Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Koncern Airbus Helicopters otworzył w Strykowie koło Łodzi nowoczesne centrum testowe

Sławomir Sowa
Sławomir Sowa
CityAirbus Next Generation, czyli model najnowszej konfiguracji taksówki powietrznej. Wyposażona w osiem napędzanych elektrycznie wirników, będzie mogła startować pionowo, zabierając czterech pasażerów na odległość do 80 kilometrów. Prototyp ma się wzbić w powietrze w 2024 roku. W ten projekt znaczący wkład wnieśli inżynierowie z łódzkiego biura Airbus Helicopters
CityAirbus Next Generation, czyli model najnowszej konfiguracji taksówki powietrznej. Wyposażona w osiem napędzanych elektrycznie wirników, będzie mogła startować pionowo, zabierając czterech pasażerów na odległość do 80 kilometrów. Prototyp ma się wzbić w powietrze w 2024 roku. W ten projekt znaczący wkład wnieśli inżynierowie z łódzkiego biura Airbus Helicopters Fot. Krzysztof Szymczak
W czwartek 27 kwietnia koncern Airbus Helicopters otworzył w Strykowie nowoczesne centrum testów kluczowych elementów śmigłowców. Będą tam przeprowadzane testy mechaniczne obracających się elementów helikopterów, w tym najszybszego śmigłowca świata Racer skonstruowanego przez Airbus Helicopters i „powietrznej taksówki”, jak nazywany jest pionowo startujący i napędzany elektrycznie pojazd City-Airbus. Centrum jest częścią biura konstrukcyjnego Airbus Helicopters w Łodzi, działającego od 8 lat.

W czwartek 27 kwietnia koncern Airbus Helicopters zainaugurował w Strykowie pod Łodzią działalność nowego Centrum Testów, w którym będą prowadzone testy mechaniczne obracających się elementów śmigłowców, wspierające globalne projekty badawczo-rozwojowe Airbus Helicopters.

Centrum testowe będzie integralną częścią biura projektowego Airbus Helicopters w Łodzi istniejącego od 2015 roku i wciąż rozbudowywanego. Jak zadeklarował Bruno Even, prezes Airbus Helicopters, który dokonał uroczystego otwarcia centrum testowego, zatrudnienie w łódzkim biurze i centrum testowym w Strykowie w ciągu dwóch lat ma wzrosnąć ze 115 do 150 wysoko wykwalifikowanych inżynierów.

Jak mówił Bruno Even, koncern znalazł na polskich uczelniach, w tym w dużej mierze na Politechnice Łódzkiej, kompetentnych i zmotywowanych do pracy specjalistów, o co nie jest dziś łatwo. Wielu z nich mocno związało swoje kariery z koncernem. 60 procent inżynierów zatrudnionych w łódzkim biurze konstrukcyjnym pracuje tu już ponad trzy lata, a 30 procent ponad pięć lat.

od 16 lat

Biuro w Łodzi zajmuje się szeroko pojętym projektowaniem mechanicznym, koncentrując się na przyszłych przełomowych technologiach w takich obszarach jak aerodynamika wiropłatów, przekładnie, wirniki i łopaty. Prace prowadzone w Łodzi obejmują śmigłowce cywilne, platformy nowej konstrukcji oraz modernizację istniejących typów wiropłatów.

Łódzcy inżynierowie w najbardziej zaawansowanych projektach Airbus Helicopters

Inżynierowie Airbus Helicopters Polska byli zaangażowani w rozwój przekładni głównej i tylnej DisruptiveLab, To nowe, swego rodzaju latające laboratorium, służące do weryfikacji technologii mających poprawić osiągi wiropłatów i zredukować ilość emitowanego przez nie CO2, wzniosło się w powietrze w styczniu 2023 roku.

Inżynierowie z łódzkiego biura zaprojektowali również wały napędowe silników bocznych Racera, demonstratora technologii śmigłowca o bardzo dużej prędkości.

Nasze tutejsze biuro projektowe, współpracując ściśle z Politechniką Łódzką, odegrało kluczową rolę w niektórych najbardziej innowacyjnych projektach: H160, CityAirbus czy RACER. Dzięki nowemu centrum testów idziemy dalej, stwarzając tutaj możliwości testowania komponentów mechanicznych - powiedział Bruno Even

Kierunek: powietrzna taksówka

Ośrodek testowy w Strykowie ma odegrać ważną rolę w opracowywaniu koncepcji zaawansowanych maszyn pionowego startu i lądowania, hybrydowych układów napędowych i napędów elektrycznych. Został wyposażony w najnowocześniejsze stanowiska testowe, w tym platformę do sprawdzania różnych konfiguracji pojazdów miejskiej mobilności powietrznej (Urban Air Mobility). Sztandarowym projektem Airbus Helicopters jest tu CityAirbus, czyli startująca pionowo powietrzna taksówka napędzana silnikami elektrycznymi. Taki pojazd może się poruszać z prędkością 120 kilometrów na godzinę w promieniu 80 kilometrów, zabierając cztery osoby.

Airbus zatrudnia w Polsce około 700 wysoko wykwalifikowanych pracowników w dwóch lokalizacjach: Warszawie-Okęciu i Łodzi.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki