Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowa spółka miejska wyremontuje łódzkie ulice. Które? LISTA

md
Spółka Łódzkie Inwestycje nie zajmie się remontami wszystkich dróg miejskich, a w ramach umowy z Urzędem Miasta Łodzi otrzymała w pilotażu modernizacje i remonty konkretnych odcinków dróg w Łodzi
Spółka Łódzkie Inwestycje nie zajmie się remontami wszystkich dróg miejskich, a w ramach umowy z Urzędem Miasta Łodzi otrzymała w pilotażu modernizacje i remonty konkretnych odcinków dróg w Łodzi Grzegorz Gałasiński
Łódzka Spółka Infrastrukturalna rozpisała przetargi na remonty ulic w Łodzi. Chodzi o przeprowadzenie trzynastu zadań inwestycyjnych rozpisanych na dwa etapy. Łącznie w grę wchodzą wydatki wyceniane na 45 mln zł.

Spółka zaplanuje i zleci modernizacje jedni w ramach pilotażu

Formalnie przetargi rozpisała Łódzka Spółka Infrastrukturalna jeszcze pod koniec lipca, ale rozstrzygnie je nowy podmiot - spółka Łódzkie Inwestycje, wydzielona z ŁSI, na co zgodę Rada Miejska Łodzi dała jesienią 2022 r. Spółka nie zajmie się remontami wszystkich dróg miejskich, a w ramach umowy z Urzędem Miasta Łodzi otrzymała w pilotażu modernizacje i remonty konkretnych odcinków dróg w Łodzi. Ogłoszono dwa przetargi na dwa etapy i części inwestycji, łącznie na remonty trzynastu odcinków dróg:

  • Remont nawierzchni ul. Maratońskiej na odcinku od ul. Waltera-Janke do ul. Bandurskiego polegający na wymianie nawierzchni bitumicznej wraz z przystankami komunikacji miejskiej - 1436 metry
  • Remont nawierzchni ul. Zachodniej na odcinku od ul. Lutomierskiej do ul. Limanowskiego polegający na wymianie nawierzchni bitumicznej wraz z przystankami komunikacji miejskiej - 380 metrów
  • Remont nawierzchni ul. Krzemienieckiej na odcinku od ul. Retkińskiej do ul. Konstantynowskiej polegający na wymianie nawierzchni bitumicznej wraz z przystankami komunikacji - 200 metrów
  • Remont nawierzchni ul. Młynek na odcinku od rejonu pos. nr 3 do rejonu posesji 9 polegający na wymianie konstrukcji jezdni - 100 metrów
  • Remont nawierzchni ul. Listopadowej na odcinku od ul. Czecha do rejonu posesji nr 67 - 215 metrów

Na inwestycje z etapu pierwszego ŁI gotowa jest wydać ponad 11 mln zł. Dla etapu drugiego przygotowano następujący zestaw inwestycji:

  • Remont nawierzchni ul. Inowrocławskiej na odcinku od ul. Żubardzkiej do ul. Wielkopolskiej - 370 metrów
  • Remont nawierzchni ul. Lutomierskiej na odcinku od al. Włókniarzy do ul. Klonowej - 500 metrów
  • Remont nawierzchni ul. Klonowej na odcinku od ul. Lutomierskiej do ul. Limanowskiego - 250 metrów
  • Remont nawierzchni ul. Hipotecznej na odcinku od ul. Srebrnej do ul. Pojezierskiej - 550 metrów
  • Remont nawierzchni ul. Pryncypalnej na odcinku od al. Bartoszewskiego do ul. Modrzewskiego - 352 metrów
  • Remont nawierzchni ul. Pryncypalnej na odcinku od ul. 3-go Maja do al. Bartoszewskiego oraz ul. 3-go Maja na odcinku od Pryncypalnej do ul. Pabianickiej. - 1070 metrów
  • Remont nawierzchni ul. Śląskiej na odcinku od ul. Rzgowskiej do posesji nr 48. - 990 metrów
  • Remont nawierzchni ul. Kilińskiego na odcinku od ul. Śląskiej do ul. Broniewskiego - 492 metry

Wartość zadań z etapu drugiego przekracza 33 mln zł.

Dlaczego nowa miejska spółka, a nie ZDiT czy ZIM?

Dlaczego to specjalnie zawiązana spółka, a nie miejskie jednostki jak Zarząd Dróg i Transportu czy Zarząd Inwestycji Miejskich, miałaby lepiej zarządzać remontami dróg? Nikt oficjalnie tego nie powiedział, ale dramatyczna jakość łódzkich dróg to m.in. efekt nadzoru inwestycji przez obie te instytucje. W założeniu spółka ŁI ma własnymi siłami planować i projektować remonty i modernizacje, problem wynajmowania do pełnienia nadzoru inwestorskiego zewnętrznych firm też ma zostać wyeliminowany, bo spółka ma nadzorować inwestycje własnymi zasobami, a to ma zapobiegać fuszerkom. Kuriozalne historie typu, iż świeżo wyremontowane jezdnie rozkopuje ekipa ŁSI by wykonać planowe roboty na sieci wod-kan, też mają nie mieć już miejsca, przynajmniej na odcinkach, które ma modernizować nowa spółka. Oba typy inwestycji, czyli modernizacje dróg i inwestycje wod-kan mają być skoncentrowane w gestii ŁI. To zaś oznacza, że nie będzie też konieczności rozpisywania dwóch przetargów, bo sprawę ma załatwić jeden. Kolejnym plusem mają być pieniądze. Spółka za ten sam budżet, jaki otrzymuje np. ZDiT, może zlecić więcej remontów, poprzez korzystniejszy sposób rozliczania podatków z fiskusem. Tyle teoria, zobaczymy jak wyjdzie w praktyce.

ŁSI jest w fazie likwidacji. Infrastruktura wod-kan, którą spółka zarządza w imieniu miasta Łódź, przechodzi na własność Zakładu Wodociągów i Kanalizacji, resztę dotychczasowych zadań przejmie nowa spółka ŁI.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki