Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tunel średnicowy pod Łodzią ma być gotowy przed Expo 2022

Marcin Bereszczynski
Marcin Bereszczynski
Przetarg, który wyłoni wykonawcę tunelu średnicowego będzie rozpisany jeszcze w tym roku. Kolej spieszy się, żeby zakończyć inwestycję przed wystawą Expo 2022, o którą stara się Łódź.

PKP Polskie Linie Kolejowe chcą wybudować tunel średnicowy przed wystawą Expo 2022, o którą stara się Łódź. Prezes PKP PLK Ireneusz Merchel zapewnia, że tunel będzie gotowy w 2021 roku. Aby to było możliwe, trzeba jak najszybciej rozpisać przetarg, który wyłoni wykonawcę inwestycji w systemie „projektuj i buduj”. Rozpisanie przetargu zaplanowano jeszcze w tym roku, chociaż kilka miesięcy temu informowano, że procedura przetargowa rozpocznie się w przyszłym roku.

Pierwotnie zakładano, że przetarg będzie można rozpisać w połowie tego roku. Naciski władz miasta i woj. łódzkiego dotyczące stacji Łódź Centrum spowodowały, że trzeba było rozszerzyć prace nad studium wykonalności tunelu. Udało się wywalczyć budowę tego przystanku w tunelu, ale to opóźniło termin rozpisania przetargu, bo dokumentacja przetargowa jest ściśle związana ze studium wykonalności. Kolej planowała rozpisać ten przetarg w przyszłym roku, ale w obliczu starać Polski o organizację wystawy Expo w 2022 roku, trzeba przyspieszyć harmonogram prac. Stąd decyzja, aby przetarg odbył się jeszcze w tym roku.

Tunel z Fabrycznego na Kaliski. Zarząd PKP PLK: jest decyzja o stacjach w tunelu średnicowym

Nieustanne zmienianie terminu rozpisania przetargu na wykonawcę tunelu nie powinno zachwiać realizacją całej inwestycji. Kolej liczy, że rozstrzygnięcie przetargu nastąpi w trzecim kwartale przyszłego roku, co pozwoli zacząć prace budowlane w 2018 roku. Cztery lata powinny wystarczyć na wybudowanie tunelu. Kolej nie powinna natrafić na utrudnienia, jakie spowodowały opóźnienie budowy Fabrycznego. Dworzec miał powstać w 3,5 roku, ale budowa trwa już 5 lat.

Tunel średnicowy ma połączyć nowy dworzec Łódź Fabryczna z Łodzią Kaliską i Łodzią Żabieńcem. Dzięki temu pociągi nie będą traciły czasu, jadąc linią obwodową z Łodzi Widzewa przez Łódź Chojny do Łodzi Kaliskiej. Budowa tunelu była warunkiem, jaki postawiła Unia Europejska, dofinansowując podziemny dworzec Łódź Fabryczna. Tunel ma kosztować około 2 mld zł. Budowa dworca Łódź Fabryczna pochłonęła 1,76 mld zł.

Stacja kolejowa Łódź Centrum wymaga korekty tunelu średnicowego

CZYTAJ DALEJ NA NASTĘPNEJ STRONIE Jeszcze w tym roku ma być rozpisany przetarg, który wyłoni wykonawcę tunelu średnicowego w Łodzi. Kolej chce przyspieszyć działania, aby tunel łączący Łódź Fabryczną z Łodzią Kaliską i Łodzią Żabieńcem był otwarty przed wystawą Expo 2022, o którą stara się Łódź.

- Postępowanie przetargowe na projekt pod nazwą „Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego TEN-T, etap II, odcinek Łódź Fabryczna - Łódź Kaliska/ Łódź Żabieniec” planujemy ogłosić jeszcze pod koniec tego roku. Obecnie trwają prace nad przygotowaniem postępowania przetargowego - potwierdził Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe.

Przypomnijmy, że pierwszy harmonogram związany z realizacją tunelu średnicowego został przedstawiony w sierpniu zeszłego roku. Wynikało z niego, że przetarg miał być rozpisany w połowie tego roku. Tego terminu nie udało się dotrzymać, ponieważ w trakcie prac nad studium wykonalności tunelu pojawiły się postulaty władz Łodzi i woj. łódzkiego, aby uwzględnić wariant z przystankiem Łódź Centrum w tunelu. Dodatkowe prace wydłużyły termin zakończenia prac nad studium, ale przynajmniej dzięki temu kolej uwzględniła dodatkowy przystanek kolejowy w tunelu. W maju PKP PLK ogłosiła, że powstaną dwa przystanku w tunelu: Łódź Manufaktura (od strony ul. Karskiego) i Łódź Centrum (u zbiegu ul. Zielonej, Kościuszki i Zachodniej). Przesunięcie zakończenia prac nad studium spowodowało, że rozpisanie przetargu na projekt i budowę tunelu trzeba było przesunąć na 2017 rok. A to za sprawą faktu, że studium wykonalności tunelu miało wpływ na przygotowanie dokumentacji przetargowej.

W czerwcu Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa potwierdziło, że przetarg na tunel odbędzie się w przyszłym roku. Taka deklaracja znalazła się w odpowiedzi na interpelację posła Cezarego Grabarczyka, który pytał Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, kiedy budowa tunelu wejdzie w fazę realizacji. Dowiedział się, że przetarg ma odbyć się na początku 2017 roku, natomiast wyłonienie wykonawcy powinno nastąpić w trzecim kwartale przyszłego roku. Prace budowlane mają zacząć się w 2018 r.

Na początku września Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK zapowiedział, że uchwałą zarządu tej spółki przetarg na wykonawcę tunelu zostanie rozpisany jeszcze w tym roku. Prezes Merchel powiedział również, że realizacja tej inwestycji musi zakończyć się w 2021 roku, chociaż przed rokiem mówiło się o końcu prac w 2023 roku. Przyspieszenie jest związane z wystawą Expo. Władzom Łodzi, woj. łódzkiego i kolei zależy, aby na tę wystawę w 2022 roku można było dojechać koleją, a tunel miałby stać się jednym z elementów, którym Łódź mogłaby się pochwalić. Ireneusz Merchel szacował, że jest 90 proc. szans na rozpisanie przetargu na tunel w listopadzie.

Kiedy powstanie tunel łączący Łódź Fabryczną i Łódź Kaliską?

Przetarg na budowę tunelu średnicowego jest jednym z kilku postępowań, jakie kolej chce rozpocząć jeszcze w tym roku. Do końca grudnia mają być rozpisane przetargi na inwestycje o łącznej wartości 25 mld zł. Kolej chce przyspieszyć procedury, bo w przypadku 80 proc. planowanych inwestycji nie ma studium wykonalności, co później wiąże się z setkami pytań składanych przez uczestników przetargów, co wydłuża termin wyłonienia wykonawcy.

Jeden z przetargów, który obecnie trwa, dotyczy remontu odcinka Łódź Kaliska - Zduńska Wola. Modernizacja 42 km linii kolejowej pozwoli skrócić czas przejazdu pociągów na tej trasie o 15 minut. W ramach tej inwestycji wyremontowane zostaną perony na stacjach Lublinek, Pabianice, Łask, Zduńska Wola, Chechło, Dobroń, Kolumna. Wartość inwestycji sięgnie 480 mln zł. To kolejne działanie, które ma udrożnić Łódzki Węzeł Kolejowy. Rozpoczęcie prac na tym odcinku linii kolejowej powinno nastąpić w 2018 roku, natomiast zakończenie prac zaplanowano na 2020 rok.

Tunel kolejowy z Fabrycznego na Kaliski. Łodzianie walczą o podziemne stacje

Budowa tunelu średnicowego ma kosztować około 2 mld zł. To drugi etap udrożnienia Łódzkiego Węzła Kolejowego. Pierwszym jest budowa podziemnego dworca Łódź Fabryczna za 1,76 mld zł. Pierwsze pociągi mają odjechać z nowego dworca 11 grudnia. Budowa Łodzi Fabrycznej została dofinansowana przez UE pod warunkiem, że zostanie wybudowany tunel w kierunku Łodzi Kaliskiej i Łodzi Żabieńca. Obecnie na dworcu Łódź Fabryczna trwają odbiory, aby od 11 grudnia z nowych peronów mogło odjeżdżać 109 pociągów na dobę.

- Odbiory techniczne oraz testy na dworcu Łódź Fabryczna przebiegają zgodnie z harmonogramem - zapewnił Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK.

Łódź Fabryczna. Otwarcie nowego, podziemnego dworca po raz trzeci

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki