Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Łódzka Kolej Aglomeracyjna: Pierwszy FLIRT na Olechowie. Zobacz nowy pociąg [ZDJĘCIA]

Marcin Bereszczyński
Grzegorz Gałasiński
Pierwsze pociągi typu FLIRT3 są już w Łodzi. Wyjadą na tory 15 czerwca na trasie Łódź Kaliska - Sieradz. Rozkład jazdy będzie znany za dwa tygodnie.

Sześć pociągów typu FLIRT3, które będą służyły Łodzkiej Kolei Aglomeracyjnej, już dotarły do Łodzi. Ostatnie dwa składy przyjechały wczoraj wieczorem. Do zakończenia budowy zaplecza technicznego przy stacji Łódź Widzew będą korzystać ze stacji Cargo na Olechowie. ŁKA będzie miała łącznie 20 takich składów.

- Pociągi są w pełni gotowe do pierwszych kursów. Są już pomalowane w barwy ŁKA. Pierwszego dnia kursowania wszystkie wyjadą w trasę - mówi Marta Markowska, rzeczniczka ŁKA.

Przypomnijmy, że pierwsze kursy rozpoczną się 15 czerwca. Pociągi pojadą z Łodzi Kaliskiej do Sieradza. Część z kursów będzie miała wydłużoną trasę do Łodzi Widzewa. Od 1 września uruchomiony zostanie odcinek między Łodzią Widzewem i Zgierzem. Od 1 listopada rozpoczną się kursy z Łodzi Kaliskiej do Łowicza. Pociągi będą też jeździły po okręgu: Łódź Kaliska, Łódź Chojny, Łódź Widzew, Zgierz i znów Łódź Kaliska. Flirty będą zatrzymywały się na 20 nowych lub zmodernizowanych przystankach kolejowych.

Rozkład jazdy pociągów ŁKA nie jest jeszcze znany. Spółka ŁKA wysłała dokładny plan przewozów pasażerskich do zarządcy infrastruktury, czyli PKP PLK i czeka na akceptację rozkładu. Powinno to nastąpić w najbliższych dniach, ponieważ PKP PLK mają obowiązek publikowania nowych rozkładów jazdy na miesiąc przed wejściem w życie. A to oznacza, że 15 maja muszą być już znane dokładne godziny odjazdów pociągów ŁKA.

CZYTAJ DALEJ NA NASTĘPNEJ STRONIE

- PKP PLK opracowują rozkłady jazdy uwzględniając plany modernizacji torów, między innymi na linii sieradzkiej. Prace remontowe mogą spowodować, że PKP PLK wprowadzą niewielkie korekty w naszym planie rozkładu, więc trzeba jeszcze trochę poczekać na oficjalny rozkład jazdy - mówi Marta Markowska.

Kolejne pociągi FLIRT mają przybyć do Łodzi w październiku, aby była możliwość realizowania nowych kursów. Producent, czyli Stadler Polska, ma dostarczyć jesienią 10 pociągów. Ostatnie cztery składy powinny znaleźć się w Łodzi w lutym 2015 r. Po tym terminie rozpoczną się kursy ŁKA w kierunku Koluszek i Kutna.

Pociągi FLIRT3 będą miały wmontowane biletomaty. Są wyposażone w klimatyzację, stojaki na rowery, gniazdka elektryczne i wyświetlacze LCD, na których będą mogły pojawiać się komunikaty nadawane z kabiny maszynisty. Pociągi mogą rozpędzić się do prędkość 160 km/h. Pomieszczą 254 pasażerów.

Koszt zakupu 20 pociągów, jego serwisowanie przez 15 lat oraz budowa zaplecza technicznego dla taboru kosztuje pół miliarda złotych.

Baza pociągów będzie miała 140 metrów długości i 40 metrów szerokości. Wewnątrz znajdzie się myjnia i trzy tory przeglądowo-naprawcze, a także nowoczesne urządzenia serwisowe takie jak tokarka podtorowa do toczenia zestawów kołowych, laserowe stanowisko do pomiaru zestawów kołowych, waga do pomiaru nacisku, a także stanowiska odladzania, napiaszczania i nawadniania.

Zakończenie budowy zaplecza technicznego zaplanowano na 28 września. Otwarcie powinno nastąpić miesiąc później. To będzie najnowocześniejsza baza kolejowa w Polsce.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki