- Kilka województw w kraju postanowiło zainwestować w spółki kolejowe, aby unowocześnić tabor, skomunikować stolicę regionu z okolicznymi miastami i zintegrować transport kolejowy z lokalnym - mówi Witold Stępień, marszałek woj. łódzkiego. - Konferencja ma pozwolić na udoskonalenie kolei samorządowych. Temu poświęcone są wykłady i prezentacje.
Referat wprowadzający do konferencji wygłosił Tadeusz Markowski, prezes Towarzystwa Urbanistów Polskich.
- Co robi urbanista wśród kolejarzy? Staram się patrzeć na rozwój kolei w szerszej perspektywie - powiedział Tadeusz Markowski. - Wiodącym środkiem transportu jest samochód, bo planowanie przestrzenne oddano w ręce żywiołowych sił rynkowych. Z tego powodu zabudowa jest rozproszona, z dala od linii kolejowych. Przykładem są miejscowości przy linii kutnowskiej, które rozwijają się wzdłuż drogi, a nie torów. Trzeba dostosować urbanizację do transportu kolejowego.
Kongres to okazja, aby ŁKA pochwaliła się osiągnięciami po pierwszym roku prowadzenia przewozów. ŁKA 14 czerwca zakończyła pierwszy projekt unijny, który polegał na uruchomieniu połączeń z Łodzi do Sieradza, Łowicza, Kutna, Koluszek i między Łodzią, Widzewem a Zgierzem. Kursy są realizowane najnowocześniejszym taborem w Polsce, czyli 20 pociągami Flirt3. Od 15 czerwca ubiegłego roku, gdy wyjechał w trasę pierwszy pociąg ŁKA, spółka w pierwszym roku działalności przewiozła 1.112.000 pasażerów. Uruchomiła prawie 31 tys. kursów, na trasach liczących łącznie 680 tys. km. Obecnie spółka realizuje 122 połączenia na dobę. Jeszcze w grudniu pociągi ŁKA przewoziły 100 tys. pasażerów miesięcznie. Obecnie z pociągów ŁKA korzysta miesięcznie ponad 160 tys. podróżnych.
Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?