Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

MPK Łódź: przeniosą siedzibę i wyremontują trzy zajezdnie

Agnieszka Magnuszewska
Agnieszka Magnuszewska
Około 160 mln zł ma kosztować modernizacja trzech zajezdni i przenosiny siedziby MPK-Łódź z centrum miasta na Bałuty.

W 2018 roku MPK-Łódź chce się przenieść do nowej siedziby, która powstanie na terenie zajezdni autobusowej przy ulicy Lima-nowskiego (Bałuty). Obecnie spółka zajmuje tereny w centrum Łodzi, które sąsiadują z budowanym dworcem Łódź Fabryczna. W przyszłości mają być one wykorzystane na inne cele, m.in. na organizację wystawy Expo 2022 (jeśli Łódź będzie ją organizować). Razem z administracją, kontrolerami i nadzorem ruchu na Limanowskiego ma się przeprowadzić zakład przewozu osób niepełnosprawnych (ZPON). Remont obecnej zajezdni rozpocznie się w tym roku. Do 2018 roku powstanie tam nowy biurowiec, do budowy którego MPK nie zamierza dokładać, i stacje do ładowania elektrycznych autobusów.

- Nasze nieruchomości nie były modernizowane od wielu lat - mówi Zbigniew Papierski, prezes MPK. - W tym roku musimy już ruszyć z przebudową zajezdni przy Limanowskiego, by wyrobić się do 2018 roku. Obecny biurowiec, znany z serialu „Daleko od szosy”, zastąpi nowy. Chcemy go zbudować w partnerstwie publiczno-prywatnym i nie inwestować ani złotówki.

CZYTAJ TEŻ: MPK Łódź. Pesy zostały odebrane przed końcem roku. Unijna dotacja wpłynie

MPK da działkę i będzie płaciło deweloperowi czynsz dzierżawny. Przewoźnik zajmie budynek w 80-90 procentach, bo parter chce pozostawić do dyspozycji inwestora (na lokale komercyjne). Jednak po 15 latach biurowiec ma przejść na własność MPK-Łódź.

Za biurowcem powstanie stacja benzynowa dla MPK, siedziba ZPON, zaplecze warsztatowe i punkty ładowania 17 elektrycznych autobusów, które przewoźnik chce kupić dzięki unijnemu dofinansowaniu.

- Akurat 17 autobusów wystarczy na jedną trasę. Chcemy, by na jej końcu była stacja ładowania, a autobusy zostały wyposażone w pantografy, tak jak to zrobiono w Krakowie. Dzięki 15-minutowym ładowaniom na krańcówce autobusy będą mogły jeździć cały dzień - mówi Papierski. - Przetarg na zakup autobusów zamierzamy ogłosić w 2017 roku.

CZYTAJ TEŻ: Łodzianie testują elektryczny autobus kursujący na linii 79

Na Limanowskiego ze śródmieścia nie przeniesie się tylko zakład techniki MPK. Jemu przypadnie dawna zajezdnia Helenówek, która zostanie wyremontowana. Ze względu na to, że obiekt jest częściowo zabytkowy, muszą z niego pozostać dwie ściany. Resztę obecnego budynku zastąpią nowe hale. Remont czeka też zajezdnię tramwajową przy ulicy Telefonicznej, gdzie powstaną dodatkowe tory odstawcze i budynek zaplecza technicznego.

W dodatkowe tory zostanie wyposażona zajezdnia na Cho-cianowicach. Pierwsze sześć powstanie do wiosny, by zajezdnia mogła pomieścić nowe tramwaje Pesa. W planach jest budowa kolejnych 12 torów, myjni i stanowisk przeglądowych.

Wszystkie modernizacje i przeprowadzki mają kosztować 160 mln zł. - Uwzględniając pieniądze ze sprzedaży naszego terenu w centrum miasta i dotacje unijne, zabraknie nam 50 mln zł. Liczymy na dokapitalizowanie ze strony miasta - mówi prezes MPK.

CZYTAJ TEŻ: MPK Łódź szykuje się do remontu torów

Najważniejsze wydarzenia minionego tygodnia w skrócie
4 stycznia 2016 roku - 10 stycznia 2016 roku

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: RPP zdecydowała ws. stóp procentowych? Kiedy obniżka?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki