Dzięki informacjom z OKE i CKE możemy porównać, jak na tle ogólnopolskim wypadli w tym roku uczniowie z naszego województwa.
Państwowy egzamin ósmoklasistów wychowankowie przedłużonych rządową reformą edukacji podstawówek zdawali (22 tys. w Łódzkiem) po raz pierwszy w dniach 15-17 kwietnia 2019 r. Składał się on z arkuszy z polskiego, matematyki oraz wybranego języka obcego.
Z polskiego przeciętny ósmoklasista w kraju uzyskał 63 proc. z możliwych do zdobycia punktów, z matematyki 45 proc. (tak samo było w Łódzkiem). W grupie, która wybrała angielski, czyli zdecydowanie najpopularniejszy z języków obcych, średni wynik w Polsce to 59 proc. (58 proc. w Łódzkiem), zaś z niemieckiego - 42 proc. (47 proc. w naszym regionie).
W raporcie OKE zwraca uwagę i niepokoi potężna rozbieżność między uczniami z Łodzi i z mniejszych ośrodków. Średni wynik z języka angielskiego w stolicy regionu, czyli 66 proc. jest aż o 15 proc. lepszy niż przeciętna w szkołach wiejskich regionu.
Z raportu CKE wynika, że ósmoklasiści m.in. radzą sobie z wykonywaniem obliczeń w sytuacjach praktycznych, ale gubią się w geometrii, bo nie potrafią znaleźć strategii rozwiązania zadania.
Egzamin ósmoklasistów nie ma progu zdawalności, do ukończenia podstawówki wystarczy podejście do tego sprawdzianu. Natomiast wyniki mają ogromne znaczenie w trwającej rekrutacji do liceów ogólnokształcących i szkół zawodowych.
Taką samą wartość ma egzamin w gimnazjach. Ostatni wychowankowie tych szkół również biorą teraz udział w naborze do LO, techników i branżówek - chociaż przygotowały one dla tej części tzw. podwójnego rocznika inne oddziały niż dla absolwentów podstawówek: z uwagi na różnice w programie nauczania.
Cały podwójny rocznik może od piątku (14 czerwca) sprawdzić swoje indywidualne wyniki w systemie internetowym, udostępnionym przez autorów obu egzaminów.
Ostatni państwowy egzamin w dogasających gimnazjach trwał w dniach 10-12 kwietnia (dla 20,5 tys. nastolatków w Łódzkiem). Jego część humanistyczna składała się z arkusza sprawdzającego wiedzę z historii i wiedzy o społeczeństwie oraz z polskiego. Drugiego dnia egzaminu trzecioklasiści zmierzyli się z przedmiotami przyrodniczymi i z matematyką. Państwowy sprawdzian zakończyły testy z wybranego języka obcego - na poziomie podstawowym i rozszerzonym (jednak tylko punkty z "podstawy" są uwzględniane w rekrutacji do LO i szkół zawodowych).
Z historii i wos przeciętny wychowanek gimnazjum w kraju uzyskał 59 proc. z możliwych do zdobycia punktów, z polskiego 63 proc. (tak samo było w Łódzkiem). Średni wynik ogólnopolski z przedmiotów przyrodniczych to 49 proc. (50 proc. w naszym regionie), zaś z matematyki - 43 proc. (tak samo w Łódzkiem).
W grupie, która wybrała "podstawę" z angielskiego, średni wynik w kraju to 68 proc. (jak w Łódzkiem), zaś z niemieckiego - 51 proc. (48 proc. w naszym regionie).
W raporcie OKE ponownie uderza różnica w umiejętnościach nastolatków z Łodzi oraz ze wsi regionu: 11 proc. w przypadku „podstawy” z angielskiego oraz 13 proc. na egzaminie rozszerzonym z tego języka.
Tylko co trzeci gimnazjalista w naszym regionie potrafił wskazać poprawnie pierwsze i ostatnie z czterech podanych wydarzeń: zawarcie unii lubelskiej, obrona Jasnej Góry przed Szwedami, wybuch powstania Bohdana Chmielnickiego, zwycięstwo Jana III Sobieskiego pod Wiedniem.
CKE dodaje w swoim raporcie, że wychowankowie gimnazjów nie opanowali umiejętności wykonywania prostych obliczeń chemicznych.
Uwaga na Instagram - nowe oszustwo
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?