Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Łódzki kodeks reklamowy. Z ulicy Piotrkowskiej mają zniknąć wieloformatowe reklamy

Agnieszka Magnuszewska
Agnieszka Magnuszewska
Do piątku z kamienic przy deptakowej części ul. Piotrkowskiej powinny zniknąć wielkie reklamy. Straż miejska ma rozpocząć kontrole za tydzień. Na razie ma tylko upominać właścicieli kamienic

Do najbliższego piątku (29 lipca) z ul. Piotrkowskiej i przylegających do niej ulic powinny zniknąć wieloformatowe reklamy. Nie są one dozwolone na obszarze Parku Kulturowego, a do jego wytycznych właściciele nieruchomości mają się dostosować właśnie do piątku. Jeśli tego nie zrobią, grozi im mandat do 500 zł.

Park Kulturowy łódzcy radni wytyczyli na ul. Piotrkowskiej między pl. Wolności a al. Mickiewicza oraz na sąsiadujących z nią odcinkach ulic: Kościuszki, Zachodniej, Mickiewicza, Piłsudskiego, Sienkiewicza, Narutowicza, Wschodniej, Ogrodowej, Północnej. To właśnie z tych miejsc powinny zniknąć ogromne banery reklamowe i billboardy. Oczywiście oznacza to stratę zysków z reklam dla właścicieli kamienic, którzy takie nośniki umieścili na swoich budynkach. Zatem egzekwowanie nowych przepisów na pewno nie będzie łatwe.

Już w czerwcu radny Bartłomiej Dyba-Bojarski z PiS pytał władze Łodzi, jakie działania podjęto w stosunku do właścicieli kamienic przy: Piłsudskiego (nr 14), Piotrkowskiej (nr 152, 146, 133), Kościuszki (nr 40, 10), Zachodniej (nr 84, 50) i Struga (nr 4), na których nadal wiszą wielkoformatowe reklamy. Magistrat tłumaczył, że czas na dostosowanie nośników reklamowych jest do 29 lipca, ale w stosunku do właściciela kamienicy przy ul. Piotrkowskiej 146 (Salon Jubilerski A&A) już w 2015 r. wydał decyzję nakazującą usunięcie wielkoformatowych reklam. Jednak właściciel odwołał się od niej do Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Minister ze względów formalnych ponownie skierował sprawę do łódzkiego magistratu, który podtrzymał swoją wcześniejszą decyzję. Nie był to jednak koniec „potyczki”.

- Właściciel kamienicy ponownie odwołał się do ministerstwa i sprawa jest w toku - tłumaczy Aleksandra Hac z biura prasowego magistratu.

Warto przypomnieć, że to decyzją prezydenta Bronisława Komorowskiego ul. Piotrkowska otrzymała tytuł pomnika historii, co z kolei było punktem wyjścia do przyjęcia uchwały o Parku Kulturowym. Przez ostatnie miesiące żaden inny właściciel kamienicy nie odwołał się od nakazu usunięcia reklam do ministra kultury, ale nie wiadomo, czy nie pójdą w ślady właściciela nieruchomości przy ul. Piotrkowskiej 146, jeśli jego skarga zostanie rozpatrzona pozytywnie. Czas goni, bo na usunięcie reklam pozostał niecały tydzień.

- Trwa inwentaryzacja niedozwolonych reklam. Do tej pory zespół ds. Parku Kulturowego zakwalifikował do tej grupy 70 reklam. Do połowy właścicieli nieruchomości, na których te reklamy są umieszczone, wysłano nakazy ich usunięcia - mówi Aleksandra Hac. - Prawdopodobnie w poniedziałek rozpoczną się kontrole straży miejskiej.

To właśnie strażnicy mają nakładać mandaty na właścicieli nieruchomości, którzy nie usuną potężnych reklam ze ścian swoich budynków. Sama formuła Parku Kulturowego ma takie działania przyspieszać, bo wcześniej urzędnicy mogli tylko wszczynać postępowania administracyjne, które ze względu na skomplikowane procedury ciągnęły się bardzo długo. Teraz sprawa powinna być jasna. Jeśli właściciel nieruchomości nie usunie reklamy, dostanie mandat.

Czytaj:Witryny lokali przy Piotrkowskiej w Łodzi bez szpecących reklam [ZDJĘCIA]

- Dopóki w uchwale dotyczącej Parku Kulturowego nie zostanie określony taryfikator, za niedostosowanie się do wytycznych Parku Kulturowego możemy nałożyć mandat do 500 zł - tłumaczy Marek Marusik, zastępca naczelnika wydziału dowodzenia w łódzkiej straży miejskiej.

Czytaj:Powstaje kodeks reklamowy Łodzi. Szpecące reklamy znikną z miasta?

Jednak na początku przyszłego tygodnia strażnicy mają być jeszcze pobłażliwi.

- Na razie strażnicy będą tylko upominać właścicieli nieruchomości - podkreśla Aleksandra Hac. - Część z nich zgłaszała problem, że nie może szybko rozwiązać umów dotyczących powierzchni reklamowej, bo są one zawarte na dłuższy okres. Muszą jednak znaleźć sposób na rozwiązanie tego problemu. Do tej pory reklamę usunął właściciel kamienicy przy ul. Zachodniej 50.

Na razie potężnych reklam ma zostać pozbawiony tylko fragment miasta. Gdy jednak zacznie obowiązywać w Łodzi kodeks reklamowy, wszystkie billboardy znikną z rdzenia strefy wielkomiejskiej i terenów zielonych. A banerów reklamowych zostaną pozbawione nawet blokowiska i tereny przemysłowe. W tych ostatnich dozwolone będą tylko billboardy o wielkości do 18 mkw. i siatki reklamowe zajmujące maksymalnie 1/4 powierzchni ściany budynku.

Kodeks reklamowy ma zostać uchwalony przez radnych jesienią tego roku. W lipcu był on ponownie konsultowany z przedsiębiorcami.

Lista nieruchomości, na których umieszczone są niedozwolone reklamy:

1. Komuny Paryskiej 4
2. Kościuszki 10
3. Kościuszki 30
4. Kościuszki 32
5.Kościuszki 40
6.Kościuszki 80/82
7. Moniuszki 4a
8. Narutowicza 7/9
9. Narutowicza 13
10.Nawrot 12
11.Nawrot 14
12.Nowomiejska 4
13.Nowomiejska 10
14.Nowomiejska 12
15.Piłsudskiego 6
16.Piłsudskiego 12
17.Piłsudskiego 14
18.Piotrkowska 146
19.Piotrkowska 152
20.Sienkiewicza 47
21.Sienkiewicza 59
22.Sienkiewicza 63
23.Sienkiewicza 85/87
24.Struga 4
25.Struga 6
26.Struga 8/10
27.Tuwima 7
28.Tuwima 8
29.Wschodnia 7
30.Wschodnia 55/ Jaracza 10
31.Wschodnia 65
32.Zachodnia 50
33.Zachodnia 52
34.Zachodnia 84
35.Kościuszki 22
36.Kościuszki 28
37.Kościuszki 36
38.Kościuszki 42
39.Kościuszki 52
40.Kościuszki 58
41.Legionów 7
42.Narutowicza 8/10
43.Nowomiejska 6
44.Ogrodowa 6
45.Piotrkowska 4
46.Piotrkowska 133
47.Piotrkowska 136
48.Pomorska 7
49.Północna 13
50.Próchnika 14
51.Sienkiewicza 7/9
52.Sienkiewicza 11
53.Traugutta 9
54.Więckowskiego 10
55.Wschodnia 61
56.Zachodnia 40/42
57. Zachodnia 44
58.Zachodnia 66
59 Zachodnia 70
60. Zachodnia 80
61. pl. Wolności 8

Wydarzenia tygodnia w Łódzkiem. Przegląd wydarzeń 18-24 lipca 2016 roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki