Do najbliższego piątku (29 lipca) z ul. Piotrkowskiej i przylegających do niej ulic powinny zniknąć wieloformatowe reklamy. Nie są one dozwolone na obszarze Parku Kulturowego, a do jego wytycznych właściciele nieruchomości mają się dostosować właśnie do piątku. Jeśli tego nie zrobią, grozi im mandat do 500 zł.
Park Kulturowy łódzcy radni wytyczyli na ul. Piotrkowskiej między pl. Wolności a al. Mickiewicza oraz na sąsiadujących z nią odcinkach ulic: Kościuszki, Zachodniej, Mickiewicza, Piłsudskiego, Sienkiewicza, Narutowicza, Wschodniej, Ogrodowej, Północnej. To właśnie z tych miejsc powinny zniknąć ogromne banery reklamowe i billboardy. Oczywiście oznacza to stratę zysków z reklam dla właścicieli kamienic, którzy takie nośniki umieścili na swoich budynkach. Zatem egzekwowanie nowych przepisów na pewno nie będzie łatwe.
Już w czerwcu radny Bartłomiej Dyba-Bojarski z PiS pytał władze Łodzi, jakie działania podjęto w stosunku do właścicieli kamienic przy: Piłsudskiego (nr 14), Piotrkowskiej (nr 152, 146, 133), Kościuszki (nr 40, 10), Zachodniej (nr 84, 50) i Struga (nr 4), na których nadal wiszą wielkoformatowe reklamy. Magistrat tłumaczył, że czas na dostosowanie nośników reklamowych jest do 29 lipca, ale w stosunku do właściciela kamienicy przy ul. Piotrkowskiej 146 (Salon Jubilerski A&A) już w 2015 r. wydał decyzję nakazującą usunięcie wielkoformatowych reklam. Jednak właściciel odwołał się od niej do Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Minister ze względów formalnych ponownie skierował sprawę do łódzkiego magistratu, który podtrzymał swoją wcześniejszą decyzję. Nie był to jednak koniec „potyczki”.
- Właściciel kamienicy ponownie odwołał się do ministerstwa i sprawa jest w toku - tłumaczy Aleksandra Hac z biura prasowego magistratu.
Warto przypomnieć, że to decyzją prezydenta Bronisława Komorowskiego ul. Piotrkowska otrzymała tytuł pomnika historii, co z kolei było punktem wyjścia do przyjęcia uchwały o Parku Kulturowym. Przez ostatnie miesiące żaden inny właściciel kamienicy nie odwołał się od nakazu usunięcia reklam do ministra kultury, ale nie wiadomo, czy nie pójdą w ślady właściciela nieruchomości przy ul. Piotrkowskiej 146, jeśli jego skarga zostanie rozpatrzona pozytywnie. Czas goni, bo na usunięcie reklam pozostał niecały tydzień.
- Trwa inwentaryzacja niedozwolonych reklam. Do tej pory zespół ds. Parku Kulturowego zakwalifikował do tej grupy 70 reklam. Do połowy właścicieli nieruchomości, na których te reklamy są umieszczone, wysłano nakazy ich usunięcia - mówi Aleksandra Hac. - Prawdopodobnie w poniedziałek rozpoczną się kontrole straży miejskiej.
To właśnie strażnicy mają nakładać mandaty na właścicieli nieruchomości, którzy nie usuną potężnych reklam ze ścian swoich budynków. Sama formuła Parku Kulturowego ma takie działania przyspieszać, bo wcześniej urzędnicy mogli tylko wszczynać postępowania administracyjne, które ze względu na skomplikowane procedury ciągnęły się bardzo długo. Teraz sprawa powinna być jasna. Jeśli właściciel nieruchomości nie usunie reklamy, dostanie mandat.
Czytaj:Witryny lokali przy Piotrkowskiej w Łodzi bez szpecących reklam [ZDJĘCIA]
- Dopóki w uchwale dotyczącej Parku Kulturowego nie zostanie określony taryfikator, za niedostosowanie się do wytycznych Parku Kulturowego możemy nałożyć mandat do 500 zł - tłumaczy Marek Marusik, zastępca naczelnika wydziału dowodzenia w łódzkiej straży miejskiej.
Czytaj:Powstaje kodeks reklamowy Łodzi. Szpecące reklamy znikną z miasta?
Jednak na początku przyszłego tygodnia strażnicy mają być jeszcze pobłażliwi.
- Na razie strażnicy będą tylko upominać właścicieli nieruchomości - podkreśla Aleksandra Hac. - Część z nich zgłaszała problem, że nie może szybko rozwiązać umów dotyczących powierzchni reklamowej, bo są one zawarte na dłuższy okres. Muszą jednak znaleźć sposób na rozwiązanie tego problemu. Do tej pory reklamę usunął właściciel kamienicy przy ul. Zachodniej 50.
Na razie potężnych reklam ma zostać pozbawiony tylko fragment miasta. Gdy jednak zacznie obowiązywać w Łodzi kodeks reklamowy, wszystkie billboardy znikną z rdzenia strefy wielkomiejskiej i terenów zielonych. A banerów reklamowych zostaną pozbawione nawet blokowiska i tereny przemysłowe. W tych ostatnich dozwolone będą tylko billboardy o wielkości do 18 mkw. i siatki reklamowe zajmujące maksymalnie 1/4 powierzchni ściany budynku.
Kodeks reklamowy ma zostać uchwalony przez radnych jesienią tego roku. W lipcu był on ponownie konsultowany z przedsiębiorcami.
Lista nieruchomości, na których umieszczone są niedozwolone reklamy: |
1. Komuny Paryskiej 4 2. Kościuszki 10 3. Kościuszki 30 4. Kościuszki 32 5.Kościuszki 40 6.Kościuszki 80/82 7. Moniuszki 4a 8. Narutowicza 7/9 9. Narutowicza 13 10.Nawrot 12 11.Nawrot 14 12.Nowomiejska 4 13.Nowomiejska 10 14.Nowomiejska 12 15.Piłsudskiego 6 16.Piłsudskiego 12 17.Piłsudskiego 14 18.Piotrkowska 146 19.Piotrkowska 152 20.Sienkiewicza 47 21.Sienkiewicza 59 22.Sienkiewicza 63 23.Sienkiewicza 85/87 24.Struga 4 25.Struga 6 26.Struga 8/10 27.Tuwima 7 28.Tuwima 8 29.Wschodnia 7 30.Wschodnia 55/ Jaracza 10 31.Wschodnia 65 32.Zachodnia 50 33.Zachodnia 52 34.Zachodnia 84 35.Kościuszki 22 36.Kościuszki 28 37.Kościuszki 36 38.Kościuszki 42 39.Kościuszki 52 40.Kościuszki 58 41.Legionów 7 42.Narutowicza 8/10 43.Nowomiejska 6 44.Ogrodowa 6 45.Piotrkowska 4 46.Piotrkowska 133 47.Piotrkowska 136 48.Pomorska 7 49.Północna 13 50.Próchnika 14 51.Sienkiewicza 7/9 52.Sienkiewicza 11 53.Traugutta 9 54.Więckowskiego 10 55.Wschodnia 61 56.Zachodnia 40/42 57. Zachodnia 44 58.Zachodnia 66 59 Zachodnia 70 60. Zachodnia 80 61. pl. Wolności 8 |
Wydarzenia tygodnia w Łódzkiem. Przegląd wydarzeń 18-24 lipca 2016 roku
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?