Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Karol Szymanowski, Mieczysław Karłowicz, Wojciech Kilar - baletowy wieczór polskich kompozytorów w Teatrze Wielkim w Łodzi WIDEO

Dariusz Pawłowski
Dariusz Pawłowski
Wideo
od 16 lat
Karol Szymanowski, Mieczysław Karłowicz, Wojciech Kilar są bohaterami widowiska w przygotowanego przez Teatr Wielki w Łodzi. Spektakl „Wieczór baletowy kompozytorów polskich” jest pierwszą premierą nowego sezonu.

Nowe widowisko Teatru Wielkiego złożone zostało z trzech części. Pierwsza to poemat symfoniczny „Odwieczne pieśni” Mieczysława Karłowicza, do którego choreografię ułożył Conrad Drzewiecki (przekaz choreograficzny Dominika Antkowiak). Kolejną kompozycją jest poemat symfoniczny Wojciecha Kilara „Kościelec 1909/ N.O.M.” z choreografią Jacka Przybyłowicza. Program uzupełnia balet o tematyce góralskiej ze śpiewem Karola Szymanowskiego „Harnasie” z choreografią Karola Urbańskiego. Kierownictwo muzyczne sprawuje Marta Kluczyńska. Solistom, koryfejom i zespołowi baletowemu towarzyszyć będą chór i orkiestra Teatru Wielkiego w Łodzi.

"Harnasie" Karola Szymanowskiego

Trzy wspaniałe kompozycje łączy góralski folklor i niepospolita emocjonalność. Kompozycja Wojciecha Kilara „Kościelec 1909” to poemat symfoniczny powstały z okazji 100. rocznicy urodzin Mieczysława Karłowicza, który w 1909 roku zginął tragicznie w Tatrach u stóp Małego Kościelca, a ledwie trzy tygodnie wcześniej odniósł triumf wykonaniem „Odwiecznych pieśni” w Filharmonii Warszawskiej. Balet-pantomima „Harnasie” Karola Szymanowskiego zaś należy do najbardziej znanych w świecie polskich utworów inspirowanych muzyką góralską. Jego prapremiera w scenicznej wersji odbyła się 11 maja 1935 roku w Pradze - wcześniej kompozycja prezentowana była w wersji koncertowej.

Choreografia Conrada Drzewieckiego do „Odwiecznych pieśni” to dziś już praca klasyczna. Zmarły w 2007 roku wybitny tancerz, choreograf i pedagog był twórcą Polskiego Teatru Tańca - Baletu Poznańskiego. Uznaje się go za reformatora polskiej sztuki tańca, który otworzył ją na nowoczesność. W roku 1956 wyjechał z Polski, pracował w Neapolu i Paryżu. Do kraju wrócił w 1963 roku i stał się specjalistą od choreografii do polskiej muzyki współczesnej. Stworzył własny, niepodrabialny styl - technikę tańca współczesnego (modernistycznego) łączył z inspiracjami klasyką i folklorem. Jego historyczna choreografia z 1975 roku pojawi się na łódzkiej scenie w opracowaniu Dominiki Antkowiak.

Jacek Przybyłowicz należy do najbardziej znaczących polskich choreografów współczesnych. W latach 1987-1991 był tancerzem Teatru Wielkiego w Warszawie. Po wyjeździe z Polski do końca swojej kariery wykonawczej tańczył w Niemczech i Izraelu (m.in. w Kibbutz Contemporary Dance Company). W Teatrze Wielkim w Łodzi zrealizował „Bolero” do muzyki Ravela w 2022 roku, a wcześniej choreografię do oper „Rusałka” i „Chopin”.

Autorem nowego opracowania choreograficznego „Harnasi” jest Karol Urbanowicz, zastępca dyrektora Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca, absolwent Państwowej Szkoły Baletowej w Łodzi. Na scenie łódzkiego Teatru Wielkiego jako tancerz i solista pracował przez dziewięć lat.

Spektakl można zobaczyć także 1, 3, 14, 15 października.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki