Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Drogowy bunt samorządowców z Łódzkiego. Trwają prace nad zmianą ustawy

Marcin Bereszczyński
Samorządy protestowały również z powodu konieczności płacenia za oświetlenie węzłów drogowych i miejsc obsługi podróżnych (MOP). Gminy nie mają pieniędzy na ten cel.
Samorządy protestowały również z powodu konieczności płacenia za oświetlenie węzłów drogowych i miejsc obsługi podróżnych (MOP). Gminy nie mają pieniędzy na ten cel. Anna Popłońska
Trwają prace nad zmianą ustawy, dzięki czemu samorządy nie będą musiały płacić za utrzymanie dawnych dróg krajowych nr 12 i 14.

Po oddaniu do użytku drogi ekspresowej S8 na samorządy spadł obowiązek utrzymania dawnych dróg krajowych nr 12 i 14. Władze miast i gmin, przez które biegną dawne krajówki, zaprotestowały przeciwko zrzuceniu na nie obowiązku utrzymywania tych tras. Samorządy nie mają na to pieniędzy. Wcześniej te drogi utrzymywała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Wczoraj marszałek woj. łódzkiego Witold Stępień poinformował, że trwają prace nad nowelizacją ustawy o drogach publicznych. Zmiany mają zwolnić samorządy z utrzymywania dróg, które stały się gminnymi po otwarciu równoległych tras ekspresowych lub autostrad.

Marszałek Stępień rozmawiał z ministerem Zbigniewem Rynasiewiczem, pełnomocnikiem rządu ds. zarządzania infrastrukturą drogową. Dowiedział się, że jest duża szansa, aby samorządy nie musiały cierpieć z powodu zrzucenia na nich obowiązku utrzymania dróg.

- Nowe przepisy zmierzają w logicznym kierunku - powiedział Stępień. - Pieniądze na utrzymanie dróg, które dostawała GDDKiA, trafią do nowych zarządców dróg. Może to być województwo, powiat lub gmina. Najlepiej, gdyby był to jeden zarządca, do którego adresowane byłyby pieniądze.

Przypomnijmy, że na początku lutego przedstawiciele gmin, m.in.: Łasku, Zduńskiej Woli, Zelowa, Dobronia i Grabicy złożyli w Sejmiku Województwa Łódzkiego stanowisko, dotyczące konieczności utrzymania dróg nr 12 i 14. Wójt gminy Grabica Krzysztof Kuliński argumentował, że utrzymanie 16-kilometrowego odcinka dawnej DK 12 to wydatek 10 mln zł. A całoroczny budżet gminy Grabica to 18 mln zł...

Zmiany w prawie powinny wejść w życie w ciągu najbliższych kilku miesięcy.

Samorządy protestowały również z powodu konieczności płacenia za oświetlenie węzłów drogowych i miejsc obsługi podróżnych (MOP). Gminy nie mają pieniędzy na ten cel.

- Będzie korekta w ustawie prawo energetyczne - zapowiada marszałek Stępień. - Oświetlenie węzłów i MOP spadnie na zarządcę dróg, czyli GDDKiA, a nie na gminy.

Witold Stępień odniósł się też do planów budowy drogi ekspresowej S14. - Premier Ewa Kopacz potwierdziła, że trasa S14 będzie na liście zasadniczej, a nie rezerwowej, projektów do realizacji w perspektywie do 2020 roku - powiedział marszałek. - Z końcem marca, gdy będzie gotowa dokumentacja techniczna S14, powinna być potwierdzona realizacja tej inwestycji.

Księgarnia Dziennika Łódzkiego: www.ksiegarnia.dzienniklodzki.plKsięgarnia Dziennika Łódzkiego: www.ksiegarnia.dzienniklodzki.plKsięgarnia Dziennika Łódzkiego: www.ksiegarnia.dzienniklodzki.pl

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki