jazdy. Hyundai i30 wygląda nieco skromniej, ale za to silnik 1.5 T-GDI we współpracy z dwusprzęgłowym automatem serwuje nieco więcej emocji, a to wszystko w wyraźnie niższej cenie.
Podstawowe dane techniczne obu modeli:
| Toyota Corolla (GR Sport) 1.8 Hybrid 140 KM (e-CVT) | Hyundai i30 (N Line) 1.5 T-GDI 48V 160 KM (AT7) |
Euro NCAP | 5/5 | 5/5 |
Wysokość (mm) | 1460 | 1455 |
Rozstaw osi (mm) | 2640 | 2650 |
Długość/szerokość (mm) | 4370/1790 | 4340/1795 |
Pojemność bagażnika (l) | 351/1052 | 395/1301 |
Cena (zł, brutto) | od 148 400 | od 130 500 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | hatchback/5 | hatchback/5 |
Liczba miejsc | 5 | 5 |
Masa własna (kg) | 1345 | 1282 |
Układ napędowy | benzyna (HEV) | benzyna (MHEV) |
Pojemność baterii zbiornika paliwa (l) | 43 | 50 |
Napędzana oś | przednia | przednia |
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń | automatyczna, bezstopniowa e-CVT | automatyczna, 7-stopniowa |
Osiągi |
|
|
Moc (KM) | 140 | 160 |
Moment obrotowy (Nm) | 185 (silnik elektr.) | 253 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 9,1 | 8,6 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 180 | 210 |
Średnie zużycie paliwa (l/100 km) - dane fabryczne | 4,6 | 5,5 |
Emisja CO2 (g/km) | 100 | 126 |
Wyposażenie seryjne wybranych wersji:
| Toyota Corolla (GR Sport) 1.8 Hybrid 140 KM (e-CVT) | Hyundai i30 (N Line) 1.5 T-GDI 48V 160 KM (AT7) |
Poduszki powietrzne | 7 | 6 |
Układ ABS | S | S |
Układ ESP | S | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
Centralny zamek | S | S |
Elektrycznie sterowane szyby p/t | S/S | S/S |
Lusterka zewnętrzne sterowane elektr./podgrzewane | S/S | S/S |
Klimatyzacja manualna/automatyczna | -/S | -/S |
Radioodtwarzacz /CD/MP3 | S/-/S | S/-/S |
S wyposażenie standardowe
O wyposażenie za dopłatą
- wyposażenie niedostępne
* opcje dostępne w pakietach wyposażeniowych
Nasza ocena:
| Toyota Corolla (GR Sport) 1.8 Hybrid 140 KM (e-CVT) | Hyundai i30 (N Line) 1.5 T-GDI 48V 160 KM (AT7) |
Przestronność wnętrza | * | |
Silnik | * | * |
Osiągi | * | |
Podwozie | * | * |
Poziom hałasu (odczuwalny) | * | * |
Zużycie paliwa | * | |
Wyposażenie | * | * |
Cena | * | |
Wynik końcowy | ***** (5) | ******* (7) |
Precz z Zielonym Ładem! - protest rolników w Warszawie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?