Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Budowa dworca Łódź Fabryczna. Magistrat chce na początku marca przejąć działkę firmy Enkev

Marcin Bereszczyński
Budowa dworca przebiega sprawnie. Problemem jest wywłaszczenie działki firmy Enkev. Zajmuje ona ok. 20 proc. powierzchni placu budowy. Wykonawca nie może wejść na ten teren. Obawia się opóźnienia prac
Budowa dworca przebiega sprawnie. Problemem jest wywłaszczenie działki firmy Enkev. Zajmuje ona ok. 20 proc. powierzchni placu budowy. Wykonawca nie może wejść na ten teren. Obawia się opóźnienia prac Grzegorz Gałasiński
Prace przy budowie Fabrycznego postępują zgodnie z planem. Jest tylko jeden wyjątek: wykonawca wciąż nie może wejść na teren firmy Enkev.

Wykonawca budowy dworca Łódź Fabryczna przedstawił harmonogram prac na 2015 r. Nie zdradził jednak, że rośnie ryzyko niedotrzymania terminu ich ukończenia, choć od wielu miesięcy wysyła w tej sprawie pisma do Urzędu Miasta Łodzi. Wykonawca nie może wejść na teren firmy Enkev, aby rozpocząć tam robót. Konsorcjum alarmuje, że z tego powodu może nie ukończyć prac do 30 września, czyli w terminie zapisanym w umowie. Żąda rozmów o przesunięciu terminu i dodatkowych płatnościach.

Enkev to producent materacy z włókien naturalnych. W ubiegłym roku obchodził 50-lecie działalności produkcyjnej w Łodzi. Zatrudnia 200 osób. Konflikt z władzami Łodzi zaczął się, gdy zapadła decyzja o budowie Fabrycznego i sieci ulic wokół niego. Projektowana ul. Nowotargowa miała przechodzić przez środek działki należącej do firmy Enkev. Wiadomo było, że firma będzie musiała znaleźć nową lokalizację. Pozostawało pytanie, za ile?

Władze Łodzi zaoferowały Enkevowi 17,8 mln zł. Firma oszacowała koszt terenu i przeniesienia produkcji na 65 mln zł. Druga oferta Łodzi była o milion złotych wyższa, a trzecia to 26 mln zł. Do porozumienia nie doszło. Kolejnej oferty nie było, bo władze miasta postanowiły przejąć ten teren na podstawie tzw. specustawy pozwalającej wywłaszczyć właścicieli działek, przez które ma przebiegać droga. Wywłaszczenie jest możliwe po uprawomocnieniu się zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Wykonawca Fabrycznego złożył wniosek o ZRID rok temu. Został on jednak wycofany, bo magistrat zmienił plany dotyczące przebudowy ul. Tuwima i połączenia Nowowęglowej z Wierzbową. Kolejny ZRID oprotestował Enkev. Sprawą zajął się międzynarodowy trybunał arbitrażowy, który wydał decyzję korzystną dla Łodzi. Cóż z tego, jeśli w lipcu wojewoda łódzki uchylił ZRID i przekazał do ponownego rozpatrzenia. Od tego czasu minęło pół roku. Pat trwa. A wykonawca Fabrycznego co miesiąc pisze do władz Łodzi, że ryzyko niedotrzymania terminu rośnie z dnia na dzień. Działka Enkevu zajmuje ok. 20 proc. placu budowy dworca.

- Teren firmy Enkev zostanie przejęty na podstawie ZRID, a kwota odszkodowania będzie przedmiotem postępowania po wydaniu ZRID. Termin poprawionego wniosku o wydanie ZRID określony został na koniec lutego - utrzymuje Marcin Masłowski, rzecznik prezydenta Łodzi. - Nie są prowadzone negocjacje z firmą Enkev w sprawie wykupu działki. Rozmowy od 2007 r. nie przynosiły rezultatu z powodu rozbieżności finansowych.

Rzecznik poinformował też, że Enkev odmówił wpuszczenia na swój teren ekip wykonawcy, aby mogły one dokonać pomiarów i odwiertów. Badania rozpoczną się dopiero po wydaniu ZRID. Masłowski dodaje, że roszczenia dotyczące zmiany terminu i płatności zostały odrzucone przez władze miasta i inżyniera kontraktu, bo są bezpodstawne pod względem formalnym, prawnym i kontraktowym.

NA NASTĘPNEJ STRONIE: HARMONOGRAM BUDOWY DWORCA ŁÓDŹ FABRYCZNA

Harmonogram prac budowy podziemnego dworca Łódź Fabryczna:

Zgodnie z umową budowa Fabrycznego, która kosztuje 1,76 mld zł, ma być zakończona do 30 września 2015 r. W pierwszym kwartale ma być ukończona konstrukcja żelbetowa, czyli płyta denna i stropy podziemnego parkingu i dworca PKS. Jednocześnie trwać ma budowa peronów. Montaż torów zacznie się tam w drugim kwartale.

Budowa zadaszenia budynku dworca ma zakończyć się do połowy roku. W tym czasie rozpocznie się montaż instalacji wewnątrz obiektu.

W pierwszym kwartale rozpocznie się również budowa zbiorników retencyjnych, które są niezbędne do użytkowania budynku dworca. Powstaną wzdłuż południowej ściany dworca.

W tunelu prowadzącym z Fabrycznego w stronę Widzewa już na przełomie stycznia i lutego zacznie się układanie torów. Niebawem rozpocznie się budowa części tunelowej pod wiaduktem na ul. Kopcińskiego. Zacznie się też budowa nowego wiaduktu na ul. Tramwajowej i kładki przy parku im. 3 Maja.

Księgarnia Dziennika Łódzkiego: www.ksiegarnia.dzienniklodzki.plKsięgarnia Dziennika Łódzkiego: www.ksiegarnia.dzienniklodzki.plKsięgarnia Dziennika Łódzkiego: www.ksiegarnia.dzienniklodzki.pl

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki