Wszystkie wydatki, związane z uruchomieniem ŁKA, sięgnęły 1,5 mld zł. Zakup 20 nowych pociągów Flirt z ich 15-letnim serwisowaniem kosztował ponad pół miliarda złotych. Budowa zaplecza dla tych pociągów to kolejne prawie 70 mln zł. Do tego trzeba doliczyć modernizację linii kolejowej Zgierz - Łowicz (65 mln zł), budowę i przebudowę 17 przystanków w Łodzi i na trasie w stronę Łowicza i Ozorkowa (50 mln zł), remont linii Łódź Widzew - Zgierz i odtworzenie trzech przystanków (25 mln zł), a także przebudowę peronów na stacji Łódź Widzew (250 mln zł).
Wcześniej wyremontowano linię obwodową z Widzewa przez Chojny na Kaliską i odnowiono budynki dworców. A przecież trzeba jeszcze doliczyć koszt prac projektowych nad wprowadzeniem systemu ŁKA, a także wydatki na funkcjonowanie administracji tej spółki. Przedsięwzięcie jest więc porównywalne finansowo z budową podziemnego dworca Łódź Fabryczna (1,76 mld zł).
Niedawno rozpoczęły się testy pierwszych pociągów, zamówionych dla ŁKA. Na testowym torze w Żmigrodzie pociągi bez problemu mknęły z prędkością 160 km/godz. Pierwszych sześć składów typu Flirt zostanie dostarczonych z fabryki Stadlera w Mińsku Mazowieckim już po koniec kwietnia. Ostatnie cztery pociągi mają być wyprodukowane do lutego przyszłego roku.
Pierwsze kursy ŁKA zaplanowano między Łodzią i Sieradzem. Początkowo ma jeździć tylko sześć pociągów. Dlatego nie będzie możliwe, żeby kursowały w godzinach szczytu co pół godziny, jak początkowo zakładano. Problem powinny rozwiązać Przewozy Regionalne, których pociągi uzupełnią ofertę ŁKA. Aby nie sprawiać podróżnym kłopotów z odrębnymi biletami u różnych przewoźników, ma być wprowadzony wspólny bilet aglomeracyjny. Czytaj dalej na drugiej stronie...
Ma obowiązywać nie tylko w pociągach różnych przewoźników, ale również w pojazdach komunikacji miejskiej. Nie wiadomo jednak, czy uda się porozumieć w tej sprawie z łódzkim MPK do 15 czerwca. Łatwiejsze powinno być zsynchronizowanie godzin odjazdów pociągów z rozkładem jazdy MPK, aby ułatwić podróżnym sprawną przesiadkę.
Kolejnymi trasami, otwieranymi dla kolei aglomeracyjnej, będą kursy do Łowicza, a także z Łodzi Kaliskiej przez Chojny, Widzew, Zgierz na Kaliską z przystankami pomiędzy tymi stacjami. Będzie to możliwe dzięki dobiegającemu końca remontowi linii z Łodzi Widzewa do Zgierza. Pokonanie tego odcinka ma trwać tylko 15 minut. Po drodze pociągi zatrzymają się na stacjach: Łódź Stoki, Łódź Marysin i Łódź Arturówek.
Połączenia do Łowicza i po łódzkiej pętli przez Zgierz mają rozpocząć się 1 września. W 2015 roku powinny rozpocząć się kursy do Koluszek i Kutna. W następnym etapie można spodziewać się modernizacji torów do Kutna i budowy kolejnych przystanków ŁKA.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?