Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Łódzki Tramwaj Metropolitalny. Podłódzkie gminy boją się, że tramwaje nie będą miały po czym jeździć

Jacek Losik
Jacek Losik
Podłódzkie gminy boją się, że bez dofinansowania za kilka lat tramwaje nie będą miały po czym jeździć. Kompleksowe remonty linii mają kosztować w Zgierzu ok. 120 mln zł. W budżecie jest 150 mln zł

Gminy wokół Łodzi boją się, że zmiana ustawy metropolitalnej, przygotowywanej przez Prawo i Sprawiedliwość, pogrzebie plany o realizacji projektu „Łódzkiego Tramwaju Metropolitalnego” (PiS chce zmienić ustawę, ograniczając ją do Śląska).

Projekt ŁTM zakłada natomiast modernizację linii tramwajowych między Pabianicami, Konstantynowem, Zgierzem, Lutomierskiem, Ksawerowem, Ozorkowem i Łodzią. Jak twierdzą samorządowcy, bez ŁTM nie będą w stanie wyremontować m.in. torowisk, które w wielu miejscach są w fatalnym stanie.

Władze Pabianic mówią wprost - bez kosztownych remontów, tramwaje linii 41 nie będą miały po czym jeździć.

- „41” to najważniejsze połączenie komunikacyjne Pabianic z Łodzią. Z tramwaju korzysta 2,6 mln pasażerów rocznie. Torowisko i sieć trakcyjna są mocno zużyte, pasażerów wożą stare wysokopodłogowe tramwaje. Przystąpienie do ŁTM daje szansę na wymianę infrastruktury, modernizację linii i poprawienie jakości podróży, dlatego jego realizacja jest dla nas ważna - mówi Aneta Klimek, rzecznik pabianickiego magistratu.

Czytaj:Łódzki Tramwaj Metropolitalny jednak możliwy?

W przypadku Pabianic, modernizacja odcinka na terenie miasta kosztować ma prawie 170 mln zł brutto przy wkładzie własnym w wysokości 34,4 mln zł. Zaplanowano m.in. przebudowę torowiska, jezdni w centrum miasta infrastruktury przystankowej (dostosowanie jej do niskopodłogowego taboru) oraz budowę inteligentnego systemu sterowania ruchem ITS.

- W takim zakresie jak zakłada projekt ŁTM, to za duża inwestycja do udźwignięcia samodzielnie i bez dofinansowania - informuje Aneta Klimek. - A modernizacja linii jest niezbędna, żeby tramwaj dalej miał po czym jeździć.

W podobnym tonie wypowiada się Bohdan Bączak, wiceprezydent Zgierza. Remont zgierskiego torowiska miałby kosztować 120-160 mln zł. A jak przypomina prezydent, roczny budżet miasta, to... 150 mln zł.

- Łatwo obliczyć, że bez dofinansowania, nie będziemy w stanie samodzielnie sfinansować tej inwestycji, a torowiska pilnie wymagają modernizacji. Dlatego również dla nas ŁTM jest kluczowym projektem - mówi Bączak.

O przyszłość połączenia tramwajowego nie muszą natomiast martwić się mieszkańcy Konstantynowa. Jak twierdzi rzecznik magistratu, stan torowisk pozwala na długą eksploatację.

- Tragedii bez ŁTM nie będzie - zapewnia Kacper Demko, rzecznik prasowy burmistrza Konstantynowa. - W samym mieście torowisko jest w dobrym stanie, ponieważ remontowaliśmy je kilka lat temu. Gorzej wygląda odcinek od naszego Placu Wolności do Lutomierska. ŁTM miał uzupełnić braki i dodatkowo usprawnić podróż na tej trasie.

Jak zapewnia Demko, na utrzymanie komunikacji oraz doraźne remonty linii, miasto ma pieniądze. Bez ŁTM trzeba będzie jednak zrezygnować z bardziej zaawansowanych i kosztownych modernizacji.

Wszyscy samorządowcy są w jednym zgodni: - Z ŁTM, czy bez, szkoda by było, aby po ponad 100 latach tramwaj miał zniknąć - mówił Adam Topolski, wójt Ksawerowa.

Wojewoda rozstrzygnie?

Łódź ma problem z interpretacją nowelizacji ustawy metropolitalnej, dlatego razem z innymi członkami Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego zwróciła się do wojewody o wyjaśnienie pewnych kwestii. Łódzki magistrat podkreśla, że 20 kwietnia Ministerstwo Rozwoju uznało, że finansowanie projektu Łódzki Tramwaj Metropolitalny będzie możliwe z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Obecnie Łódź, Pabianice, Zgierz i Ozorków tworzą model finansowania tej inwestycji. I chociaż według członków Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego przyjęcie ustawy o związkach metropolitalnych jest szansą na stworzenie ram prawnych dla współpracy w zakresie inwestycji transportowych, to pewne kwestie pozostają niejasne. Magistrat zaznacza, że z powodu trudności z wdrożeniem zapisów ustawy, członkowie ŁOM zwrócili się do wojewody o wprowadzenie rozstrzygnięć ustawowych dotyczących kwestii ułatwiających realizację ŁTM. Według członków ŁOM nawet po potencjalnych zmianach ustawowych dotyczących miejskich obszarów funkcjonalnych, nadal jest szansa na realizację ŁTM .

Wydarzenia tygodnia w Łódzkiem. Przegląd wydarzeń 9 - 15 maja 2016 roku

MATURA 2016|MATURA 2016 w Łodzi. Jako pierwszy - pisemny polski [ZDJĘCIA]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki