Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

O co chodzi z nowym logo Łodzi?

Katarzyna Chmielewska
Grzegorz Gałasiński
Po co nam nowe logo, dlaczego znowu coś zmieniono, co to znaczy "Łódź kreuje" i kim był ten Strzemiński? Te i inne pytania zadają łodzianie po premierze nowego logo miasta. Eksperci od marketingu terytorialnego oraz graficy uważają, że jest dobre, ale wiele osób sądzi, że jest ono nieczytelne.

6 grudnia o godz. 19 w pasażu Schillera łodzianie zobaczyli nowe logo Łodzi. - To logo otwiera nowy etap w historii Łodzi, od dziś Łódź kreuje - powiedziała prezydent Hanna Zdanowska.

Skąd się wzięło logo?

Logo wybrano w konkursie, ogłoszonym w lipcu tego roku. Jury, składające się z urzędników, artystów i specjalistów od marketingu, pod przewodnictwem wiceprezydent Agnieszki Nowak, spośród 75 propozycji wybrało najlepszy projekt. Jego twórcy zostali zaproszeni do opracowania systemu identyfikacji wizualnej, za który miasto zapłaciło 50 tys. zł. Konkurs wygrała Justyna Żychalska z agencji Pheno. Autorka urodziła się w Łodzi, tu studiowała i teraz pracuje. Jest absolwentką Akademii Sztuk Pięknych im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi.

Wraz z nowym logotypem miasto otrzymało tzw. księgę znaku, czyli zbiór norm i zasad, którymi trzeba się kierować, wykorzystując nowy znak graficzny. Zaprojektowano, jak będzie ono wyglądać na koszulkach, długopisach i innych gadżetach.

- Projektując, inspirowałam się łódzką awangardą, a w szczególności twórczością Władysława Strzemińskiego i jego alfabetem, czyli nowatorską czcionką, którą stworzył w latach trzydziestych XX wieku- mówiła autorka.

Artystka użyła w projekcie cztery kolory. Są to magenta, żółty, cyjan i czerń. Logo operuje podstawowymi środkami plastycznymi, takimi jak: linia, punkt, kolor.

- Logotyp można czytać jako napis, ale równie dobrze można go odbierać jako formę abstrakcyjną - dodaje Justyna Żychalska.

Głównym założeniem projektowym, podczas tworzenia nowego logotypu, było nawiązanie do kulturalno-artystycznego dziedzictwa miasta. Logo inspirowane jest twórczością awangardy XX wieku. Nawiązuje także do twórczości plastycznej Władysława Strzemińskiego i Katarzyny Kobro - pionierów konstruktywnej awangardy lat 20. i 30. ubiegłego wieku, którzy swoje życie i twórczość związali właśnie z Łodzią.

Po co nowy logotyp?

Dlaczego nowe logo musiało powstać? Zakładała to przyjęta przez radę miejską strategia zarządzania marką. Strategia to dokument, który dla Łodzi wykonała firma Demo. Kosztowała 600 tys. zł.

Po gruntownych badaniach specjaliści od marketingu stwierdzili, że Łódź powinna się promować jako centrum przemysłów kreatywnych. Co to znaczy? Przemysły kreatywne to działalność, która opiera się nie na wytwarzaniu, ale tworzeniu. Działalność, która zarabia dzięki pomysłowi, talentowi intelektowi, pracy umysłowej. Zaliczyć można tutaj zarówno nowoczesne technologie informatyczne, jak i architekturę, sztukę, design czy media. Mówi się również o kreatywnej ekonomii, która preferuje wartość intelektualną zamiast masowej, odtwórczej produkcji.

Strategia Zarządzania Marką - Łódź na lata 2010-2016 zakłada przede wszystkim zbudowanie nowej tożsamości miasta opartej na kulturze, nowych mediach i przemyśle kreatywnym. Według strategii marki, Łódź to miasto przemysłów kreatywnych, to miejsce, które pobudza wyobraźnię zmuszając do działania, tworzy nowe produkty i usługi, ale także czerpie ze swojej historii czy kultury. Na tych samych zasadach zbudowane jest nowe logo. Również hasło "Łódź kreuje" nawiązuje do strategii marki.
Dlaczego Strzemiński?

Władysław Strzemiński był polskim malarzem, projektantem druku funkcjonalnego, teoretykiem sztuki, publicystą, pedagogiem. W Łodzi zamieszkał razem z żoną - Katarzyną Kobro - na początku lat 30. i tu razem z nią rozwijał nurt awangardy. Artysta stworzył teorię unizmu początkowo w stosunku do malarstwa, a następnie również architektury, rzeźby oraz technik typograficznych. Generalną normę unizmu stanowił wymóg "jedności dzieła sztuki z miejscem, w jakim powstaje".

Poza osiągnięciami artystycznymi miał swój wkład dla rozwoju sztuki w Łodzi. W 1945 roku objął stanowisko wykładowcy w łódzkiej Państwowej Wyższej Szkole Sztuk Plastycznych (PWSSP) - dzisiejszej Akademii Sztuk Pięknych - której był współzałożycielem. Łódzka ASP została nazwana imieniem Władysława Strzemińskiego w 1987 roku.

Artysta przyczynił się także do utworzenia na uczelni Wydziału Plastyki Przestrzennej. W tym też roku przekazał swą spuściznę artystyczną Muzeum Sztuki w Łodzi. W 1948 zaprojektował Salę Neoplastyczną, będącą integralną częścią ekspozycji tegoż muzeum.

Łódź wczoraj i dziś

Władysław Strzemiński zapoczątkował zjawisko, które uczyniło go "patronem miasta". Dał początek nowemu pojmowaniu sztuki, a jego myśl znalazła wielu kontynuatorów, którzy do dzisiaj kształcą młode pokolenia artystów w duchu awangardy.

Projekt nowego logo Łodzi bazuje na alfabecie stworzonym przez Władysława Strzemińskiego w 1932 roku i wykorzystuje podstawowe kształty geometryczne, kierunki, kąty.

Jak tłumaczą twórcy logo, współczesną Łódź tworzą przemysły kreatywne. W Łodzi odbywa się wiele ważnych imprez kulturalnych (np. Festiwal Designu, Fashion Week czy Festiwal Fotografii). Istotny element tkanki miasta stanowią także ośrodki akademickie. Tworzy tu wielu artystów, których niezależnie od dyscypliny łączy wspólny rodowód. Zatem według twórców, nowy znak odnosi się zarówno do historii i tradycji Łodzi, jak i do jej współczesności.

Kobro wojewódzka

Warto wiedzieć, że system identyfikacji wizualnej województwa łódzkiego, którego autorką jest Urszula Karpińska, opracowany został w oparciu o styl i dorobek artystyczny Katarzyny Kobro.
Była to jedna z najwybitniejszych polskich rzeźbiarek dwudziestolecia międzywojennego, a prywatnie żona Władysława Strzemińskiego.

Kobro zrewolucjonizowała myślenie o rzeźbie. Odeszła od pojmowania rzeźby jako bryły. Większość jej dzieł znajduje się w Muzeum Sztuki w Łodzi. Jej nazwiskiem ma być nazwany główny rynek, który ma powstać w Nowym Centrum Łodzi.

Czy logo pomoże miastu?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki