MKTG SR - pasek na kartach artykułów

MPK Łódź zakupi 22 nowe tramwaje [ZDJĘCIA+FILM+WIZUALIZACJA]

Agnieszka Magnuszewska
Pesa Swing
Pesa Swing materiały prasowe
MPK zakupi 22 nowe tramwaje typu Pesa Swing, bo dostało już na nie unijne dofinansowanie. Umowa zostanie podpisana w tym miesiącu. Tramwaje będą dostarczane od sierpnia do października 2015 r.

Od sierpnia 2015 r. do Łodzi będą dostarczane pesy swing, na zakup których MPK podpisze umowę w tym miesiącu. Przetarg na 22 nowe, niskopodłogowe tramwaje (z klimatyzacją i biletomatami) rozstrzygnięto we wrześniu, ale z oficjalnym ich zakupem trzeba było czekać do przyznania MPK unijnego dofinansowania. I w końcu je potwierdzono.

- Dofinansowanie z Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju na zakup 22 nowych tramwajów wynosi 60 mln zł - mówi Hanna Zdanowska, prezydent Łodzi.

Umowa na dofinansowanie, podobnie jak umowa z bydgoską Pesą, ma zostać podpisana w tym miesiącu. Opiewa ona na 166 mln zł (średnio 6 mln zł za tramwaj), a unijne dofinansowanie wynosi 40 proc. - Negocjacje co do wysokości dofinansowania będą jeszcze prowadzone. Mamy szansę na dofinansowanie 80 proc. całej kwoty - podkreśla Zbigniew Papierski, prezes MPK. - Co do naszego wkładu, to na pewno weźmiemy kredyt.

Pesy swing jeżdżą już po Warszawie, Szczecinie, Toruniu i Gdańsku. W Łodzi będą one kursować po trasie W-Z, a dokładnie na linii nr 10, której trasa będzie się kończyć na Olechowie. - Zakładamy, że częstotliwość tych tramwajów będzie wynosić 7 i pół minuty, ale jesteśmy w stanie zwiększyć ją do 5 minut - mówi Papierski.

Zakup kolejnych 45 nowych tramwajów MPK planuje w 2016 r. Do tej pory stawia na modernizację obecnego taboru, w którym przeważają "trzydziestolatki", czyli wagony 805N. Spora ich część przeszła już gruntowny remont, ale pozostało jeszcze 40 sztuk. Ich modernizacja potrwa ok. 3 - 4 lat.

Potem Zakład Techniki w MPK zajmie się głównie modernizacją tramwajów dwukierunkowych, sprowadzonych z Bielefeldu. Jeden z 14 już wyremontowano i MPK zaprezentowało go wczoraj. Zupełnie nie przypomina swoich "kolegów".

- Tramwaje z Niemiec mają równo 30 lat, ale po generalnym remoncie mogą służyć jeszcze przez kolejne 20 - zapewnia Dariusz Domański, kierownik sekcji modernizacji w Zakładzie Techniki MPK. - Nowością w tych tramwajach są przyciemnione szyby i nawiewy, które pasażerowie na pewno docenią latem. Klimatyzacja jest tylko w kabinie motorniczego.

Zakład Techniki MPK zlikwidował też wysuwane stopnie w tramwajach z Bielefeldu i w ich środkowej części zamontował niską podłogę. Natomiast tramwaje te nadal będą mieć drzwi po obu stronach. Jak poznać, którymi wysiąść?

- Motorniczy zawsze będzie otwierał drzwi po właściwej stronie - zapewnia Dariusz Domański.

W ciągu roku mają być modernizowane po 2 - 3 wiekowe tramwaje sprowadzone z Niemiec.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki