W połowie grudnia zakończyło się drążenie tunelu jednotorowego z Kozin w kierunku stacji Łódź Żabieniec. To drugi z czterech zaplanowanych tuneli wylotowych, którymi na powierzchnię mają wyjść pojedyncze tory biegnącej pod Łodzią linii kolejowej. Tunel wydrążyła maszyna o imieniu Faustyna i średnicy tarczy ok. 8,5 metra. Po zakończeniu pracy została ona rozebrana na drobniejsze elementy i niebawem będzie przenoszona przy użyciu dźwigu na druga stronę torów kolejowych.
To będzie wielkie wyzwanie
To będzie jedyna taka operacja w Łodzi i jedna z nielicznych w Polsce. Ważąca 1400 ton maszyna zostanie w częściach podwieszona do dźwigu, a następnie przeniesiona przez dwa żurawie ustawione po dwóch stronach torów nad linią kolejową. Dla bezpieczeństwa wstrzymany zostanie podczas tej operacji ruch pociągów, wyłączone ma być także napięcie w sieci trakcyjnej. Przenoszenie planowane jest w nocy, kiedy nie kursują pociągi aglomeracyjne i powinno nastąpić w połowie stycznia.
Po przełożeniu Faustyny na drugą stronę torów zostanie ona ponownie zmontowana, umieszczona w komorze startowej Żniwna po czym rozpocznie drążenie trzeciego z czterech tuneli - w kierunku Kozin. Operacja ta jest wyzwaniem dla budowniczych, bo najcięższy element jakim jest tarcza skrawająca waży kilkaset ton. Trzeba ją utrzymać w powietrzu i delikatnie położyć na wyznaczonym miejscu. Zerwanie się lin mogłoby oznaczać zniszczenie kosztownego urządzenia, nie wspominając o zablokowaniu i poważnym uszkodzeniu torów.
Wiosną wyruszy w dalszą drogę
Dalsze drążenie tunelu rozpocznie się wiosną. Faustyna ma do wykopania jeszcze dwa jednotorowe tunele - jeden do przyszłej stacji Łódź Koziny oraz drugi biegnący stamtąd w kierunku Łodzi Kaliskiej.
Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?