Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

PORADNIK: Jak dochodzić odszkodowania za skutki błędów lekarskich?

Dorota Domienik
123rf
Od stycznia 2012 roku ofiary błędów medycznych mogą wnosić o odszkodowanie do specjalnych komisji.

Do stycznia 2012 roku, pacjenci oraz rodziny osób poszkodowanych w wyniku popełnienia błędów medycznych mogły dochodzić swoich praw tylko w sądach. Dzisiaj to jedno z dwóch dostępnych rozwiązań. Każde z nich ma wady i zalety.

W sądzie sprawa trwa dłużej i jest bardziej kosztowna, za to w przypadku poważnych skutków medycznych kwoty roszczeń mogą być bardzo wysokie.

W przypadku negatywnej odpowiedzi ubezpieczyciela na drodze polubownej lub przyznanie odszkodowania w wysokości nieadekwatnej do rozmiaru szkody, ponosimy koszty sądowe w postaci wpisu sądowego (5% wartości przedmiotu sprawy), opinii biegłych itp. W chwili obecnej czas trwania procesu wynosi około 2- 3 lat do czasu wydania prawomocnego wyroku.

Drugim rozwiązaniem jest wniesienie sprawy o odszkodowanie do specjalnej komisji do spraw orzekania o błędach medycznych* - procedura jest znacznie krótsza i tańsza, ale kwoty roszczeń nie mogą przekroczyć określonych w ustawie granic:

- 100.000 zł za spowodowanie rozstroju zdrowia,
- 300.000 zł, gdy w wyniku błędu pacjent zmarł.

- Opłata od wniosku o ustalenie zdarzenia medycznego do Wojewódzkiej Komisji do Spraw Orzekania o Zdarzeniach Medycznych wynosi 200 zł - mówi Magdalena Sopyła-Rostek, z Omega Kancelarie Prawne. - Komisja ma maksymalnie 4 miesiące na rozpatrzenie wniosku, zbadanie sprawy i wydanie orzeczenia.

Wystąpienie na drogę sądową

- W sytuacji błędu lub zaniedbania ze strony lekarza należy przede wszystkim zdecydować, czy kierujemy sprawę karną przeciwko niemu, czy decydujemy się na proces cywilny, który ma na celu wyegzekwowanie odszkodowania od firmy ubezpieczeniowej danego szpitala lub innej placówki, w której doszło do uchybień - mówi Magdalena Sopyła-Rostek.

Prawo do żądania odszkodowania przysługuje nam przez okres trzech lat. Ponieważ objawy mogą pojawić się w różnym czasie, okres ten liczony jest od momentu uświadomienia sobie przez pacjenta czy są one skutkiem błędu lekarza. Ma na to 10 lat.

Zgodnie z Kodeksem Cywilnym, lekarz ponosi odpowiedzialność względem pacjenta w kilku przypadkach:

  • błędnego zdiagnozowania choroby,
  • niewłaściwego leczenia,
  • błędów i uchybień popełnionych podczas przeprowadzanych zabiegów.
  • błędnego zdiagnozowania stanu zdrowia płodu, które doprowadziło do nieodwracalnych zmian w jego organizmie, np. kalectwa.

Do wniosku sądowego powinniśmy dołączyć odpowiednią dokumentację medyczną:

  • kartę informacyjną - pacjenci otrzymują ją po opuszczeniu placówki medycznej,
  • pełną historię choroby - wyniki wszelkich badań przeprowadzonych przed i po zabiegu, obserwacji lekarskich,
  • opis operacji,
  • dokumentację z leczenia u innych lekarzy, które miało miejsce po domniemanym błędzie lekarskim,
  • w miarę możliwości należy także gromadzić wszelkie rachunki (paragony, faktury), mogące potwierdzić wysokość kosztów poniesionych na dojazdy, badania, leki, będące skutkiem decyzji lekarskiej,
  • można także zasięgnąć opinii specjalisty w danej dziedzinie medycznej na temat zdarzenia i poprosić o ekspertyzę.

Wysokości roszczeń zależy od wielu czynników.

- Przy określaniu odszkodowania za błąd lekarski pod uwagę brany jest przede wszystkim stopień i intensywność cierpień fizycznych i psychicznych doznanych przez pacjenta, ale także jego wiek, to w jaki sposób błąd wpłynął i wpłynie na jego życie, pracę, poczucie własnej przydatności i psychikę - mówi Magdalena Sopyła-Rostek. - Poszkodowany może ponadto żądać zwrotu kosztów zakupu leków, dalszego płatnego leczenia, mającego na celu powrót do zdrowia, dojazdów do szpitala, dodatkowych badań i wizyt lekarskich, stosowania specjalnej diety, a nawet przygotowania do nowego zawodu.

Wystąpienie do komisji do spraw orzekania o błędach medycznych

Wniosek o odszkodowanie złożony do Wojewódzkiej Komisji do Spraw Orzekania o Zdarzeniach Medycznych przekazywany jest bezpośrednio kierownikowi placówki medycznej i jej ubezpieczycielowi. Mają oni miesiąc na rozpoznanie sprawy i ustosunkowanie się do niej. Brak stanowiska w tym terminie jest równoznaczny z przychyleniem się do zasadności roszczeń oraz wysokości proponowanego odszkodowania i zadośćuczynienia.

Po przeprowadzeniu postępowania Komisja sporządza orzeczenie. Uprawomocnienie się orzeczenia, korzystnego dla poszkodowanego pacjenta, nakłada na ubezpieczyciela placówki medycznej obowiązek przedstawienia propozycji wysokości zadośćuczynienia i odszkodowania.

Decyzja o przyjęciu propozycji należy do pacjenta. W przypadku, gdy ją odrzuci, może wystąpić z roszczeniami na drogę sądową.


*Ustawa o zmianie ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki