Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Obwodnica Wielunia gotowa. Otwarcie trasy 30 marca

Zbigniew Rybczyński
Zbigniew Rybczyński
W czwartek północna obwodnica Wielunia zostanie oddana do użytku. Trasa wyprowadzi poza miasto ruch tranzytowy na osi wschód-zachód.

Zanim trasa zostanie oddana do użytku kierowców, odbędzie się uroczyste otwarcie obwodnicy. Spotkanie na węźle Raczyn z udziałem VIP-ów zaplanowano o godz. 11.

Obwodnica wyprowadzi ruch ciężki z miasta na kierunku Wrocław-Warszawa. Z powodu opłat na drodze ekspresowej S8 sporo ciężarówek woli przeciskać się dawną drogą krajową nr 8 (obecnie 74) przez Wieluń. Dzięki obwodnicy odciążone zostaną miejscowości Dąbrowa, Olewin i Sieniec.

Czytaj:Budowa obwodnicy Wielunia zmierza do końca

Trasa na północ od Wielunia o długości ponad 13 km została zbudowana w popularnym w krajach skandynawskich modelu 2+1. Oznacza to dwa pasy w jednym kierunku i jeden w przeciwnym (naprzemiennie). To pierwsze takie rozwiązanie w okolicy, dlatego drogowcy przestrzegają miejscowych kierowców przed brawurową jazdą. Po obwodnicy będzie można się poruszać z maksymalną dozwoloną prędkością 100 km/h.

Dostęp do obwodnicy zapewniają trzy węzły: Biała, Raczyn i Jodłowiec. Na tym drugim obwodnica krzyżuje się z drogą krajową 45, która prowadzi do wjazdu na S8 w Złoczewie. W ramach inwestycji powstało 20 obiektów inżynierskich (wiadukty, mosty,
przejazdy gospodarcze), ronda, zatoki autobusowe i chodniki przy węzłach, a także 11 km dróg dojazdowych i serwisowych.

**Zobacz też:

Obwodnica Wielunia na ukończeniu

**

Na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad obwodnicę zbudował koncern Strabag. Roboty ruszyły wiosną 2015 r.
Koszt inwestycji przekroczył 200 mln zł. Zgodnie z umową, budowa obwodnicy miała kosztować 178 mln zł, jednak okazało się, że konieczne są dodatkowe wzmocnienia na podmokłych terenach. Jak powiedział nam Tomasz Matuszewski, dyrektor kontraktu z ramienia Strabagu, innych większych problemów na placu budowy nie było. Pod względem zastosowanych rozwiązań technicznych inwestycja nie należała do skomplikowanych.

Obwodnica północna Wielunia ma długą i burzliwą historię. O potrzebie wyprowadzeniu tranzytu z zakorkowanego miasta mówiło się od dziesięcioleci. Koncepcja trasy zaczęła się klarować na początku minionej dekady. W 2010 r. zniecierpliwieni mieszkańcy blokowali krajową ósemkę. Wojewoda łódzki wydał pozwolenie na budowę w połowie 2010 r., jednak finansowanie zapewniono dopiero trzy lata później. Radosną nowinę przywiózł do Wielunia w październiku 2013 r. ówczesny minister transportu Sławomir Nowak. Nazajutrz po jego wizycie ogłoszono przetarg na budowę obwodnicy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki