MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Tunel z Fabrycznego na Kaliski. Ile stacji może w nim powstać?

Marcin Bereszczyński
Tunel między dworcami Łódź Fabryczna i Łódź Kaliska ma powstać w 2020 r.
Tunel między dworcami Łódź Fabryczna i Łódź Kaliska ma powstać w 2020 r. Oh Weh
Aż 8 firm zgłosiło się w piątek do przetargu na uzupełnienie studium wykonalności tunelu średnicowego między dworcami Fabrycznym i Kaliskim.

Tunel kolejowy, który połączy dworce Łódź Fabryczna i Łódź Kaliska ma powstać do końca 2020 za kwotę 2,3 mld zł. W piątek otwarto oferty firm, które zgłosiły się do przetargu na uzupełnienie studium wykonalności tego tunelu i przygotowanie dokumentacji przetargowej dla tej inwestycji.

Do przetargu zgłosiło się 8 firm. Najtańszą ofertę złożył Euroconsult z Hiszpanii (3,46 mln zł). Nieco droższa jest oferta Safege z Francji z polskim partnerem Schuessler - Plan Inżynierzy (3,47 mln zł). Co ciekawe, Euroconsult zgłosił się do przetargu jako ostatnia firma, zaś Safege jako pierwsza. Najdroższą ofertę złożyło konsorcjum KV Projekty Inżynieryjne i Architektoniczne oraz KV Consultores de Ingenieria, Proyectos y Obras z Hiszpanii (7,3 mln zł). PKP PLK przygotowało na wykonanie studium kwotę 9,8 mln zł.

Do przetargu przystąpiła też firma Sener (3,6 mln zł), która w 2011 roku zakończyła pracę na studium wykonalności tunelu między Fabrycznym i Kaliskim. Za swoją pracę wzięła 4 mln zł. Wtedy Sener przygotował studium dla dwóch tuneli: dla kolei dużych prędkości oraz dla kolei konwencjonalnej. Obecny przetarg dotyczy jedynie tego drugiego tunelu.

Efekty pracy inżynierów z firmy Sener nie były zadowalające. Ich zdaniem, najlepszym rozwiązaniem byłoby zbudowanie tunelu bez przystanków pośrednich, a jeśli już, to z jedną stacją przy Ogrodowej w okolicy Manufaktury. Taka koncepcja spotkała się z ogromną krytyką ze strony łódzkiego środowiska kolejowego, które chciało, aby tunel pełnił rolę metra. Mieszkańcy Łodzi również przekonywali, że chcą, aby pociągi zatrzymywały się w miejscach, gdzie można dogodnie przesiąść się w komunikację miejską. Wskazywali, że przystanki kolejowe w tunelu powinny znaleźć się m.in. u zbiegu al. Kościuszki i Zielonej, przy pl. Hallera, a jeśli przy Manufakturze, to nie od strony ul. Karskiego. Sener przekonywał, że to niemożliwe, bo duża liczba stacji spowodowałaby długi czas przejazdu przez tunel.

Marszałek woj. łódzkiego Witold Stępień zrobił wszystko, aby doprowadzić do aktualizacji studium wykonalności tunelu. Obecnie prace mają być ukierunkowane na opracowanie tunelu z przystankami dla Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.

Wybór wykonawcy uzupełnienia studium i podpisanie z nim umowy ma odbyć się nie później niż przed upływem dwóch miesięcy. Później zwycięzca przetargu będzie miał 435 dni na zakończenie prac. Można spodziewać się, że prezentacja studium odbędzie się w trzecim kwartale 2015 roku. A wtedy niemal natychmiast będzie można przystąpić do przetargu na wykonanie projektu i budowę tunelu. Wykonawca tunelu powinien być znany na początku 2016 roku. Jeśli nic nie zakłóci procedury przetargowej, to pociągi pojadą tunelem średnicowym z dworca Łódź Fabryczna do Łodzi Kaliskej pod koniec 2020 r.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki