Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Numer alarmowy 112: ponad milion zgłoszeń, większość niepotrzebnych [FILM]

Jarosław Kosmatka
Jarosław Kosmatka
Kilkaset tysięcy połączeń z linią alarmową 112 stanowią głuche telefony i fałszywe zgłoszenia. Zaledwie kilkanaście procent osób dzwoniących po pomoc, faktycznie jej potrzebuje.

W 2016 r. operatorzy Wojewódzkiego Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Łodzi odebrali ponad 1,3 mln zgłoszeń, ale ponad 81 proc. tych zgłoszeń nie zostało potwierdzonych.

Były to głupie żarty albo zgłoszenia, które powinny być kierowane do jednostek zupełnie niezwiązanych z ratownictwem i służbami działającymi w województwie. Blisko połowę zgłoszeń fałszywych stanowią głuche telefony. Połączenia zrywane są jeszcze przed odebraniem telefonu przez operatora lub ktoś przypadkowo dzwoni, bo mu się telefon włączył w kieszeni. - Bardzo często dzwonią dzieci, które dostały telefon bez karty SIM. Wybierają, nawet przypadkowo numer alarmowy i cieszą się, że ktoś się do nich odzywa - mówi Marzena Wochna, zastępca kierownika WCPR.

Dodatkowo linię często blokują niepoważne zgłoszenia.

Nietypowe połączenia z numerem 112. Nie wyobrażacie sobie, z jakimi problemami dzwonią ludzie!

- Otrzymaliśmy telefon od rodziców, którzy żądali przyjazdu policji do mężczyzny, który nie pozwalał podczas mszy w kościele wbiegać ich dzieciom na schody przed ołtarzem - mówi Bogumił Marona, kierownik WCPR w Łodzi.

Operatorzy z Łodzi pamiętają mężczyznę, który żądał przyjazdu patrolu. Małżonek chciał, by funkcjonariusze zareagowali, bo żona podarła ślubne zdjęcie .

- Dzwoniła też do nas osoba, która chciała potwierdzić dane właściciela zaczipowanego kota. Dowiedziała się, że jakiś kot został potrącony przez tramwaj i chciała upewnić się, że nie jest to jej zaginiony kotek - mówi Bogumił Marona.

Na mój balkon regularnie przylatywał gołąb. Nie było go już dwa dni. Pomóżcie!

Regularnie na 112 dzwonią tatusiowie, którzy dowiedzieli się, że ich dorosła już córka spotkała kandydata na zięcia. Proszą o weryfikację chłopaka, bojąc się o bezpieczeństwo córki.

Inne zgłoszenie: - W poniedziałek zadzwoniła kobieta, która wzywała pomocy, bo jej koleżance cuchnie z ust - mówi operatorka z WCPR.

Kolejne: - Jedna z pań spod Piotrkowa obawiała się o zdrowie łabędzia. „Przy drodze stoi łabędź. Jest smutny i brudny. Coś mu się stało i ma chyba złamane skrzydło” - padło w słuchawce - mówi operator linii 112. - Sobota, obrzeża powiatu piotrkowskiego. Na miejsce wysłano służby weterynaryjne. Zanim przyjechał weterynarz, pracownicy starostwa pilnowali ptaka. W rzeczywistości była nim zdrowa gęś z pobliskiego gospodarstwa - wspomina operator w WCPR.

Ale nie tylko u nas zdarzają się takie „kwiatki”. Na Pomorzu zatroskana kobieta zadzwoniła pod numer 112, bo na plaży zobaczyła fokę, która „ma smutny wyraz twarzy i na pewno coś się jej stało”.

Dzwonią na numer alarmowy 112 i chcą... zamówić pizzę

Do służb ratowniczych dzwonią też osoby, które chcą zamówić pizzę lub hamburgera.

- Takie telefony zabierają czas, który ucieka osobom potrzebującym rzeczywistej pomocy - mówi Bogumił Marona.

Operatorzy linii alarmowej wykazują się olbrzymią cierpliwością. Są też specjalnie szkoleni do prowadzenia rozmowy w taki sposób, aby uzyskać jak najwięcej informacji, które pozwolą służbom jak najdokładniej określić miejsce osoby potrzebującej pomocy.

Ale tych, którzy bezzasadnie wzywają na pomoc służby ratunkowe, może spotkać niemiła niespodzianka. Po namierzeniu mogą odpowiadać nawet przed sądem. Wszystko zależy od skali uruchomionych działań ratowniczych. Najczęściej kończy się jednak mandatem.

Linia alarmowa 112

Mimo setek tysięcy fałszywych i głuchych zgłoszeń praca operatorów linii alarmowej numeru 112 jest nieoceniona.
- Operatorzy muszą dokonywać preselekcji zgłoszeń, które często nie są alarmowe. Do służb przekazujemy tylko zgłoszenia faktycznie wymagające interwencji służb ratowniczych lub innych służb porządkowych (pogotowie energetyczne, kanalizacyjne, straż miejska - red.). Tym samym operatorzy odciążają służby ratownicze od odbierania telefonów głuchych, złośliwych, niezasadnych i fałszywych - mówi Bogumił Marona.
- Coraz dokładniej możemy określić miejsce, z którego wykonane zostało połączenie pod numer 112. Dzięki technologiom telefonii komórkowej, bazom danych i mapom elektronicznym szybko weryfikujemy dane abonenta, a co najważniejsze - możemy zwizualizować na cyfrowej mapie lokalizację zdarzenia - mówi Marzena Wochna.
- Trzeba też uważnie słuchać operatora i odpowiadać na jego prośby. Bardzo często prawidłowa reakcja może uratować komuś życie. Nie bójmy się sprawdzić, czy np. ktoś nie jest zakrwawiony, czy nie oddycha - mówi Magdalena Galas - operator linii alarmowej.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Numer alarmowy 112: ponad milion zgłoszeń, większość niepotrzebnych [FILM] - Dziennik Łódzki

Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki