Zanim trasa zostanie oddana do użytku kierowców, odbędzie się uroczyste otwarcie obwodnicy. Spotkanie na węźle Raczyn z udziałem VIP-ów zaplanowano o godz. 11.
Obwodnica wyprowadzi ruch ciężki z miasta na kierunku Wrocław-Warszawa. Z powodu opłat na drodze ekspresowej S8 sporo ciężarówek woli przeciskać się dawną drogą krajową nr 8 (obecnie 74) przez Wieluń. Dzięki obwodnicy odciążone zostaną miejscowości Dąbrowa, Olewin i Sieniec.
Czytaj:Budowa obwodnicy Wielunia zmierza do końca
Trasa na północ od Wielunia o długości ponad 13 km została zbudowana w popularnym w krajach skandynawskich modelu 2+1. Oznacza to dwa pasy w jednym kierunku i jeden w przeciwnym (naprzemiennie). To pierwsze takie rozwiązanie w okolicy, dlatego drogowcy przestrzegają miejscowych kierowców przed brawurową jazdą. Po obwodnicy będzie można się poruszać z maksymalną dozwoloną prędkością 100 km/h.
Dostęp do obwodnicy zapewniają trzy węzły: Biała, Raczyn i Jodłowiec. Na tym drugim obwodnica krzyżuje się z drogą krajową 45, która prowadzi do wjazdu na S8 w Złoczewie. W ramach inwestycji powstało 20 obiektów inżynierskich (wiadukty, mosty,
przejazdy gospodarcze), ronda, zatoki autobusowe i chodniki przy węzłach, a także 11 km dróg dojazdowych i serwisowych.
**Zobacz też:
Obwodnica Wielunia na ukończeniu**
Na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad obwodnicę zbudował koncern Strabag. Roboty ruszyły wiosną 2015 r.
Koszt inwestycji przekroczył 200 mln zł. Zgodnie z umową, budowa obwodnicy miała kosztować 178 mln zł, jednak okazało się, że konieczne są dodatkowe wzmocnienia na podmokłych terenach. Jak powiedział nam Tomasz Matuszewski, dyrektor kontraktu z ramienia Strabagu, innych większych problemów na placu budowy nie było. Pod względem zastosowanych rozwiązań technicznych inwestycja nie należała do skomplikowanych.
Obwodnica północna Wielunia ma długą i burzliwą historię. O potrzebie wyprowadzeniu tranzytu z zakorkowanego miasta mówiło się od dziesięcioleci. Koncepcja trasy zaczęła się klarować na początku minionej dekady. W 2010 r. zniecierpliwieni mieszkańcy blokowali krajową ósemkę. Wojewoda łódzki wydał pozwolenie na budowę w połowie 2010 r., jednak finansowanie zapewniono dopiero trzy lata później. Radosną nowinę przywiózł do Wielunia w październiku 2013 r. ówczesny minister transportu Sławomir Nowak. Nazajutrz po jego wizycie ogłoszono przetarg na budowę obwodnicy.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?