W czwartek 27 kwietnia koncern Airbus Helicopters zainaugurował w Strykowie pod Łodzią działalność nowego Centrum Testów, w którym będą prowadzone testy mechaniczne obracających się elementów śmigłowców, wspierające globalne projekty badawczo-rozwojowe Airbus Helicopters.
Centrum testowe będzie integralną częścią biura projektowego Airbus Helicopters w Łodzi istniejącego od 2015 roku i wciąż rozbudowywanego. Jak zadeklarował Bruno Even, prezes Airbus Helicopters, który dokonał uroczystego otwarcia centrum testowego, zatrudnienie w łódzkim biurze i centrum testowym w Strykowie w ciągu dwóch lat ma wzrosnąć ze 115 do 150 wysoko wykwalifikowanych inżynierów.
Jak mówił Bruno Even, koncern znalazł na polskich uczelniach, w tym w dużej mierze na Politechnice Łódzkiej, kompetentnych i zmotywowanych do pracy specjalistów, o co nie jest dziś łatwo. Wielu z nich mocno związało swoje kariery z koncernem. 60 procent inżynierów zatrudnionych w łódzkim biurze konstrukcyjnym pracuje tu już ponad trzy lata, a 30 procent ponad pięć lat.
Biuro w Łodzi zajmuje się szeroko pojętym projektowaniem mechanicznym, koncentrując się na przyszłych przełomowych technologiach w takich obszarach jak aerodynamika wiropłatów, przekładnie, wirniki i łopaty. Prace prowadzone w Łodzi obejmują śmigłowce cywilne, platformy nowej konstrukcji oraz modernizację istniejących typów wiropłatów.
Łódzcy inżynierowie w najbardziej zaawansowanych projektach Airbus Helicopters
Inżynierowie Airbus Helicopters Polska byli zaangażowani w rozwój przekładni głównej i tylnej DisruptiveLab, To nowe, swego rodzaju latające laboratorium, służące do weryfikacji technologii mających poprawić osiągi wiropłatów i zredukować ilość emitowanego przez nie CO2, wzniosło się w powietrze w styczniu 2023 roku.
Inżynierowie z łódzkiego biura zaprojektowali również wały napędowe silników bocznych Racera, demonstratora technologii śmigłowca o bardzo dużej prędkości.
Nasze tutejsze biuro projektowe, współpracując ściśle z Politechniką Łódzką, odegrało kluczową rolę w niektórych najbardziej innowacyjnych projektach: H160, CityAirbus czy RACER. Dzięki nowemu centrum testów idziemy dalej, stwarzając tutaj możliwości testowania komponentów mechanicznych - powiedział Bruno Even
Kierunek: powietrzna taksówka
Ośrodek testowy w Strykowie ma odegrać ważną rolę w opracowywaniu koncepcji zaawansowanych maszyn pionowego startu i lądowania, hybrydowych układów napędowych i napędów elektrycznych. Został wyposażony w najnowocześniejsze stanowiska testowe, w tym platformę do sprawdzania różnych konfiguracji pojazdów miejskiej mobilności powietrznej (Urban Air Mobility). Sztandarowym projektem Airbus Helicopters jest tu CityAirbus, czyli startująca pionowo powietrzna taksówka napędzana silnikami elektrycznymi. Taki pojazd może się poruszać z prędkością 120 kilometrów na godzinę w promieniu 80 kilometrów, zabierając cztery osoby.
Airbus zatrudnia w Polsce około 700 wysoko wykwalifikowanych pracowników w dwóch lokalizacjach: Warszawie-Okęciu i Łodzi.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?