Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Łódzki Rower Publiczny się rozrasta. Powstaną 103 nowe stacje [MAPA]

Matylda Witkowska
Matylda Witkowska
Dwa razy więcej stacji ma mieć Łódzki Rower Publiczny. Do obecnych 101 dołączą 103 nowe. Dzięki temu duży teren miasta ma być pokryty stacjami. Ale wciąż nie jest będzie to cały obszar Łodzi.

Wyjątkowo ambitny wariant rozbudowy Łódzkiego Roweru Publicznego wybrało na rok 2017 miasto. Jak podał wczoraj Zarząd Drógi i Transportu liczba stacji w tym sezonie się podwoi. Dzięki temu większość osiedli będzie podłączona do systemu.

Aż 103 nowe stacje roweru publicznego chce postawić w tym roku ZDiT. To ponad dwa razy więcej niż stojące już 101 stacje. Aż 57 z nich zostało wybranych w ramach budżetu obywatelskiego na rok 2017. Przegłosowane stacje działać miały w tym sezonie m.in. na Widzewie Wschodzie, Teofilowie, Górniaku i Radogoszczu, a nawet w Nowosolnej, a ich łączny koszt oszacowany został na 7 mln zł.

**CZYTAJ TEŻ:

Łódzki Rower Publiczny. Nowe stacje? Jeśli na nie zagłosujemy

**

Pojawiły się jednak głosy, że taka rozbudowa nie ma większego sensu. Między centrum a osiedlami pojawią się bowiem luki, które utrudniać będą korzystanie z systemu i podnosić koszty.

Dlatego miasto zdecydowało się poszerzyć zakres inwestycji o kolejne 46 stacji, a także wydłużyć działalność nowych stacji do końca listopada 2019 roku.

- Chcemy zachować spójność systemu i za jednym razem pokryć całe miasto siecią - mówi Bartosz Domaszewicz, przewodniczący Doraźnej Komisji ds Transportu Rady Miejskiej w Łodzi.

Jak podkreśla Domaszewicz ponad setka stacji będzie już wystarczająca. - Może nowe stacje nie będą tak gęste jak w centrum i zamiast odległości 400 metrów pojawi się 600 lub 800 metrów - mówi Domaszewicz. - Jednak zachowamy odległość między nimi mniejszą niż 1 km - zapewnia.

Koszt wszystkich nowych stacji i ich działania do końca listopada 2019 r ma wynieść 15 mln zł. ZDiT wystąpił już o zarezerwowanie środków w budżecie na ten cel.

**CZYTAJ TEŻ:

Łódzki Rower Publiczny wystartował. Na mieszkańców Łodzi i turystów czeka tysiąc rowerów

**

Proces rozbudowy ma być rozłożony na dwa etapy. W pierwszym mniej więcej połowa planowanych stacji ma być kupiona od firmy Nextbike w ramach zamówienia uzupełniającego do przetargu z zeszłego roku. Jednak wszystkich stacji nie da się w ten sposób wykonać, bo zamówienie nie może przekraczać połowy wartości obecnego systemu. Pozostałe stacje mają być kupione w ramach nowego przetargu. Będzie do niego wpisana konieczność kompatybilności ze stacjami Nextbike.

Ambitny plan ma jednak dwa niepewne miejsca. W zamówieniu rozszerzonym ZDiT chciałby kupić stacje w Nowym Centrum Łodzi oraz na terenach wokół centrum. Dopiero nowy przetarg miałby objąć większość wybranych w budżecie obywatelskim lokalizacji. Do tego jednak potrzebna jest zgoda autorów wniosków. ZDiT chce o nią poprosić we wtorek podczas spotkania Komitetu Sterującego ŁRP. Zaproszonych jest pięciu autorów.

Nie wiadomo też ile będzie trwało rozstrzygnięcie nowego przetargu. Jest on już przygotowywany i ma być ogłoszony w pierwszym kwartale 2017 r. Dotychczasowe doświadczenia Łodzi wskazują, że firmy walcząc o zamówienie mogą przeciągnąć rozstrzygnięcie o miesiące a nawet o lata. Nie wiadomo więc, kiedy tak naprawdę całość zostanie zrealizowana.

Środowiska rowerowe pozytywnie oceniają zwiększenie liczby stacji, jednak nie podzielają zdania urzędu o pokryciu siecią całego miasta.

**CZYTAJ TEŻ:

Przepełnione stacje roweru miejskiego na Lumumbowie

**

- Zaprezentowana mapa ma dziury - podkreśla Hubert Barański z Fundacji Fenomen. - Pozbawiony stacji Zarzew rzuca się w oczy najbardziej. Ale zachodnie Bałuty też są słabo zagospodarowane. Zaś lokalizacje na Andrzejowie czy w Nowosolnej powinny szybko zostać poddane korekcie. Nie będą dobrze funkcjonować, a jedynie generować duże koszty eksploatacji - podkreśla Barański.

Paulina Cyniak z Zarządu Dróg i Transportu w Łodzi podkreśla, że zaprezentowany rozkład stacji może być jeszcze zmieniony, m.in. po konsultacji z autorami wniosków. Jednak na objęcie stacjami całej mapy Łodzi nie ma szans.

- Oczywiście można by postawić jeszcze więcej stacji. Jednak biorąc pod uwagę koszty, będzie to raczej ostateczny wygląd systemu - mówi Cyniak.

Łódzki Rower Publiczny ma teraz przerwę zimową. Ma powrócić 1 marca. Nie wiadomo, czy od razu z częścią nowych stacji.

Do tej pory system miał 101 stacji i 1015 rowerów. Setka została zakupiona przez miasto za kwotę ponad 12,2 mln zł. Jedną dodatkową stację postawiło w sierpniu na własny koszt centrum handlowe Port Łódź.

Przygotowania związane z uruchomieniem systemu trwały od 2013 r. Początkowo w ramach systemu miało powstać 30 stacji z 300 rowerami za kwotę 3,5 mln zł. Jednak po apelach cyklistów miasto zdecydowało się rozszerzyć system do 1000 rowerów i stu stacji. Miał ruszyć w 2014 r.

Wyłonienie wykonawcy udało się dopiero w grudniu 2015 r po trzecim przetargu. Wpierwszym zaoferowane ceny były za wysokie jak na możliwości miasta. W drugim po trwającej wiele miesięcy batalii sądowej i administracyjnej obaj oferenci zostali wykluczeni.

**CZYTAJ TEŻ:

Łódzki Rower Publiczny. Straż miejska zapowiada pouczenia i mandaty dla niedzielnych rowerzystów

**

Rekordowy rower
Łódzki Rower Publiczny ruszył 30 kwietnia 2016 r. i od razu okazał się sukcesem.

Tylko w maju łodzianie wypożyczali rowery 373 tys. razy. W ciągu całego sezonu zanotowano ponad 1,5 mln wypożyczeń, a w systemie zarejestrowało się prawie 10 proc. łodzian. W rekordowym dniu 12 maja rowery każdy rower wypożyczono średnio prawie 18 razy. Kluczem do sukcesu była duża gęstość stacji.

Początki były trudne

Jednak przez pierwsze dni przy stacjach panował chaos. Stacje zawieszały się, a rowery nie wypinały ze stojaków. Łodzianie zajmowali infolinię próbując usunąć błędnie zapisane na ich konto rowery. Nie zabrakło też zabawnych pomyłek. Jedna z łodzianek, która źle wpisała numer roweru pożyczyła pojazd w Austrii. Zorientowała się dopiero wtedy, gdyśrodki na jej koncie zniknęły.

ZOBACZ |Wydarzenia minionego tygodnia w Łódzkiem

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki