Budowa drogi S14. Wszystkie oferty przekraczają budżet....

    Budowa drogi S14. Wszystkie oferty przekraczają budżet. Najtańszą złożył Budimex

    Marcin Bereszczynski

    Aktualizacja:

    Dziennik Łódzki

    Budowa drogi S14. Wszystkie oferty przekraczają budżet. Najtańszą złożył Budimex

    ©Polska Press/archiwum

    We wtorek otwarto oferty cenowe na budowę drogi ekspresowej S14. Najtańszą ofertę ma Budimex. Wszystkie oferty złożone przez potencjalnych wykonawców przekraczają budżet na tę inwestycję
    Budowa drogi S14. Wszystkie oferty przekraczają budżet. Najtańszą złożył Budimex

    ©Polska Press/archiwum

    Jedenaście firm i konsorcjów ubiega się o budowę zachodniej obwodnicy Łodzi, czyli drogi ekspresowej S14 od węzła Łódź Lublinek do Słowika. To odcinek o długości 28,5 km, który ma zamknąć ring autostradowy wokół Łodzi. Największym problemem jest fakt, że wszystkie oferty przekraczają pulę przeznaczoną na budowę S14. Są dwa scenariusze: albo rząd dołoży pieniędzy, albo potrzebny będzie kolejny przetarg i nadzieja drogowców, że pojawią się w nim tańsze oferty.


    Budowa drogi ekspresowej S14 została podzielona na dwa odcinki. Na północny zgłoszono 9 ofert, na południowy - 8 ofert. Większość firm i konsorcjów zgłosiło się do obydwu odcinków, a nieliczni wyrazili chęć wybudowania tylko jednego odcinka. Pierwszy odcinek drogi ekspresowej S14 ma długość 12,2 kilometra i prowadzi od węzła Łódź Lublinek do węzła Łódź Teofilów. Drugi fragment trasy liczy 16,3 km i biegnie od węzła Łódź Teofilów do Słowika, wraz z podłączeniem do węzła Emilia. Dla obu odcinków najniższą ofertę złożył Budimex, ale i tak jest to kwota wyższa, niż Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad chciała przeznaczyć na budowę drogi ekspresowej S14.

    Czytaj:Budowa S14: rusza drugi etap przetargu na wykonawcę zachodniej obwodnicy Łodzi

    - Najniższa oferta dla pierwszego odcinka opiewała na kwotę 768,7 mln zł, najwyższa blisko 821,6 mln zł. W przypadku drugiego odcinka najtańsza oferta wyrażała się kwotą około 812 mln zł, najdroższa ponad 1,33 mld zł - mówi Maciej Zalewski, rzecznik łódzkiego oddziału GDDKiA. - Kosztorys inwestorski dla pierwszego odcinka to 672 miliony złotych, dla drugiego blisko 739,3 miliona złotych.

    Brakujące pieniądze będzie musiał dołożyć rząd. Jeśli tego nie zrobi, to nie będzie możliwe podpisanie umów z wyłonionymi wykonawcami, a inwestycja stanie pod znakiem zapytania. Wiele wskazuje, że Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa poradzi sobie z finansowaniem budowy drogi S14. Tydzień temu wiceminister Jerzy Szmit poinformował, że do końca 2016 roku skierowano do realizacji zadania drogowe o wartości 92,85 mld zł. W Programie Budowy Dróg Krajowych i Autostrad na lata 2014-2023 zapisano kwotę 107 mld zł, chociaż wszystkie planowane inwestycje sięgają 200 mld zł. Wiceminister Jerzy Szmit zapewnił, że w lutym dojdzie do korekty tego programu. To najlepsza okazja, aby przesunąć więcej pieniędzy na budowę S14, aby było możliwe rozstrzygnięcie przetargu, podpisanie umowy z wykonawcą i długo oczekiwane wbicie pierwszej łopaty.

    Czytaj:Kiedy budowa trasy S14? Samorządowcy z Łódzkiego pytają GDDKiA i wojewodę

    Wiceminister Jerzy Szmit w odpowiedzi na interpelację posła Cezarego Grabarczyka przedstawił harmonogram, z którego wynika, że umowa z wykonawcą S14 ma być podpisana w maju, rozpoczęcie robót planowano na czerwiec, a zakończenie inwestycji na 2020 rok. Wiceminister dodał, że w latach 2007-2015 wydano na prace przygotowawcze związane z S14 aż 4,6 mln zł.

    Przypomnijmy, że wicepremier Piotr Gliński w listopadzie ubiegłego roku zapewnił, że droga S14 powstanie. Ogłosił to po naciskach samorządów leżących wzdłuż tej trasy. Przyznał, że strona rządowa miała dylemat, czy budować S14, czy z niej zrezygnować. Pojawiały się sygnały, że S14 jest drogą o znaczeniu lokalnym i nie jest strategiczna dla regionu. Dopiero protesty samorządowców argumentujących, że trasa przyczyni się do rozwoju, doprowadziły do rządowej decyzji o budowie S14. Obecnie strona rządowa została postawiona przed ścianą: albo da więcej pieniędzy za S14 i spełni obietnice, albo straci zaufanie mieszkańców regionu, którym niespełna trzy miesiące temu zapewniała, że S14 powstanie.

    Czytaj:Budowa drogi S14. Bunt samorządów w walce o drogę ekspresową S14

    Komentarze (11)

    Dodajesz komentarz jako: Gość

    Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

    Liczba znaków do wpisania:

    zaloguj się

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    tia

    pardons (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 6 / 20

    W skali kraju i z czysto technicznego punktu widzenia S14 to fanaberia i domena panstrw bogatych Lodz juz mozna ominac a droga jest zbyt blisko miasta i ww zasadzie nie daje wymiernych zyskow z...rozwiń całość

    W skali kraju i z czysto technicznego punktu widzenia S14 to fanaberia i domena panstrw bogatych Lodz juz mozna ominac a droga jest zbyt blisko miasta i ww zasadzie nie daje wymiernych zyskow z czysto ekonomicznego punktu widzenia, naprawde kluczowe sa A1 na Slask czy obwodnica Warszawy czy tez trasy Poznan Bydgozcz Warszawa Zakopane. Ta droga powinna byc wybudowana po tamtych projektach jesli wystarczy srodkow i pisze to jako Lodzianin ale z punktu widzenia panstwa jako caloscizwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Pis odetnie Łódź

    tak to wygląda (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 10 / 2

    Działania rządu wskazują na działanie ku osłabieniu pozycji Łodzi jako drugiemu największemu miastu w centrum Polski.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Musi powstac !!!

    Red (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 21 / 2

    S 14 dla Lodzi musi powstac to jest bardzo wazne polaczenie i trzeba zrobic wszystko zeby Lodz wygrala ta walke !!!

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Przez lata słyszeliśmy, że budowa odcinka może pochłonąć od 1,7 do 2,0 mld. Teraz się okazało,że kos

    rp (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 23 / 1

    Przez lata słyszeliśmy, że budowa obydwu odcinków może pochłonąć od 1,7 do 2,0 mld zł. Teraz się okazało, że kosztorysy inwestorskie na obydwa odcinki wynoszą zaledwie 1,4 mld zł. GDDKiA zaniżyła...rozwiń całość

    Przez lata słyszeliśmy, że budowa obydwu odcinków może pochłonąć od 1,7 do 2,0 mld zł. Teraz się okazało, że kosztorysy inwestorskie na obydwa odcinki wynoszą zaledwie 1,4 mld zł. GDDKiA zaniżyła teraz kosztorysy inwestorskie o kilkaset milionów złotych. To jest dopiero skandal !zwiń

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    HAHAHA

    lump (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 19 / 25

    W PRLu budowały firmy państwowe, ludzie za normalną pracę dostawali adekwatną płacę i nie było całego mnóstwa pośredników, spółek, prezesostwa, akcjonariatu zabierającego minimum 1/3 pieniędzy.


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    patrz no, ludzie Tobie nie wierzą

    brrrum (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 7 / 16

    bo zapomnieli, jak z dróg typu "kocie łby" powstawały asfaltowe, jak rosły osiedla na których nadal mieszkają, jak powstawały fabryki dzisiaj poniszczone.

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Ciąg dalszych jakichś dziwnych

    Zett (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 41 / 12

    PISowskich manewrów, żeby S14 nie budować. Strasznie nienawidzą Łodzi.


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    To są POwskie manewry

    brrrum (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 6 / 31

    Bo w tych firmach nadal siedzą powskie wtyki. i ciągle im mało.


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Nie wiem co jest większe

    Org (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 22 / 7

    twoja głupota, czy twe uwielbienie dla PISu

    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Więcej staranności przy artykułach

    DE (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 6 / 18

    "Najtańszą ofertę ma Budimex". Ale nie podano czy mieści się w widełkach proponowanego budżetu. Panowie redaktorzy - więcej staranności przy podawaniu faktów. Macie ciekawe informacje ale nie...rozwiń całość

    "Najtańszą ofertę ma Budimex". Ale nie podano czy mieści się w widełkach proponowanego budżetu. Panowie redaktorzy - więcej staranności przy podawaniu faktów. Macie ciekawe informacje ale nie potraficie ich wykorzystać

    zwiń


    Autor komentarza nie dodał zdjęcia
    Czytanie ze zrozumieniem się kłania..

    MK (gość)

    Zgłoś naruszenie treści / 28

    Wszystko jest ładnie wyjaśnione w tekście:

    - Dla obu odcinków najniższą ofertę złożył Budimex, ale i tak jest to kwota wyższa, niż Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad chciała przeznaczyć...rozwiń całość

    Wszystko jest ładnie wyjaśnione w tekście:

    - Dla obu odcinków najniższą ofertę złożył Budimex, ale i tak jest to kwota wyższa, niż Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad chciała przeznaczyć na budowę drogi ekspresowej S14.

    i dalej:

    - Najniższa oferta dla pierwszego odcinka opiewała na kwotę 768,7 mln zł, najwyższa blisko 821,6 mln zł. W przypadku drugiego odcinka najtańsza oferta wyrażała się kwotą około 812 mln zł, najdroższa ponad 1,33 mld zł - mówi Maciej Zalewski, rzecznik łódzkiego oddziału GDDKiA.zwiń

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Wideo