Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Przedłużanie al. Kościuszki w Łodzi będzie kosztowało 36 mln złotych [INFOGRAFIKA]

Agnieszka Magnuszewska
materiały Fabryki Biznesu
Jeszcze w tym roku Zarząd Dróg i Transportu chciałby rozpocząć budowę przedłużenia al. Kościuszki. Być może na najbliższej sesji Rady Miejskiej (10 września) będzie prosił radnych o przekazanie choć części środków potrzebnych na ten cel. Na razie budowę nowego odcinka Kościuszki wyceniono na 36 mln złotych.

Gdyby budowę rozpoczęto w tym roku, zakończyłaby się ona w 2016 roku. Nowa droga miałaby długość 1,1 km i za skrzyżowaniem z ul. Radwańską biegłaby łukiem do ul. Wólczańskiej, częściowo przez aleję PCK. Jej wylot byłby na wprost ul. Potza, co znacznie zmniejszyłoby korki na skrzyżowaniu Radwańska - Wólczańska.

Po dwóch pasach do Wólczańskiej

Jedna nitka nowego odcinka al. Kościuszki wpadałaby właśnie w ul. Potza (przy lodowisku Bombonierka), a druga w ul. Wólczańską. Za Bombonierką nowa droga ma przecinać ul. Stefanowskiego i biec w kierunku al. Politechniki między Halą Sportową Miejskiego Ośrodka Sportu i Rekreacji a nową halą Expo. Następnie powstanie skrzyżowanie na al. Politechniki (w pobliżu Centrum Handlowo-Rozrywkowego Sukcesja), a nowa trasa ma się łączyć z ul. Wołową.

To właśnie od strony Politechniki, przy halach, rozpoczęłaby się budowa nowej jezdni. Założenie jest takie, by do ul. Wólczańskiej miała ona po dwa pasy ruchu w każdą stronę, a dalej po jednym pasie.

- Projekt drogi jest już gotowy, ale czeka jeszcze na ostateczną akceptację - mówi Piotr Grabowski z biura prasowego Zarządu Dróg i Transportu.

Pechowe początki przedłużenia Kościuszki

ZDiT nie miał szczęścia do dokumentacji projektowej nowego odcinka al. Kościuszki. Firma wybrana w przetargu w 2012 r. zrezygnowała ostatecznie z zadania. Natomiast druga w kolejności najkorzystniejsza oferta opiewała na zbyt wysoką kwotę. Ostatecznie ZDiT postanowił ogłosić przetarg po raz drugi i zrobił to w ubiegłym roku.

Wcześniej losy przedłużenia al. Kościuszki również były dosyć burzliwe. Pomysł jego budowy zrodził się na przełomie lat 60. i 70. Wówczas I sekretarz Komitetu Wojewódzkiego PZPR wydał zarządzenie o przebiegu alei w bliskim sąsiedztwie kurii. Dwupasmowa droga miała przebiegać na terenie ogrodów należących do Seminarium Duchownego i przechodzić obok kurii i archikatedry. Jednak planów tych nie zrealizowano przez 40 lat.
CZYTAJ DALEJ NA NASTĘPNEJ STRONIE
Droga prowadząca do nowych osiedli

Nowa droga w kwartale Wólczańska, Radwańska, Proletariacka, Wróblewskiego wyjątkowo by się przydała, bo powstają tam apartamentowce. Przy ul. Wróblewskiego Urbanica wybudowała osiedle Nowa Brama, a przy tej samej ulicy ma jeszcze powstać osiedle mieszkaniowe Art Modern.

Poza tym wydano już warunki zabudowy pod "mieszkaniówkę" dla działek między Wróblewskiego, Politechniki i Proletariacką. Dwie z nich należą do prywatnych inwestorów, a jedna do miasta. Do tego tereny EC2, które w przyszłym roku mają zostać zamknięte, też zostaną przeznaczone pod nowe inwestycje.

Trzeba jednak brać poprawkę na to, że nie zawsze będzie można korzystać z nowego odcinka al. Kościuszki.

- Podczas targów czy innych imprez organizowanych w obu halach droga będzie zamykana - podkreśla Piotr Grabowski.

Poza tym nowa trasa może przecinać przyszły woonerf na ul. Stefanowskiego. Do budżetu obywatelskiego zgłoszono wniosek jego budowy w 2015 roku i to na całej długości Stefanowskiego, czyli od Radwańskiej do Skorupki.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki