Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Budowa tunelu kolejowego pod Łodzią. Kolejny rok opóźnienia. Kiedy wreszcie tunelem pojadą pociągi? ZDJĘCIA

Jacek Zemła
Jacek Zemła
Tak wygląda jedyny wydrążony już fragment dwutorowego tunelu pomiędzy Kozinami a ul. Ogrodową.
Tak wygląda jedyny wydrążony już fragment dwutorowego tunelu pomiędzy Kozinami a ul. Ogrodową. Jacek Zemła
PKP Polskie Linie Kolejowe - inwestor tego ogromnego, wartego ponad 2 miliardy złotych projektu, podpisał kilka dni temu z wykonawcą aneks do umowy, który przewiduje przedłużenie robót budowlanych do 2024 roku, a termin udostepnienia tunelu dla ruchu pociągów do roku 2025. Biorąc jednak pod uwagę dotychczasowe tempo prac, terminy te także są mało realne.

Budowa tunelu kolejowego pod Łodzią. Kolejny rok opóźnienia

O kolejny rok opóźni się zakończenie budowy tunelu kolejowego pod centrum Łodzi. PKP Polskie Linie Kolejowe - inwestor tego ogromnego, wartego ponad 2 miliardy złotych projektu, podpisał kilka dni temu z wykonawcą aneks do umowy, który przewiduje przedłużenie robót budowlanych do 2024 roku, a termin udostepnienia tunelu dla ruchu pociągów do roku 2025. Biorąc jednak pod uwagę dotychczasowe tempo prac, terminy te także są mało realne.

Budowa tunelu średnicowego w Łodzi

Tunel średnicowy w Łodzi. Przeszliśmy kolejowym tunelem pod ...

W tym tempie budowa zajmie 10 lat

Obecnie wydrążony jest jeden z czterech tuneli jednotorowych łączących komorę rozgałęźną na Kozinach z linią kolejową Łódź Kaliska - Łódź Żabieniec. Prace przy drążeniu drugiego tunelu miały ruszyć w lutym, jednak do tej pory mniejsza maszyna drążąca o imieniu Faustyna nie rozpoczęła pracy. Z kolei dwutorowy tunel główny, mający połączyć komorę rozgałęźną na Kozinach z podziemnym dworcem Łódź Fabryczna jest wydrążony w około 1/3 długości - od ul. Stolarskiej do Ogrodowej. Drążąca go maszyna Katarzyna stoi od niemal roku w rejonie Manufaktury, gdzie czeka na ponowne uruchomienie.

Na razie jednak nie ma decyzji w tej sprawie. Można oszacować, że łącznie wydrążono ok. 25-30 procent zaplanowanych tuneli, co zajęło 2,5 roku, nie licząc wcześniejszych prac przygotowawczych trwających dwa lata. Jeśli takie tempo prac zostałoby utrzymane, to gotowym tunelem pojechalibyśmy za około 10 lat...

Kolej tłumaczy się wojną na Ukrainie

Skąd takie opóźnienia w budowie?

— Wpływ na tempo i postęp prac ma wzrost kosztów inwestycji, które wynikają m.in. z inflacji, pandemii Covid-19 oraz wojny w Ukrainie. Konflikt za naszą wschodnią granicą spowodował również odpływ części pracowników zatrudnianych przez podwykonawców, którzy wymagali zastąpienia — wyjaśnia Rafał Wilgusiak z zespołu prasowego spółki PKP PLK. To jednak nie wszystkie powody. Tarcze TBM, które wiercą tunel pod Łodzią, napotykają również na problemy techniczne. — Postęp drążenia zależy od warunków geologicznych. Maszyny przechodzą przez zróżnicowany teren: zawodnione grunty, twarde i duże głazy, piaski i iły. TBM przechodzą na bieżąco serwis np. w głowicy TBM wymieniane są głowice skrawające oraz dyski tnące — dodaje Rafał Wilgusiak.

Na razie inne prace, dalsze drążenie wkrótce

Inwestor zapewnia, że prace przy drążeniu tunelu cały czas są prowadzone, choć maszyny drążące stoją. Trwa m.in. budowa podziemnych przystanków Łódź Polesie i Łódź Koziny, powstają również konstrukcje wylotów podziemnych torów w rejonie Łodzi Kaliskiej i Łodzi Żabieńca. Większa maszyna, czyli Katarzyna, wkrótce zacznie przebijać się w stronę przyszłego przystanku Łódź Śródmieście zlokalizowanego u zbiegu ulicy Zielonej z aleją Kościuszki. Ten etap będzie wyjątkowo skomplikowany, bo tunel ma być drążony pod gęstą miejską zabudową. Oznacza to konieczność wzmocnienia fundamentów części kamienic, a także czasowej przeprowadzki lokatorów z budynków, pod którymi będzie odbywało się wiercenie tunelu. Mniejsza tarcza, czyli “Faustyna” jest obecnie w komorze startowej na Kozinach i wkrótce ma się zacząć wiercenie tunelu w stronę dworca Łódź Żabieniec. Tu akurat nie ma budynków na powierzchni, więc prace powinny odbywać się sprawnie.

Skróci się czas podróży pociągiem, dojedziemy do centrum miasta

Tunel kolejowy pod Łodzią, który połączy dworzec Łódź Fabryczna z dworcem Łódź Kaliska, a także Łodzią Żabieniec to inwestycja ważna nie tylko dla ruchu pociągów aglomeracyjnych i regionalnych, ale również dla pociągów dalekobieżnych. Wszystkie pociągi ŁKA zmierzające do Łodzi z kierunku Zgierza, Pabianic i Koluszek będą kursowały przez centrum miasta. Pociągi dalekobieżne będą natomiast przejeżdżać przez Łódź znacznie szybciej, co skróci czas podróży.

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Budowa tunelu kolejowego pod Łodzią. Kolejny rok opóźnienia. Kiedy wreszcie tunelem pojadą pociągi? ZDJĘCIA - Express Ilustrowany

Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki