Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ile naprawdę kosztowała Trasa W-Z? Radni opozycji twierdzą, że więcej niż informowało miasto

Agnieszka Magnuszewska
Agnieszka Magnuszewska
W środę, 15 czerwca, podczas sesji absolutoryjnej, opozycyjni radni chcą się dowiedzieć, ile tak naprawdę kosztowała modernizacja i rozbudowa trasy W-Z.

Trasa W-Z kosztowała 775 mln zł, z czego blisko 25 mln zł dodatkowo przekazali na inwestycję łódzcy radni. Pieniądze te miały być przekazane na prace uzupełniające, których nie przewidziano w zamówieniu podstawowych, czyli na remont jezdni na odcinku centralnym, zagospodarowanie placu przed Urzędem Marszałkowskim i zieleń na odcinku centralnym „wuzetki”, czyli od al. Włókniarzy do Kilińskiego. Tymczasem zieleń wzdłuż trasy W-Z jest sadzona albo dzięki pieniądzom na remont drogi rowerowej, albo dzięki funduszom Zarządu Zieleni Miejskiej. Dziwi to opozycyjnych radnych, którzy podkreślają, że tak okolice „wuzetki” są wykańczane dzięki dodatkowym inwestycjom.

- Jeżeli teren w bliskim sąsiedztwie trasy W-Z jest urządzany do końca dzięki dodatkowym środkom, to znaczy, że modernizacja i rozbudowa trasy W-Z kosztowały znacznie więcej niż wstępnie informowano - podkreśla Marcin Zalewski, radny PiS.

Rusza projekt "Trasa W-Z II". Wyremontują tory, drogi i wiadukty w południowej części Łodzi

Zarząd Dróg i Transportu informował jesienią ubiegłego roku, gdy zakończyła się modernizacja trasy W-Z, że inwestycja pochłonęła 750 mln zł. Do tego trzeba dodać 24,6 mln zł, które radni w marcu ubiegłego roku przekazali na dokończenie inwestycji. Niestety, w pierwotnym zamówieniu nie uwzględniono, że na al. Mickiewicza i Piłsudskiego trzeba wymienić asfalt po tym, jak przez dwa lata kursowały po nim maszyny budowlane. Nie przewidziano też, że warto byłoby wymienić zniszczone chodniki w samym centrum miasta i zazielenić okolicę.

Dlatego radni zgodzili się przekazać blisko 25 mln zł na remont jezdni, chodników i zieleń. Akurat na tę ostatnią poszło tylko 555 tys. zł, choć rok później, czyli w marcu tego roku ZDiT informował, że na trasie W-Z między al. Włókniarzy a al. Śmigłego-Rydza zostanie posadzonych 75 drzew, 1,5 tys. krzewów (m.in. krzewuszka „Bristol Ruby”) i ozdobne trawy. Jak chce tego dokonać za skromne 555 tys. zł?

Otóż ponad pół mln zł starczyło tylko na wykonanie zieleńców na dolnych jezdniach al. Mickiewicza, na posadzenie krzewów przy Centralu oraz wzdłuż betonowego muru będącego ścianą wjazdu do tunelu.

Trwa remont drogi rowerowej wzdłuż trasy WZ

Jednak w ostatnim czasie na al. Mickiewicza i Piłsudskiego, stanowiących główną oś trasy W-Z, pojawiło się całkiem sporo zieleni. Skąd Zarząd Dróg i Transportu miał na to pieniądze? Z drogi rowerowej, a dokładnie z jej remontu wartego 1 mln zł. Oprócz wymiany nawierzchni ścieżki wzdłuż trasy W-Z odświeżono trawniki przy parku Poniatowskiego, sadząc na nich ozdobne trawy i krzewy. Poza tym przy dworcu Łódź Kaliska posadzono sześć drzew, a dziesięć razy więcej wzdłuż pl. Zwycięstwa. Do tego z pieniędzy przeznaczonych na remont drogi rowerowej posadzono zieleń przy hotelu Qubus, czyli na rogu al. Mickiewicza i Żeromskiego.

Jednak nowe nasadzenia pojawiają się też sukcesywnie po drugiej stronie al. Mickiewicza. Ale nie jest to już zasługa ZDiT tylko Zarządu Zieleni Miejskiej. Sadzi ona nową zieleń po północnej stronie al. Mickiewicza, od ul. Łąkowej do Wólczańskiej.

- W tym obszarze na wybranych terenach o łącznej powierzchni 3 872 mkw. przewidziano do posadzenia 28 drzew oraz 16 530 krzewów - mówi Maria Kaczmarska, rzeczniczka ZZM. - Koszt inwestycji ok 600 tys. z dofinansowaniem z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Wśród drzew najwięcej będzie klonów pospolitych - 16. Do tego ZZM posadzi sześć klonów czerwonych i sześć głogów pośrednich. Wśród krzewów dominować będzie róża okrywowa (6850 sztuk) oraz tawuła japońska „Macrophylla” (2620 sztuk). Równie sporo będzie Berberysu Thunberga „Atropurpurea” (2 100 sztuk).

- Takie wydatki na zieleń wzdłuż W-Z znacznie zwiększają wydatki na trasę. Podczas najbliższej sesji absolutoryjnej będziemy pytać, ile tak naprawdę ta inwestycja kosztowała - mówi Marcin Zalewski.

Na nowej trasie W-Z popękały już tory

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki