Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zamierzają razem powalczyć o niższe rachunki za prąd

Alicja Zboińska
Alicja Zboińska
Federacja Konsumentów: jest dużo zgłoszeń od osób oszukanych przy zmianie sprzedawcy prądu. Dostawców prądu możemy bezpłatnie zmieniać od lipca 2007 roku, gdy uwolniono rynek energii

Chciała tylko płacić niższe rachunki za prąd, a okazało się, że musi także ponosić koszty abonamentu medycznego. Pani Agnieszka z Łodzi uległa namowom przedstawiciela jednej z firm energetycznych i zdecydowała się zmienić dostawcę prądu. Nie skończyło się to dla niej dobrze.

- Konsultantka powiedziała mi, że nie będę mogła podpisać umowy, jeśli nie zgodzę się na ubezpieczenie medyczne- mówi pani Agnieszka. - Nie miałam wyjścia i podpisałam taką umowę.

Kłopoty zaczęły się, gdy pani Agnieszka przestała płacić za ubezpieczenie medyczne, regulowała natomiast rachunki za prąd. Mimo to firma wyłączyła jej prąd bez ostrzeżenia. Gdy pani Agnieszka chciała zrezygnować z usług tej firmy, usłyszała, że umowę podpisała na pięć lat i jeśli się zdecyduje na zmianę, będzie musiała zapłacić karę.

Te problemy doskonale zna Zdzisława Wilk, prezes Miejskiego Klubu Federacji Konsumentów w Łodzi, do której zgłaszają się osoby, skarżące się na firmy energetyczne. Takie sygnały docierają również do oddziałów federacji w innych miastach.

- Zdecydowaliśmy się więc na kampanię: grupowa zmiana sprzedawcy energii elektrycznej „Energia Razem” - mówi Zdzisława Wilk. - Chcemy zebrać jak najwięcej osób, które zdecydują się na zmianę, a następnie przeprowadzimy odwróconą aukcję wśród sprzedawców. Będzie ona polegała na licytacji w dół, zwycięski sprzedawca będzie musiał zaproponować niższą cenę od pozostałych.

Zgłoszenie się do akcji nie oznacza automatycznie podpisania umowy, a wynik aukcji nie zobowiązuje do zmiany sprzedawcy. Po aukcji każdy uczestnik ma otrzymać własną kalkulację oszczędności. Udział w akcji jest bezpłatny, zmiana sprzedawcy prądu także nic nie kosztuje.

Zgłoszenia przyjmowane są do 28 stycznia. Można się zarejestrować przez stronę internetową www.energiarazem.org, a także w siedzibie Federacji Konsumentów (łódzki adres i telefon podajemy w ramce obok).

Już 28 stycznia ma odbyć się odwrócona aukcja, a do 3 marca każdy uczestnik otrzyma konkretną kalkulację możliwych oszczędności. Do 16 kwietnia trzeba natomiast zdecydować się lub nie na zmianę sprzedawcy prądu.

Twórcy akcji przygotowali także petycję, która ma dotyczyć zakazu stosowania kar w umowach sprzedaży energii elektrycznej.

- Uważamy, że nie są one wynikiem jakiejkolwiek potencjalnej wymiernej straty, jaką może ponieść sprzedawca - głosi stanowisko Federacji Konsumentów. - Stosowanie tych kar jest taktyką przywiązania konsumenta do jednego sprzedawcy, bez względu na to, jak rynek zmieni się w czasie. Jednocześnie taka praktyka jest przeniesieniem praktycznie całego ryzyka biznesowego na konsumenta.

Federacja nie informuje, ile osób do tej pory zdecydowało się przystąpić do akcji.

Podobne akcje były prowadzone w wielu krajach Unii Europejskiej: Holandii, Danii, Belgii, Austrii, Słowenii, Francji, Hiszpanii, we Włoszech, Wielkiej Brytanii. Uczestniczyło w nich w sumie ponad cztery miliony osób, a ponad 800 tysięcy konsumentów zmieniło sprzedawcę energii. Udało im się w ten sposób zaoszczędzić 730 mln zł. Akcje prowadziły federacje konsumenckie, działające w tych krajach.

Federacja Konsumentów

Federacja Konsumentów to organizacja pozarządowa, która działalność rozpoczęła w 1981 roku.

Jest najstarszą instytucją tego typu na terenie Europy Środkowo--Wschodniej. Celem tej organizacji jest szeroko rozumiana ochrona praw konsumentów.

Federacja zapewnia bezpłatną pomoc, co roku korzysta z niej kilkadziesiąt tysięcy osób w całym kraju. W Łodzi Miejski Klub Federacji Konsumentów rocznie podejmuje około sześciu tysięcy interwencji. Są to między innymi porady, ale nie tylko. Pracownicy pomagają w wypełnianiu dokumentów, np. sprzeciwów od nakazów zapłaty, wystawionych przez sąd elektroniczny z Lublina, przygotowują pisma do instytucji i sklepów, pomagają w składaniu reklamacji.

Miejski Klub Federacji Konsumentów w Łodzi mieści się przy ulicy Piotrkowskiej 82. Jest czynny od poniedziałku do środy oraz w piątki w godz. 9 - 15, natomiast w czwartki w godz. 10 - 18. Można się z nim skontaktować także telefonicznie pod numerem 42 633-08-78. Prezesem jest Zdzisława Wilk.

sach
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki