Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wzmocnią fundamenty Łódzkiego Domu Kultury przed drążeniem kolejnego tunelu

Alicja Zboińska
Alicja Zboińska
Kiedy rozpoczną się prace przy budowie tunelu?
Kiedy rozpoczną się prace przy budowie tunelu? Archiwum
Jest pierwsze pozwolenie na budowę związane z realizacją tunelu Kolei Dużych Prędkości w Łodzi. Dotyczy ono wzmocnienia fundamentów Łódzkiego Domu Kultury, pod tym budynkiem bowiem będzie się rozpoczynał tunel. W rejonie ŁDK powstanie komora wydobywcza dla tarczy drążącej tunel.

Prace przy ŁDK obejmują: budowę kanalizacji kablowej (podziemnej infrastruktury technicznej potrzebnej do zasilania podstacji trakcyjnej dla linii kolejowej) wzmocnienie fundamentów budynku, przebudowę przyłączy ciepłowniczych, wodociągowych i teletechnicznych oraz budowę sieci elektroenergetycznej.

- To pierwsze pozwolenie na budowę w historii projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego - mówi Mikołaj Wild, prezes spółki CPK. - Ten tunel to kluczowy element przygotowywanej przez nas trasy Kolei Dużych Prędkości między Warszawą, CPK, Łodzią i Wrocławiem. To także inwestycja, która wspólnie z realizowaną obecnie w Łodzi przez PKP PLK budową tunelu podmiejskiego pozwoli znacznie lepiej i zgodnie z przeznaczeniem wykorzystać dworzec Łódź Fabryczna.

Co stanie się z pracownikami Łódzkiego Domu Kultury w czasie prac?

Na czas robót budowlanych budynek ŁDK będzie wyłączony z użytkowania, a bieżąca działalność zostanie przeniesiona do lokalizacji wskazanej przez Urząd Marszałkowski (najpewniej będzie to siedziba Łódzkiej Agencji Rozwoju Regionalnego. W ramach zawartego porozumienia, spółka CPK sfinansuje wynajem potrzebnych lokali i zabezpieczy wyposażenie instytucji. Po zakończeniu budowy zostaną przeprowadzone prace odtworzeniowe, wewnątrz i na zewnątrz budynku ŁDK.

Największy tunel w Polsce

Tunel będzie miał długość ok. 4 km i średnicę ok. 14 m i będzie przeznaczony dla pociągów dalekobieżnych. Będzie również największym podziemnym tunelem kolejowym realizowanym metodą TBM w Polsce.

Szybkie pociągi będą zatrzymywać się na dworcu Łódź Fabryczna. Wyjście tunelu na powierzchnię przewidziane jest na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej, w okolicach osiedla Retkinia i istniejącej linii kolejowej nr 14. Dalej trasa poprowadzi na zachód – w stronę Sieradza, za którym planowane jest rozwidlenie w stronę Poznania i Wrocławia.

od 7 lat
Wideo

Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki