Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kierowcy inwestują w gaz, bo benzyna i olej są coraz droższe

Tomasz Imiński
Przy szacowaniu kosztów inwestycji trzeba brać pod uwagę cenę instalacji i koszty serwisu
Przy szacowaniu kosztów inwestycji trzeba brać pod uwagę cenę instalacji i koszty serwisu 123RF
Po naszych drogach jeździ już 2,5 miliona aut napędzanych gazem LPG. Polska jest w tym rodzaju paliwa światową potęgą - więcej takich aut jest jedynie w Turcji i Korei Płd.

Amatorów samochodów na gaz będzie z pewnością jeszcze więcej, bo ceny benzyny i oleju napędowego ciągle idą w górę. Są jednak i tacy, którzy gazu się zwyczajnie boją.

Powodów jest kilka, choćby obawa przed podwyżką cen LPG. Co prawda polski rząd twierdzi, że w najbliższym czasie nie planuje zwiększać akcyzy na gaz - tak samo mówi Unia Europejska, ale nie wszyscy tym obietnicom dowierzają.

- Jest kryzys i rządy będą raz za razem podnosić podatki, ratując się przed bankructwem - uważa Elżbieta Sobczyńska spod Łodzi. - Tym bardziej że dochody budżetu z tytułu akcyzy na LPG są coraz większe.

Montaż LPG

Jak się dowiedzieliśmy, czas oczekiwania na montaż instalacji gazowej w serwisach naszego regionu waha się od kilku do kilkunastu dni. - Ruch jest spory - ocenia Krzysztof Giemza, szef firmy Auto-Gaz z Wielunia. - Ludzie wypytują o ceny, kalkulują koszty, ale często z ostateczną decyzją zwlekają. Kierowcy coraz bardziej oszczędzają. Niektórzy - zamiast montować gaz w aucie - starają się po prostu mniej jeździć.

Szybka kalkulacja kosztów związanych z jazdą na benzynie i na gazie jednoznacznie wskazuje, że LPG się opłaca. Specjaliści przypominają jednak, że cena paliwa to jedno, a koszty związane z montażem i serwisem instalacji to drugie.

- Instalacja gazowa w samochodzie zawsze wiąże się z dodatkowymi wydatkami - mówi Krzysztof Gołębiowski, mechanik samochodowy ze Strzybogi pod Skierniewicami. - Jeszcze nie wymyślono silnika przystosowanego specjalnie do gazu. LPG zawsze będzie powodował szybsze zużywanie się niektórych podzespołów silnika i układu wydechowego. I jeszcze jedna żelazna zasada. Gaz zdecydowanie lepiej znoszą starsze i proste silniki. Tym nowoczesnym, naszpikowanym elektroniką, gaz często nie służy.

A co z bezpieczeństwem?

- Instalacja gazowa jest znacznie wytrzymalsza od benzynowej. Owszem, zdarzają się przypadki jej rozszczelnienia i pożaru w komorze silnika, ale to samo dzieje się ze zwykłymi przewodami paliwowymi - twierdzi Mariusz Wielgosz z Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w Skierniewicach. - Nie słyszałem o przypadku wybuchu zbiornika z gazem, bo zbiorniki te są tak zbudowane, by zachować szczelność nawet w momencie pożaru samochodu.

Tyle kosztuje instalacja LPG

Zwykłe instalacje LPG kosztują od 1200 zł w górę. Te bardziej skomplikowane to wydatek od 1700 do nawet 4000 złotych w zależności od rodzaju wtrysku i liczby cylindrów. Przy obecnych cenach benzyny i gazu - zakładając, że auto pali 10 litrów/100 km - przejechanie 100 km na benzynie kosztuje ok. 54 zł, na gazie ok. 29 zł. Jeśli kierowca pokonuje miesięcznie 1000 km, to koszt instalacji (2500 zł) zwróci się po niespełna roku.

Zapisz się do newslettera

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki